‘Waarom doe je als ondernemer niets met je fans?’
Jan de Reus over klantenbinding
Op een zonnige dag bellen we aan bij Jan de Reus in Houten, voor een gesprek over meer omzet maken met bestaande klanten. De Reus is binnen retail Nederland geen onbekende, met een indrukwekkend trackrecord. Ooit begonnen als leerling slager ontwikkelde zijn carrière zich, met jaren managementfuncties op het hoofdkantoor van Albert Heijn. Nu alweer jaren werkzaam als eigenaar van De Reus business coaching en training. Voor Zonwering Magazine nam hij de ondernemer in zonwering en rolluiken onder de loep. Hij geeft hands-on tips en adviezen om meer omzet te maken en efficiënter te werken.
Bedrijfsopvolging gezocht
Nog voor de eerste koffie op is, knalt De Reus erin met een vraag: “Hoe werkt het bij jullie in de branche met bedrijfsopvolging? Veel bedrijven hebben moeite met het vinden van opvolging. Kinderen van ondernemers kiezen meestal niet voor het vak van zonweringspecialist.” De Reus vindt dat ook niet zo gek: “Wat zien de kinderen in het seizoen? Gestreste ouders, lange werkdagen en weken. Bij het ontbijt, de lunch en het avondeten wordt er haastig gegeten, gemopperd over de drukte en over vervelende klanten. Dit draagt niet bij aan een positief beeld bij de kinderen. Doorbreek die trend, richt je bedrijf zo in, dat je rust in je hoofd krijgt. Neem jouw positieve drive mee naar de eettafel. Je hebt het meer en meer over de mooie momenten met klanten, de fantastische producten en de leuke momenten met je medewerkers.” Wij zijn het met De Reus eens. Je hebt die andere dynamiek, de verandering nodig. “Ook voor jezelf als ondernemer”, zegt hij. “Je wilt toch ook op een leuke manier je pensioen halen?”
Maak van je klant een fan
“Waarom doe je als ondernemer niets met je fans?” Hij doelt hiermee op het standaard traject dat de meeste ondernemers volgen wanneer er meer omzet moet komen -alles volgens het ‘funnel boekje’. Het ‘funnel boekje’ loopt van het creëren van bewustwording voor onze producten, het in overweging laten nemen van zonwering, rolluiken of terrasoverkappingen naar besluitvorming, levering, service en eindigt bij klantenbinding. Vaak met veel adverteren en korting investeringen. “Vooral klantenbinding, daar schort het nog wel eens aan, als ik mijn oor goed te luisteren heb gelegd”, schetst De Reus. “Nieuwe klanten genereren snel extra omzet, maar het is ook erg kostbaar om nieuwe klanten te werven. Draai het eens om. Focus je eens op je bestaande klanten. Categoriseer hen in drie klanttypen:
1: De ‘nieuwe of toevallige’ klanten;
2: De ‘goede klanten’ die een goede omzet brengen;
3: De ‘fans’, klanten die niet alleen blij zijn met het product, maar ook met je bedrijf.
De fans maken te pas en te onpas reclame voor je! Blijf in contact, blijf deze mensen betrekken bij jouw bedrijf. Luister maar eens naar iemand die naar een festival is geweest en een paar gave optredens heeft gezien, die passie, je hebt spijt dat jij er niet bij was. Dat doen jouw fans voor jouw bedrijf. Daar kan geen advertentie tegenop.
Weet je wat nu het leukste is? Meestal zijn fans begonnen als klanten met een klacht waar de ondernemer boven verwachting op reageerde.” De Reus schetst dat door te werken vanuit klantenbinding en loyaliteit je bedrijf meer stabiliteit krijgt. “De mens zoekt onbewust naar een held, wees die held. Vraag aan je klanten of ze in een review willen vertellen over jouw hulp in de showroom, de goede productkeuze, de professionele montage en de topservice. Het is storytelling pur sang. Deel die ervaringen op sociale media. Wat is er nu mooier dan lezen over de overwegingen en ervaringen van andere klanten om voor jouw bedrijf te kiezen? Besteed aandacht aan het probleem van de klant en de oplossingen die jij biedt in de zoektocht naar de juiste zonwering, rolluiken of die terrasoverkapping.”
‘Door processen (opnieuw) in te richten wordt er tijd verdiend, gaat de kwaliteit omhoog, ontstaat er rust en lerend vermogen’
Een kop koffie met Jan de Reus werkt verhelderend!
Doe het goed of doe het niet
“Jouw personeel is de grootste waarde van je bedrijf”, vervolgt Jan de Reus. “De zonweringsector heeft ook te maken met personeelskrapte en als gevolg daarvan personeel dat uitvalt onder de te hoge druk. Een oplossing? Stel je eens voor dat er bijna geen fouten meer worden gemaakt, wat betekent dat voor je bedrijf? Voor de gemaakte uren, de winst et cetera? De oplossing is procesgericht werken. Dit betekent veel eerder voorbereiden en daardoor rust in jouw bedrijf brengen. In de bedrijven waar ik mee heb gewerkt is dit succesvol. Door processen (opnieuw) in te richten wordt er tijd verdiend, gaat de kwaliteit omhoog, ontstaat er rust en lerend vermogen. Meer doen met minder mensen, onder minder werkdruk. Tel uit je winst. Daar wordt iedereen beter van.”
Klanten helpen jou aan nieuwe klanten
Enerzijds wil je een goede werkgever zijn, anderzijds dat je klanten tevreden zijn en er moet ook nog geld verdiend worden. De Reus knikt instemmend en legt uit: “Laat klanten jouw droom beleven. Ik ga altijd met mijn klanten op zoek naar hun ‘WHY’. Waarom doe je wat je doet? Waarom besta je, waarvoor kom jij je bed uit? Heb je het antwoord gevonden op deze passie vragen? Dan creëer je een gezamenlijke bedrijfsdroom. Deze droom bindt. Iedereen wil jou helpen met jouw droom te halen, zowel je medewerkers als ook je klanten. Er gaat een aanzuigende werking vanuit, nieuwe klanten en medewerkers. Iedereen wil daarbij zijn, een familiegevoel. Dit in een notendop, maar het werkt echt”, zegt De Reus gepassioneerd. “Bedenk dat het belangrijkste voor jouw medewerker is om leuk te werken, gehoord te worden, mee te tellen en het gevoel te hebben ergens bij te horen. Bepaal samen met je personeel de gemeenschappelijke waarde en zet dit op papier, leef ernaar, bewaak dat.” De Reus business coaching helpt klanten met het achterhalen van die gemeenschappelijke waarde en vertaalt dit naar een praktijkgerichte werkwijze. Een kop koffie met Jan de Reus werkt verhelderend!
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:
Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl