
Editie 1 – mei/juni 2023
Koperen jubileum voor de bakermat van de accumotor
Wie vandaag denkt aan accumotoren, denkt vooral aan het merk BREL. In de historie van motorisering in onze branche is er geen motor zo snel gemeengoed geworden als de accumotor. Het feit dat de meeste screens en rolluiken de fabrieken verlaten met een een accumotor met zonnepaneel hebben we te danken aan twee pioniers, namelijk Reinoud Arts en Erik Budding van BREL HOME. Het Doetinchemse bedrijf viert nu haar 12,5 jarig jubileum, reden voor ZONWERING MAGAZINE om samen met hen in de historie te duiken.

Editie 1 – mei/juni 2023
Koperen jubileum voor de bakermat van de accumotor
Wie vandaag denkt aan accumotoren, denkt vooral aan het merk BREL. In de historie van motorisering in onze branche is er geen motor zo snel gemeengoed geworden als de accumotor. Het feit dat de meeste screens en rolluiken de fabrieken verlaten met een een accumotor met zonnepaneel hebben we te danken aan twee pioniers, namelijk Reinoud Arts en Erik Budding van BREL HOME. Het Doetinchemse bedrijf viert nu haar 12,5 jarig jubileum, reden voor ZONWERING MAGAZINE om samen met hen in de historie te duiken.

Editie 1 – mei/juni 2023
Koperen jubileum voor de bakermat van de accumotor
Wie vandaag denkt aan accumotoren, denkt vooral aan het merk BREL. In de historie van motorisering in onze branche is er geen motor zo snel gemeengoed geworden als de accumotor. Het feit dat de meeste screens en rolluiken de fabrieken verlaten met een een accumotor met zonnepaneel hebben we te danken aan twee pioniers, namelijk Reinoud Arts en Erik Budding van BREL HOME. Het Doetinchemse bedrijf viert nu haar 12,5 jarig jubileum, reden voor ZONWERING MAGAZINE om samen met hen in de historie te duiken.
In bedrijf
Vijf stappen om meer te doen met Online Marketing
Ieder vakbedrijf in de zonweringsector krijgt te maken met het hoofdstuk marketing. Je wilt immers laten zien wat je doet en nieuwe klanten werven. De kans is groot dat je op het gebied van je ‘online aanwezigheid’ veel wensen hebt, maar niet weet waar te beginnen. ZONWERING MAGAZINE heeft Thom van der Kleij, eigenaar van Dimpekt B2B Online Marketing in Woerden, bereid gevonden om in een heldere uiteenzetting tips en adviezen te geven, zodat je de juiste handvatten hebt om te beginnen met Online Marketing.
Zonwering
Solero Parasols won een FD Gazellen Award 2023
Een feestelijk moment voor alle medewerkers bij Solero Parasols: voor de negende keer mochten zij een FD Gazellen Award in ontvangst nemen. Voor Solero Parasols was dit de eerste internationale onderscheiding, een mooie toevoeging aan de prijzenkast. De award is uitgereikt omdat Solero Parasols tot de 50 snelst groeiende exporterende bedrijven in Nederland behoort. Een mooie kroon op het harde werk dat dag in dag uit in Best geleverd wordt.
Geen hoofdbrekens meer vanwege complexe projectbesturing
De mogelijkheden -en daarmee de complexiteit- van aandrijvingen en besturingen in de zonweringswereld zijn de laatste jaren exponentieel gegroeid. Waar voor huis-tuin-en-keuken motorisering en aansturing nog enigszins overzichtelijk is, daar zwaait menig zonweringsbedrijf of elektricien bij projecten met de witte vlag. Driekleur-Besturingen schiet graag te hulp met advies, ontwerp en service en dat geheel onder de vlag van jouw zonweringszaak. Frits van Veelen, eigenaar en directeur bij Driekleur-Besturingen ziet de vraag naar hun dienstverlening elke dag groter worden.
Welkome ontwikkelingen uit Nijkerk
Wie goed op de hoogte is van de vaderlandse zonweringsgeschiedenis weet dat het in Nijkerk gevestigde Sunmaster de bakermat is van het fenomeen ‘verticaal screen’ in Nederland. Het innovatieve karakter van de oer-Nederlandse producent is altijd gebleven. De meest recente ‘wapenfeiten’ zijn de introductie van de SunControl 150, een onderdak serre- en verandazonwering en het introduceren van een accumotor met zonnepaneel op de uitvalschermen Suncube en Sunproject. Daarmee werd het toch al zeer complete programma nog completer.
Waarde toevoegen binnen de keten van zonwering en rolluiken
Toen Arjan Oosterlaak en Mark Huijs elkaar de hand gaven en daarmee het plan om samen een bedrijf in zonwering en rolluiken te starten, deden zij dat in het vertrouwen dat ze allebei hetzelfde denken over omgaan met klanten. Beide heren hebben de nodige ervaring in de sector, zowel op technisch gebied als op het gebied van het onderhouden van een dealernetwerk. Huijs Zonwering in Boxmeer werd geboren en sindsdien bouwen Huijs en Oosterlaak met succes aan een dealernetwerk. Huijs Zonwering voegt waarde toe binnen de keten, door hun dealers werkelijk alle zorgen uit handen te nemen. Hoe ver dat gaat, vertellen de mannen zelf.
De markies is onverminderd populair en moderner dan ooit
Er is maar één zonweringsproduct echt tijdloos en dat is de markies. Geen zonwering krijgt het voor elkaar om een gevel zo te verfraaien als een markies. Moderne markiezen vormen een fijn samenspel tussen authenticiteit, moderne materialen, comfortabele bediening en een goede functionaliteit. Bij Markiezen Nederland is het ontwikkelen en maken van markiezen tot een kunst op zich verheven. Johan Hol en Aart van den Berg eigenaren van Markiezen Nederland, delen hun professionele kijk op markiezen met ons.
Oudste onafhankelijke zonweringsbedrijf van Nederland verjongt
In 1966 werd de eerste steen gelegd voor Husol Zonwering in Genemuiden. Een echt familiebedrijf, toen en nu. Husol Zonwering mag zich waarschijnlijk het oudste, nog 100% onafhankelijke zonweringsbedrijf van Nederland noemen. Die onafhankelijkheid in stand houden vraagt in onze huidige tijd om een aantal dingen: trouw blijven aan je kernwaarden, in partnerschap met de klanten werken en voortdurend werken aan de toekomst, bijvoorbeeld door te investeren in jong personeel. Peter van der Kamp, directeur en mede-eigenaar, ontvangt ZONWERING MAGAZINE om bij te praten.
Personeelskrapte in de zonweringsbranche?
Zoals in bijna elke technische sector is personeelskrapte ook in onze zonweringsbranche een terugkerend probleem. Waar haal je die extra monteurs vandaan? Hoe beman je in het hoogseizoen alle assemblagestations? Gelukkig is er een oplossing om aan personeel te komen. Deze oplossing wordt geboden door Open Hiring, een concept van Start Foundation. Jos van Delft is projectmanager voor Open Hiring en vertelt ons waarom Open Hiring juist zo goed past bij de zonweringsdealer en de zonweringsfabrikant.
Een parel van een zonweringbedrijf in hartje Limburg
Voor Geert Fiddelaers en Angelique Knieps mag hun zonwering- en kozijnenbedrijf weliswaar gloednieuw zijn, onbekend in de branche zijn zij echter niet. Na vijftien jaar gewerkt te hebben in zonwering en overkappingen kwam er een mooie kans voorbij: de overname van een pand in sint Odiliënberg waarin voorheen een zonweringbedrijf was gevestigd. Met een duidelijke visie omtrent producten, klantbenadering en showroominrichting voeren Angelique en Geert hun jonge bedrijf. ZONWERING MAGAZINE ging op bezoek om het verhaal achter deze mooie stap te noteren.
Parasols lossen op een mooie manier diverse problemen op
Sinds 2004 al is Nederland een specialist in professionele parasols rijk. Solero Parasols in Best werd opgericht door Helga van Keulen, die daarmee een niche vulde in de vaderlandse zonweringsmarkt. Inmiddels schrijven we 2023 en beschikt Solero Parasols over 18 vaste medewerkers, is het merk niet meer weg te denken en blijkt dat de markt voor professionele parasols nog steeds gestaag groeit. Het roer van het bedrijf is sinds 9 jaar -voor een groot deel- in handen van de tweede generatie: zoons Pim en Sam zijn mede-eigenaar. ZONWERING MAGAZINE spreekt Pim van Keulen over de rol van de parasol in onze sector.
Veteranen
Gerhard Schoonhagen
Op een zonnige middag bel ik in Enschede aan bij misschien wel de bekendste veteraan uit de vaderlandse zonweringsbranche. Gerhard Schoonhagen, bijna 78 jaar en nog even vitaal als toen, begroet me hartelijk. In 2011 nam hij als directeur van Swela Nederland BV afscheid van de branche, om van zijn pensioen te genieten. Afscheid is een groot woord, tijdens het gesprek blijkt namelijk dat Schoonhagen het wel en wee in onze sector nog steeds op de voet volgt en goed geïnformeerd is. Zoals we van hem gewend zijn heeft hij er ook een goed onderbouwde mening over.
Doek
‘Italië is een droom die steeds terugkomt voor de rest van je leven’
Beleef die droom elke dag onder je eigen zonweringsdoek. Bovenstaande uitspraak behoort toe aan Anna Achmatova, een Russische dichteres. Wie denkt aan Italië, denkt aan het goede leven, zon, muziek, lekker eten en drinken en het mooiste design op elk gebied. Dat laatste geldt zeker voor de doekdessins van Parà, waar al meer dan 100 jaar met gevoel voor stijl en klasse de mooiste doeken ontworpen en geweven worden. Onder de merknaam TEMPOTEST de zonweringsdoeken van Parà hun weg naar eindgebruikers over de hele wereld. Nikolaus Kratz, ambassadeur voor TEMPOTEST -ook voor de Benelux- blikt met ons terug op de geschiedenis en bespreekt de nieuwste ontwikkelingen.
Investering van 70 miljoen euro in nieuwe fabriek en logistiek centrum
In 2020 investeerde Franse doekweverij Dickson-Constant ruim 70 miljoen euro in de ontwikkeling van een nieuwe productiefaciliteit en bijbehorend logistiek centrum. Het toonaangevende doekenmerk voor de zonweringsbranche zet daarmee alle bakens goed om de groei op te vangen en goed voorbereid de toekomst in te gaan. De plaats waar dit allemaal gebeurde is het Franse Hordain. We spreken Lars Huizenga, sales manager Benelux bij Dickson-Constant, over een titanen operatie die inmiddels voltooid is.
Stevig gevestigd en een gezonde groei
Het is aanpoten in Zeewolde, om aan de vraag te kunnen voldoen. Klaas-Jan Postma, directeur en eigenaar van NederLux, constateert dat de nieuwe 2023 collectie van swela enorm aanslaat. Deze collectie wordt door NederLux uitgezet in een eigen stalenboek, dat door geïnteresseerden eenvoudig te bestellen is in de webshop op de website van swela Nederland. De groei zit er flink in, reden voor Postma om een tijd geleden te verhuizen naar een groter pand. Of die ruimte groot genoeg is, moet de tijd uitwijzen. Postma praat ons bij over de laatste ontwikkelingen in zijn bedrijf.
Waterdicht doek is nu aantrekkelijker dan ooit
Zouden we niet allemaal graag een waterdicht doek boven ons terras willen hebben? De horeca heeft daar zeker baat bij. Tijden veranderen. Waar vroeger de keuze in waterdicht doek beperkt was tot slechts een paar basiskleuren, daar trakteert het Oostenrijkse Sattler de markt op een prachtig pallet aan waterdichte Lumera doeken. Maar liefst 44 referenties telt de All Weather collectie. Een gesprek met Nico van Hattum, salesmanager Nederland bij Sattler over het laatste nieuws uit Oostenrijk.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan
Wanneer we door Jan Huisbrink, directeur en eigenaar van HSD Eco Screen in Genemuiden worden uitgenodigd om te praten over confectie van acryldoek zijn we niet verbaasd. Eigenlijk is het heel logisch dat HSD Eco Screen, een rots in de branding voor menig assembleur, zich nu ook richt op de confectie van acryldoeken. Het wordt er niet ‘zomaar even bijgedaan’. Een nieuw pand met confectieatelier en een eigen kantoor zijn de voorbode van een serieuze operatie. Jan Huisbrink en Johan Steenbergen (verkoopleider) lichten de plannen toe.
Helioscreen verkopers als ES-SO specialisten gekwalificeerd
Leo De Maeyer, Yvette Vereeken en Shana Wolfs van het Helioscreen Sales Team mogen zich sinds februari 2023 specialist noemen in thermisch en visueel comfort. De verkopers slaagden voor het examen van de ES-SO Expert Cursus van de Europese zonweringsorganisatie. Helioscreen uit Lokeren, België ontwikkelt en produceert al meer dan 50 jaar kwalitatief screendoek op basis van glasvezel en is uitgegroeid tot trendsetter op het gebied van innovatief en functioneel zonweringsweefsel voor professionele, commerciële en residentiële omgevingen.
Rolluiken
Al achttien jaar aanwezig op de Nederlandse markt
Inmiddels 18 jaar geleden betrad Droma de Nederlandse markt. In een relatief korte tijd werden vanuit Polen op Nederlandse bodem meerdere vlaggen gepland. De klanten waren tevreden en zijn dat vandaag nog. Droma breidde uit en werd Droma Sunshade Experts. Inmiddels overgenomen door Hunter Douglas, bedient Sunshade Experts vanuit Zabrze een loyale schare klanten met een breed aanbod aan producten. Pieter de Wildt is sales & servicemanager voor Noord-Europa en vertelt over de evolutie die heeft plaatsgevonden.
Optimalisatie in proces en product met de hoofdletter ‘O’
Het kan altijd beter en sneller. Met die gedachte wordt er in het belang van de dealer gewerkt in Venray. ByMichèl is als producent van rolluiken en screens niet meer weg te denken uit de markt en elke dag melden zich nieuwe gegadigden om klant te worden. Eer van het harde werk dus. Michèl Willemse, eigenaar en directeur van ByMichèl en Vera Venray heeft inmiddels zijn zoon Maurits aan zijn zijde staan. Over bedrijfsopvolging hoeft hij niet meer na te denken en het is een echt ‘zo vader, zo zoon’ verhaal aan het worden. We spreken de twee generaties Willemse over hun laatste nieuws.
In Cuijk staat de mens centraal
Van oorsprong is Smits Rolluiken & Zonwering een familiebedrijf, met bijbehorende normen en waarden. Vandaag de dag is het bedrijf, samen met AVZ, SunStock en Hylas onderdeel van de AVZ-Group, dat weer toebehoort aan de internationale StellaGroup. Zowel personeel als klanten ervaren dagelijks het plezier van zakendoen in een professionele, informele sfeer, met het voordeel van de slagkracht die de gebundelde kracht van de groep met zich meebrengt. Om dat zo te houden voert directeur Martijn van Dijk een actief en toekomstgericht beleid. ZONWERING MAGAZINE meldde zich in Cuijk voor een goed gesprek met Martijn van Dijk en Ingrid Drieling, marketingmanager bij de AVZ-Group.
Zwaait jouw zonweringsbedrijf binnenkort de dieselbus uit?
De gemiddelde zonweringsmonteur rijdt niet verder dan een straal van 30 kilometer rondom de zaak. Dit zou de keuze voor elektrisch vervoer in plaats van een dieselbus eenvoudig moeten maken, want een stroomtekort zal niet gauw voorkomen met deze afstanden. Toch is het een grote stap, die overgang naar elektrisch. Want waar moet je beginnen en wat komt er allemaal bij kijken? Bluekens EV legt het uit.
Raamdecoratie
‘One stop shopping’ in raamdecoratie
Volgend jaar bestaat Zonnelux 50 jaar. Hans van Bladel kon waarschijnlijk niet vermoeden dat zijn bedrijf zo’n prominente rol zou gaan spelen in de wereld van raamdecoratie. Vandaag wordt Zonnelux bestuurd door zoon Maurice van Bladel en Leon Boer, die in de loop der jaren een mooie groei hebben bewerkstelligd. Met de recente overname van Zonnelux door Hunter Douglas heeft het Veghelse bedrijf haar positie in de markt nog steviger verankerd. Zonnelux is klaar voor de toekomst. ZONWERING MAGAZINE schoof aan bij Maurice van Bladel voor een update.
Nieuws
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl