Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in onze sector
Ondernemers laten zien op welke manier zij hier invulling aan geven
ZONWERING MAGAZINE wil graag laten zien op welke manieren bedrijven uit de sector een MVO-beleid voeren. Als eerste in deze serie artikelen geven Michèl en Maurits Willemse van By Michèl inzicht in de sociale en maatschappelijke projecten die het bedrijf steunt. “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is iets wat je zelf moet willen, je doet dat omdat het kan. Niet omdat het moet”, legt Michèl Willemse uit. “Dan praat ik over beleid maken met de mens als uitgangspunt. Zowel intern als extern.”
Het begint met het scheppen van een fijne werkomgeving
Michèl Willemse geeft aan ondernemer te zijn geworden omdat hij het fijn vindt met mensen te kunnen werken. “Alles begint met het scheppen van een fijne werkomgeving. Daarom zijn we hier ‘horizontaal geprogrammeerd’ en voeren we een ‘open deuren beleid’. Formeel gezien is er wel sprake van een bedrijfshiërarchie, in de praktijk communiceren we op één level.” Maurits Willemse voegt toe: “Iedereen helpt elkaar en naast werken is er veel aandacht voor leuke dingen die we samen doen. Na inspanning komt ontspanning, dat smeedt een onderlinge band.”
Transparantie binnen het bedrijf staat hoog in het vaandel in Oostrum. “Toen we By Michèl net hadden opgestart, heb ik een presentatie aan het personeel gegeven. Iedereen kon zien waar we stonden en waar we heen wilden. Door je visie te delen, open te staan voor verbeteringen en samen een plan van aanpak te maken creëer je betrokkenheid. Toen ik nog in loondienst werkte kon ik slechts in beperkte mate vanuit mijn eigen visie werken. Nog een reden om zelf ondernemer te worden. Er is niets fijner dan je personeel mee te nemen in de reis die je met je bedrijf maakt. Transparantie werkt hier op elk niveau. We delen onze cijfers met het personeel, laten zien waar we naartoe willen, waarom we dat willen en hoe we denken dat te gaan aanpakken”, legt Michèl Willemse uit.
Maurits en Michèl Willemse: “Sociale bijeenkomsten met het hele personeel vormen een belangrijk middel om een hechte onderlinge band te bewerkstelligen.”
De lokale waterpolo vereniging beschikt over waterpoloballen die door By Michèl zijn gesponsord.
‘Het mooie is dat je zowel de coachee als de coach een persoonlijke groei ziet doormaken’
Lief en leed delen, samen successen vieren
Maurits Willemse vertelt dat er een gezamenlijke doelstelling bepaald wordt. Iedereen werkt mee om die doelstelling te halen. “We delen lief en leed en vieren samen onze successen. Als stimulans keren we een bonus uit bij het behalen van een omzet doelstelling. Die bonus wordt vooraf gecommuniceerd en is voor iedereen hetzelfde, ongeacht iemands functie. Alles wordt eerlijk verdeeld.”
Sociale bijeenkomsten met het hele personeel vormen een belangrijk middel om een hechte onderlinge band te bewerkstelligen. Om de vakantie in te luiden heeft By Michèl bijvoorbeeld een bijzondere ‘Tapas Barbecue Clinic’ geboekt voor het personeel. “Hilarisch leuk en ook nog eens gastronomisch goed”, vevolgt Michèl Willemse. “We hebben gekookt met teams van twee personen, daarna hebben we gezamenlijk gegeten en elkaars gerechten geproefd.”
By Michèl ondersteunt 50 van deze kansarme kinderen en betaalt voor hen scholing, voeding, kleding en leermiddelen.
‘We zijn sponsor geworden van de Zuid-Afrikaanse stichting ‘Imibala’
Inclusiviteit en diversiteit
By Michèl is een veilige thuishaven voor medewerkers die voorheen een afstand tot de arbeidsmarkt hadden. “We voeren een inclusief en divers personeelsbeleid. Deze mensen verdienen ook leuk werk en leuke collega’s. Wie een afstand tot de arbeidsmarkt heeft verkeert privé ook vaak in een isolement. Als er niemand is die deze mensen een kans geeft en die cirkel doorbreekt, dan ontstaat er een neerwaartse spiraal. Wij bieden hen een werkplek met passend werk en zorgen voor één op één begeleiding. Deze medewerkers worden gecoached op de werkvloer door collega’s. Het mooie is dat je zowel de coachee als de coach een persoonlijke groei ziet doormaken. Voor beiden is het een enorm positieve ontwikkeling. Alles draait om wederzijds begrip.”
World Food Safety Day bij Imibala.
Regionale en internationale betrokkenheid
By Michèl sponsort al jaren lokale sportverenigingen, maar heeft onlangs de blik verruimd en -ver- over de grens gekeken. Michèl Willemse licht toe: “We zijn sponsor geworden van de Zuid-Afrikaanse stichting ‘Imibala’. Deze stichting biedt kansarme jongeren de mogelijkheid om zich te ontwikkelen en op een normale manier deel te nemen aan de maatschappij. By Michèl ondersteunt 50 van deze kansarme kinderen en betaalt voor hen scholing, voeding, kleding en leermiddelen. Dat doen we tot zij de volwassen leeftijd bereikt hebben en klaar zijn om zelfstandig en op een eerlijke manier aan de maatschappij deel te nemen. Het houdt hen letterlijk van de straat. We zijn zelf ter plaatse geweest om te kijken wat er met het geld gedaan wordt en hebben kennis gemaakt met de kinderen. Dit viel samen met een familiebezoek in Zuid-Afrika. Mijn broer wees me op de stichting en zo ontstond het initiatief om te gaan kijken.”
Maurits Willemse merkt op dat dit project het personeel ook enorm aanspreekt: “Iedereen -ikzelf ook- vindt het fijn dat een deel van het geld dat wij met elkaar verdienen voor een dergelijk doel wordt gebruikt. Dat geeft een extra dimensie aan het werk.”
Duurzaamheid voor een betere wereld van morgen
Duurzaam werken is ook een onderdeel van MVO. By Michèl doet aan recycling, afvalscheiding en heeft een sterke focus op solar producten. Alle stellingen en rekken die gebruikt worden bestaan uit gerecycled materiaal. Ook op productniveau worden er duurzame keuzes gemaakt. “Door de RS38 (voorheen Mini-E) lamel van heroal als standaard in te zetten bieden we een product aan dat duurzaam avant la lettre is. Duurzaamheid gaat niet alleen over herinzet van grondstoffen, maar ook over levensduur van producten. Ik denk dat de RS38 lamel van heroal geen nader betoog behoeft op dat vlak. In kwaliteit, sterkte en levensduur is deze lamel nog steeds ongeëvenaard. Daarom geven we er dan ook met het volste vertrouwen zeven jaar garantie op”, eindigt Michèl Willemse.
Ook interesse om het Imibala project te ondersteunen? Kijk dan op https://imibala.com
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:
Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl