Authentieke zonwering met een eigentijdse marketing
Schlappi Markiezen voortgestuwd door nieuwe dynamiek
Het is alweer zes jaar geleden dat Schlappi Markiezen van eigenaar verwisselde. Dennis Schoormans zag met het in handen krijgen van het alom bekende markiezenbedrijf een droom in vervulling gaan: ondernemer worden. Voor Schlappi Markiezen brak daarmee een nieuw tijdperk aan. Het goede van toen bleef behouden, maar het bedrijf wordt voortgestuwd door een geheel nieuwe dynamiek. Volkomen logisch, als je weet waar Schoormans vandaan komt. ZONWERING MAGAZINE sprak hem over zijn visie.
Niet zomaar een product, maar echt ambacht
“In mijn rol als marketing- en formulemanager bij Ambiance Zonwering voelde ik me eigenlijk al ondernemer”, opent Schoormans het gesprek. “Om de Ambiance formule goed uit te rollen en alle belangen te behartigen, werd er veel van me gevraagd. Het was een complexe situatie. Het ondernemerschap broeide toen al bij me. Met de wens om iets voor mezelf te beginnen ging ik op zoek in de regio Tilburg naar een maakbedrijf dat te koop stond. Dat Schlappi Markiezen op mijn pad kwam, sloot perfect aan bij mijn ambities. Nog een zonweringbedrijf ook, wat wil je nog meer?”
De uitdaging die Schoormans zag, was dat hij te maken kreeg met een niche in de hem zo bekende zonweringsector. “Een markies is niet zomaar een product, maar echt ambacht. Dat betekent dat je je aan de regels van het product moet houden, terwijl je zoekt naar mogelijkheden om te optimaliseren op alle fronten. Juist dat maakt het werk enorm mooi. Samen met oud-medewerkers van PBS die mee zijn gekomen vormden we -en nog steeds- een ‘denktank’. We stelden onszelf vragen als ‘wat kan er beter in de productie’ en ‘op welke manier kunnen we de beste marketing voor markiezen doen’. Uiteraard hoorde daar ook de vraag bij wat we konden doen om onze dealers nog beter te ondersteunen.”

Grand Hotel De Draak beschikt over zonwering met allure die past bij het hotel.

Markiezen doen de gevel eer aan en benadrukken het karakteristieke uiterlijk van het pand.
‘We ontzorgen zowel de dealer als de consument en het enige dat we terugvragen is commitment en loyaliteit van de dealer’
Gewoon je boerenverstand gebruiken
Schoormans en zijn team keken naar de routing in de fabriek en vonden mogelijkheden om in serie te produceren. “Dat alleen al was een enorme stap. Quick Response Manufacturing (QRM) kwam in beeld. Dat is een strategie om processen te verbeteren, niet alleen in de productie, maar ook op kantoor. Het stelt ons in staat om een grote variatie in orders sneller te leveren, in de juiste kwaliteit en met een hoge leverbetrouwbaarheid. We zijn met dezelfde vierkante meters en dezelfde medewerkers meer gaan doen, door logischer te werken, waar mogelijk te moderniseren en te investeren. Die investeringen zie je terug in nieuwe zaagmachines, naaimachines, buigapparatuur en meetapparatuur.” Schoormans benadrukt daarbij dat het halve denkwerk gewoon bestaat uit het gebruiken van je boerenverstand. “Het zijn logische keuzes die je maakt, die het productiebedrijf naar deze tijd brengen. Ook de showroom is volledig aangepakt, door er met een kien oog voor marketing naar te kijken. Fris, eigentijds en modern en volledig ingericht om dealers en eindgebruikers te ontvangen.”

Ook bij Shinzo dragen markiezen wezenlijk bij aan de beleving van het etablissement.
Een feestje aan nieuwe verkooptools
Peter en Ans Schlappi hadden met hun bedrijf een status quo bereikt. Schlappi Markiezen was als merk bekend, genoot van een goede naam en er werd, op het adverteren in vakbladen na, niet veel aan extra marketing gedaan. “Dat is ook logisch, gezien de leeftijd van het echtpaar. Ze zaten in de herfst van hun carrière en het bedrijf kabbelde in alle rust voort. De website was verouderd, evenals de folders die er waren. Voor mij als marketingman eigenlijk een uitgelezen kans om een feestje aan nieuwe verkooptools te ontwikkelen”, aldus Schoormans. Dat 25 jaar expertise in marketing hem geen windeieren legt, moge duidelijk zijn. Inmiddels beschikt Schlappi Markiezen over een schitterende up to date website, een eigen inspiratie magazine en prachtige, nieuwe folders.
“Ook voor onze trouwe dealers is dat een flinke opsteker”, vervolgt Schoormans. “Om hen maximaal te kunnen ondersteunen hebben we het Schlappi Select Dealerschap in het leven geroepen. Ik ben en blijf een formuleman. We werken nu drie jaar met het Select Dealerschap, naar volle tevredenheid. Momenteel tellen we 60 Select Dealers en we willen doorgroeien naar 80 van deze markiezenspecialisten. De voorwaarde is dat de vakhandelaar een goede presentatie van onze markiezen laat zien in de showroom. Er dienen minimaal twee markiezen op display te hangen, wij leveren er prachtige visuals bij en vermelden hen op onze website. Mooie markiezenprojecten die zij doen worden door onze eigen fotografen bezocht, om er stralend beeldmateriaal van te schieten. We accepteren via de Select Dealer foto’s van huizen van de eindgebruikers en bewerken deze digitaal met onze markiezen aan het huis. Alles om de verkoop te bevorderen. We bieden onze dealers meer service en meer ondersteuning, we gaan mee inmeten en faciliteren waar we kunnen. Door de focus te leggen op bestaande klanten, maken we samen meer omzet.”

Stijlvol wonen betekent ook zon in stijl weren!

Dennis Schoormans: “Kom je hier op de koffie, dan krijg je er uiteraard echt Brabants Worstenbrood bij geserveerd, van een top bakker.”
‘Persoonlijk contact wordt steeds belangrijker en Schlappi Markiezen doet er alles aan om er te zijn voor de klant’
Appelleren aan duurzaamheid
Een mooie tool is gerealiseerd in de vorm van een flyer, die dealers op adressen waar oude markiezen hangen door de brievenbus kunnen doen. Daarop wordt verteld dat het opviel dat er een markies aan de gevel hangt en wordt de vraag gesteld of men al eens heeft nagedacht om deze weer helemaal op te frissen, door het frame te laten onderhouden en er nieuw doek op te monteren. Schoormans licht toe: “Dat komt sympathiek over en we appelleren meteen aan een stuk duurzaamheid, door aan te bieden de markies een tweede leven te geven. Op de flyer staan keurig het logo en de contactgegevens van de dealer gedrukt. Dit werkt bewezen goed. We ontzorgen zowel de dealer als de consument en het enige dat we terugvragen is commitment en loyaliteit van de dealer. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”
Persoonlijk contact wordt steeds belangrijker
Er is geen beter contact dan live contact, meent Schoormans. Een keer per jaar wordt er dan ook een dealerdag bij Schlappi Markiezen georganiseerd. “Afgelopen maart hadden we zo’n veertig bedrijven over de vloer, die in een gezellige, Brabantse gastvrije sfeer de laatste nieuwtjes meegedeeld kregen. In onze showroom doet iedereen weer inspiratie op voor de eigen showroom.” Persoonlijk contact wordt steeds belangrijker en Schlappi Markiezen doet er alles aan om er te zijn voor de klant. Schoormans herinnert zich nog goed dat Peter Schlappi hem in de begindagen aansprak op zijn nieuwe visitekaartje. “Hij vroeg me waarom mijn mobiele nummer op mijn visitekaartje stond. ‘Straks gaat iedereen je bellen!’ zei hij verbaasd. Ik legde hem uit dat dat nou net de bedoeling was. We staan bij Schlappi met 15 mensen klaar voor onze klanten en daar hoor ik als eigenaar zelf ook bij.”
Aandacht voor innovatie
Wie innoveert, die blijft, is het credo in Tilburg. “We leveren de nieuwste solar technologie op onze elektrisch bediende markiezen en werken met een schitterend verlichtingsconcept in de baleinen van de markiezen. Inmiddels gaan acht van de tien horeca markiezen met deze functionaliteit de deur uit hier. Ook onze verlichte reclamevolant doet het goed, we laseren naam en logo uit het doek en plaatsen er ledverlichting achter. De reclamekracht die daar ’s avonds van uitgaat is fenomenaal. Het mooiste is dat we het betaalbaar hebben gehouden. Onze pay-off luidt ‘Dé kwaliteitsnorm in markiezen’. Een geuzentitel die we niet zelf hebben bedacht, maar die dealers ons gegeven hebben. Een mooier compliment is er niet.”
Tot besluit zegt Schoormans: “Schlappi Markiezen kent een uitermate persoonlijk karakter, we hebben de kernwaarden goed weten te behouden. Kom je hier op de koffie, dan krijg je er uiteraard echt Brabants Worstenbrood bij geserveerd, van een top bakker. We zijn een trots Brabants bedrijf en dat mag gezien en geproefd worden.”
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl