Editie 2 – augustus/september 2023
Automatisering, robotisering en uitbreiding
In Elburg wordt momenteel de term ‘opschalen’ opnieuw gedefinieerd. Allround Zonwering werkt al een tijd koortsachtig aan het optimaliseren van de fabriek, in bijna elk facet van het bedrijf. Een huzarenstuk van buitenproportionele omvang, voor Nederlandse begrippen. We bezochten het bedrijf om kennis te nemen van de laatste ontwikkelingen en werden rondgeleid door accountmanagers Erik Brink en Sander Mensink. Met indrukwekkende upgrades in automatisering, robotisering en gebouwuitbreiding gaat Allround Zonwering zichtbaar voor toekomstbestendigheid.
Editie 2 – augustus/september 2023
Automatisering, robotisering en uitbreiding
In Elburg wordt momenteel de term ‘opschalen’ opnieuw gedefinieerd. Allround Zonwering werkt al een tijd koortsachtig aan het optimaliseren van de fabriek, in bijna elk facet van het bedrijf. Een huzarenstuk van buitenproportionele omvang, voor Nederlandse begrippen. We bezochten het bedrijf om kennis te nemen van de laatste ontwikkelingen en werden rondgeleid door accountmanagers Erik Brink en Sander Mensink. Met indrukwekkende upgrades in automatisering, robotisering en gebouwuitbreiding gaat Allround Zonwering zichtbaar voor toekomstbestendigheid.
Editie 2 – augustus/september 2023
Automatisering, robotisering en uitbreiding
In Elburg wordt momenteel de term ‘opschalen’ opnieuw gedefinieerd. Allround Zonwering werkt al een tijd koortsachtig aan het optimaliseren van de fabriek, in bijna elk facet van het bedrijf. Een huzarenstuk van buitenproportionele omvang, voor Nederlandse begrippen. We bezochten het bedrijf om kennis te nemen van de laatste ontwikkelingen en werden rondgeleid door accountmanagers Erik Brink en Sander Mensink. Met indrukwekkende upgrades in automatisering, robotisering en gebouwuitbreiding gaat Allround Zonwering zichtbaar voor toekomstbestendigheid.
In bedrijf
‘Waarom doe je als ondernemer niets met je fans?’
Op een zonnige dag bellen we aan bij Jan de Reus in Houten, voor een gesprek over meer omzet maken met bestaande klanten. De Reus is binnen retail Nederland geen onbekende, met een indrukwekkend trackrecord. Ooit begonnen als leerling slager ontwikkelde zijn carrière zich, met jaren managementfuncties op het hoofdkantoor van Albert Heijn. Nu alweer jaren werkzaam als eigenaar van De Reus business coaching en training. Voor Zonwering Magazine nam hij de ondernemer in zonwering en rolluiken onder de loep. Hij geeft hands-on tips en adviezen om meer omzet te maken en efficiënter te werken.
Efficiënt werken begint met juiste opslagmethode van materialen
Als er één sector is waar de juiste opslag van materialen enorm belangrijk is, dan is het wel de zonwering- en rolluikenbranche. Of je nu fabrikant bent, of vakhandel, je zult toch je lengtematerialen en geassembleerde producten veilig en slim moeten kunnen opslaan. De manier waarop dit gebeurt is bepalend voor je logistieke proces, de kwaliteit die je wilt leveren en de veiligheid van de mensen die ermee moeten werken. OHRA Regalanlagen GmbH uit Duitsland is al jaren heer en meester in het leveren van oplossingen voor opslag. Bij OHRA Nederland weten ze er alles van, getuige ook het grote aantal klanten in de zonwering- en rolluikenbranche, die de weg hebben gevonden naar de optimale stelling. Berry Vanneer, Salesmanager bij OHRA Nederland, vertelt er meer over.
Wat heeft het internet onze zonweringsector eigenlijk gebracht?
Er wordt regelmatig door ondernemers in zonwering geklaagd over het feit dat door internet alles vergelijkbaar is geworden. Klanten benaderen je via email vanuit hun luie stoel, vragen zeer specifiek naar een product, met merk en typevermelding en eisen meteen de laagste prijs. Online shoppen, vergelijken en dan bij de dichtstbijzijnde dealer het product in de showroom bekijken, om vervolgens met een ‘we komen erop terug’ de zaak te verlaten. In de auto heeft de shopper dan al op de bestelknop gedrukt bij de goedkoopste webshop. Lastig, om zo te moeten werken. Maar het biedt ook nieuwe kansen. En was het vroeger wel zoveel beter?
Motoren en accessoires gemakkelijk online besteld
Eigenlijk is hij een beetje een BN’er geworden. Otto Tromm, eigenaar van de grootste webwinkel in alles wat met aandrijving en besturing van zonwering en rolluiken te maken heeft, verwierf bekendheid dankzij zijn enorm goede instructievideo’s voor het afstellen en inregelen van motoren en besturingen. De filmpjes zijn zo duidelijk, dat ‘vriend en vijand’ er gebruik van maakt. Voor Tromm is dat geen probleem, want, zoals hij zelf zegt: “Die filmpjes maak ik voor de branche. Ze vullen een behoefte aan goede informatie in en gaan verder waar de gemiddelde handleiding stopt.”
Column
Er was altijd wel iets aan de hand in rolluikenland
Als uitgever van dit vakblad kan ik terugblikken op een lange carrière in rolluiken en zonwering. Als reclame- en verkoopmedewerker ooit begonnen in een zonweringszaak in Gelderland, we schrijven begin jaren ’90, begon ik me steeds beter te voelen in de functie van zonweringspecialist. Niemand kiest bewust voor onze sector, we rollen er allemaal op onze eigen manier in. Tot ik mijn eigen zaak opende (copywriting agency) heb ik bij vier grote fabrikanten in Nederland gewerkt, als marketingmanager. Dan maak je in de loop der jaren de raarste dingen mee met klanten. Gelukkig heb ik een geheugen als een olifant, daarom deel ik graag even zo’n opmerkelijke herinnering.
Zonwering
Authentieke zonwering met een eigentijdse marketing
Het is alweer zes jaar geleden dat Schlappi Markiezen van eigenaar verwisselde. Dennis Schoormans zag met het in handen krijgen van het alom bekende markiezenbedrijf een droom in vervulling gaan: ondernemer worden. Voor Schlappi Markiezen brak daarmee een nieuw tijdperk aan. Het goede van toen bleef behouden, maar het bedrijf wordt voortgestuwd door een geheel nieuwe dynamiek. Volkomen logisch, als je weet waar Schoormans vandaan komt. ZONWERING MAGAZINE sprak hem over zijn visie.
Werken in goed partnerschap is toekomstbepalend
Je zou niet zeggen dat hij ‘pas’ in oktober vorig jaar is aangetreden als General Manager bij Weinor Benelux. Coen Goorhuis heeft zich het zonweringsvak inmiddels helemaal eigen gemaakt en weet waar hij en zijn team naar toe willen met Weinor Benelux. De visie die hij heeft omtrent de te bewandelen wegen is niet uit de lucht komen vallen: met een mooi trackrecord in sales en marketing in de automotive wereld ziet hij de nodige congruenties met de zonweringsector. Zijn expertise en toegepaste inzichten leveren een frisse, nieuwe kijk op onze markt op. We spreken hem in Zwolle, waar hij ons bijpraat over de toekomst van Weinor en haar dealers.
Voor iedere situatie en elk budget een passend verticaal screen
In de vorige editie van ZONWERING MAGAZINE heeft u kunnen lezen hoe Droma Sunshade Experts gestart is met rolluiken en inmiddels is uitgegroeid tot een fabrikant met een breed pallet aan rolluiken en zonweringen. Ook verticaal screens ontbreken uiteraard niet in het rijtje met producten. Het dealernetwerk van Sunshade Experts is lovend over de verticale zonweringen die in Polen gemaakt worden. Het programma is zo breed, dat voor iedere situatie en elk budget namelijk een technisch hoogwaardige en esthetische oplossing beschikbaar is. Pieter de Wildt, sales & servicemanager voor Noord-Europa, vertelt er meer over.
Aluminium producten vragen om professionele reiniging en conservering
Wie investeert in zonwering, rolluiken, een terrasoverkapping of tuinkamer, ziet de kostbare aankoop graag in smetteloze staat opgeleverd. Geen lijm- of kitresten, geen vette vingerafdrukken op het aluminium. Het zou voor ieder montageteam logisch moeten zijn dat je een product spik en span achterlaat. Finesse zit in de details per slot van rekening en een blije eindklant maakt graag reclame voor je bedrijf. Om die reden doen inmiddels veel zonwering- en overkappingbedrijven (zowel vakhandel als fabrikant) zaken met Novatio, dat gespecialiseerde producten in onze branche verkoopt voor professioneel reinigen en onderhouden. ‘De tijd dat je een dure veranda met Dreft te lijf ging is echt voorbij’.
Veteranen
Piet Smits
Hij woont in het hart van het Brabantse Cuijk, op een steenworp afstand van het door hem opgerichte bedrijf. Piet Smits, 87 jaar jong, is de grondlegger van Smits Rolluiken en Zonwering BV. We worden met de bekende Brabantse gastvrijheid (alle koekjes mogen op, daar staan ze voor) ontvangen voor een kop lekkere koffie en een openhartig gesprek over toen. Zelf geniet hij enorm van het feit dat Smits Rolluiken en Zonwering BV zo’n prominente rol speelt in onze sector en is hij trots op waar het bedrijf nu staat. Dat was allemaal nooit gebeurd als Piet Smits in 1986 de stoute schoenen niet aangetrokken had.
Doek
Doekconfectioneurs in hart en nieren
Met Jan Huisbrink aan het roer van HSD Eco Screen loopt het confectiebedrijf uit Genemuiden voorop als het om innovatie gaat. De bijzondere expertise in screendoekconfectie is echter niet uit de lucht komen vallen, maar overgedragen van vader op zoon. Vandaag, in 2023, doet zoon Jan Huisbrink dat nog steeds. Met dezelfde kennis en liefde voor het vak als zijn vader had. Innovatie staat hoog in het vaandel bij HSD Eco Screen. We spreken met verkoopleider Johan Steenbergen over de laatste ontwikkelingen.
Rolluiken
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in onze sector
ZONWERING MAGAZINE wil graag laten zien op welke manieren bedrijven uit de sector een MVO-beleid voeren. Als eerste in deze serie artikelen geven Michèl en Maurits Willemse van By Michèl inzicht in de sociale en maatschappelijke projecten die het bedrijf steunt. “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is iets wat je zelf moet willen, je doet dat omdat het kan. Niet omdat het moet”, legt Michèl Willemse uit. “Dan praat ik over beleid maken met de mens als uitgangspunt. Zowel intern als extern.”
Raamdecoratie
Zelfsturende binnenzonwering op kantoor? Geen probleem!
De vorige keer dat wij Sam Kin spraken was in 2016, toen hij vanuit de incubator van de TU Delft het bedrijf KINDOW lanceerde. Een startup met een veelbelovende uitvinding: intelligent gestuurde verticale lamellen voor kantooromgevingen. Lamellen die anticipeerden op het weer en zichzelf al in de juiste stand draaiden, nog voordat de zon kon toetreden in de ruimte. We schrijven 2023 en KINDOW is ‘here to stay’. Met twee vestigingen, één in Delft en één in Nijmegen, innoveert het 100% Nederlandse bedrijf op volle kracht verder. Een bezoek aan het Nijmeegse kantoor meer dan waard.
Overkappingen
Buitenleven wordt ‘buitengewoon beleven’ met Palmiye
De consument heeft lamel- en doekoverkappingen ruimschoots omarmd als het gaat om het verrijken van buitenleven. Er is veel aanbod en gelukkig kiezen steeds meer eindgebruikers voor kwaliteitsproducten. Voor de vakhandel een goede reden om te kiezen voor de maatwerk lamel- en doekoverkappingen van Palmiye, aangezien het merk staat voor een continue, hoge kwaliteit. Dat niet alleen, de Palmiye verkooppartner kan ook rekenen op een sterk staaltje ondersteuning vanuit de organisatie. Salesmanager Pieter Coupillie van Palmiye Benelux: “We spelen in op de vraag door op diverse vlakken mee te denken met zowel onze verkooppartners als de eindklant.”
Motoren
‘Deutsche Gründlichkeit’ in motoren en besturingen
Al in 1921 werkten Emil en Adolf Becker aan oplossingen waarmee ze klanten werk en inspanningen uit handen wilden nemen. Daarmee werd de basis gelegd voor de motorisatie van poorten, rolluiken en zonwering. Met een drive om voortdurend te innoveren is BECKER-Antriebe in 2023 niet meer weg te denken uit de wereld van aandrijvingen en besturingen voor onze branche. De toepassingen die het Duitse bedrijf vandaag aanbiedt, zijn kwalitatief hoogwaardig en bovenal slim. Voor alles geldt: BECKER biedt ‘Deutsche Gründlichkeit’ in motoren en besturingen.
‘Slimme innovaties voor een zonnige toekomst’
Brel Home bestaat dit jaar 12,5 jaar. Een reden om terug te blikken op wat er in de afgelopen jaren is gebeurd bij het bedrijf dat gespecialiseerd is in motorisatie van zonweringen. En vooral ook vooruit te kijken, want ondernemers Reinoud Arts en Erik Budding zitten niet stil. Zij blijven pionieren en beloven slimme innovaties.
“De toekomst ziet er zonnig uit”, vertelt Erik Budding. “We hebben een vaste basis gecreëerd in de afgelopen 12,5 jaar. Door de jaren heen hebben we onze waarde, die van het brengen van gemak voor de bediening van diverse soorten zonweringen, verankerd.
Innovatief maatwerk in besturingen voor projectzonwering
Of het nu gaat om projectbesturing bij een nieuw zonweringsproject of om de renovatie van bestaande projectbesturing, het blijft complexe materie waar de meeste zonweringspecialisten hun vingers liever niet aan branden. Het werk overlaten aan een elektricien is een mogelijkheid, maar voor elektrabedrijven is dit ook een niche, waarbij vaak de juiste kennis ontbreekt van oude besturingen en men nog niet weet wat er mogelijk is met nieuwe besturingen. Driekleur-Besturingen is al jaren dé partner die alles op het gebied van projectbesturingen van zonwering keurig verzorgt, met vakkennis en de juiste vaklieden. “We ontwikkelen zelf voortdurend nieuwe oplossingen en bouwen duurzame installaties”, vertelt eigenaar en directeur Frits van Veelen.
Nieuws
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:
Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl