Zwaait jouw zonweringsbedrijf binnenkort de dieselbus uit?
Bluekens EV presenteert stappenplan elektrisch rijden
De gemiddelde zonweringsmonteur rijdt niet verder dan een straal van 30 kilometer rondom de zaak. Dit zou de keuze voor elektrisch vervoer in plaats van een dieselbus eenvoudig moeten maken, want een stroomtekort zal niet gauw voorkomen met deze afstanden. Toch is het een grote stap, die overgang naar elektrisch. Want waar moet je beginnen en wat komt er allemaal bij kijken?
Breng de uitdaging in kaart
Belangrijk is om eerst een overzicht te schetsen. Hoe steekt de logistiek van de organisatie in elkaar? Hoe vaak rijdt de wagen, hoeveel kilometer gemiddeld per dag? Welke accu hebben de wagens nodig om hun werkzaamheden te doen? Moet de bus een aanhanger kunnen trekken? Wanneer je dit inzichtelijk hebt, kan in kaart worden gebracht hoe de energie ingeregeld kan worden. De bus moet namelijk ergens kunnen opladen en daar zijn verschillende manieren voor.
Van diesel naar elektrisch is misschien even wennen, maar de voordelen zijn legio.
Regel de energievoorziening
Zonder stroom langs de weg staan lijkt vaak een probleem. Maar er zijn verschillende manieren om genoeg te laden. Via slim laden bijvoorbeeld. Dit kan door een voertuig automatisch op te laden wanneer je beschikt over zonnepanelen en de zonne-installatie elektriciteit produceert, zoals aan het einde van de middag. Eventueel zou de energie die overdag wordt geproduceerd ook kunnen worden opgeslagen in een batterijpakket. Dit zorgt voor meer stroomzekerheid. De keuzes die je maakt hangen af van verschillende factoren, waaronder het voertuig dat je kiest, je locatie van laden (bijvoorbeeld een laadstation op de zaak, aangesloten op het net) en natuurlijk het kostenplaatje.
Kies niet standaard voor de grootste accu
De activiteiten van een organisatie spelen een grote rol in de keuze van een voertuig en de bijbehorende accu. Hoe ver moet de wagen kunnen rijden? Hoeveel kilo moet er vervoerd kunnen worden? Er is veel mogelijk. Soms wordt er gedacht dat de grootste accu het beste is. Maar dat is niet altijd het geval. Want hoe groter het accupakket is, hoe meer de wagen weegt. Dat heeft invloed op de inhoud. Er kunnen minder kilo’s lading vervoerd worden wanneer de accu zwaarder is. Zo’n kostbaar groot accupakket is dus niet altijd de beste keuze.
Met de huidige laadpalen infrastructuur is de kans groot dat de monteurs de bus tussentijds kunnen laden terwijl zij bij de klant werken.
Kosten elektrisch wagenpark
Veel ondernemers vragen zich af wat de overstap naar een elektrisch wagenpark kost want er komt een hoop bij kijken. Wanneer je een elektrisch voertuig aanschaft heb je niet meer te maken met brandstofprijzen, maar met elektra. De kilometerkostprijs verandert dus.
Emissievrije voertuigen hebben meestal een hogere aanschafprijs dan wagens met een verbrandingsmotor. Gelukkig zijn er veel regelingen die de prijs drukken zoals aanschafsubsidies en een milieu investeringsaftrek.
De restwaarde, zoals het er nu uitziet, zal voor elektrische bedrijfswagens ongeveer gelijk blijven, maar bussen op diesel zullen waarschijnlijk in restwaarde dalen naarmate de ZE-zones ingevoerd worden. Een bedrijfswagen die nu gekocht wordt en er over zes jaar er weer uit gaat, valt al in de ZE-zones en is dan dus als diesel minder goed inzetbaar.
Daarnaast is het goed om te weten dat de BPM-vrijstelling op bedrijfswagen per 1 januari 2025 verdwijnt. Vanaf dan ga je voor een bedrijfswagen op basis van CO2 uitstoot BPM betalen. Een dieselbus wordt zo in veel gevallen meer dan € 10.000,- duurder.
Vraag het een specialist
Een soepele overgang zit in een goede voorbereiding en in dingen op een andere manier bekijken. Sommige veranderingen liggen voor de hand, maar vaker is dat niet het geval vanwege de jarenlange ervaring met een ander soort wagenpark. Daarom is het goed om zo nu en dan een specialist mee te laten kijken die van de hoed en de rand weet. Zo krijg je grip op het totaalplaatje.
Over Bluekens EV
Emissievrije (stads)logistiek bestaat uit meer dan alleen voertuigen. Die zijn slechts onderdeel van een heel logistiek ecosysteem. En dat is precies de uitdaging die Bluekens EV aangaat. De organisatie integreert (de juiste) voertuigen, fleet management en energie/laadinfra in een sluitende totaalaanpak. Met intelligente software kan de performance van de vloot samen met de klant ook nog eens doorlopend geoptimaliseerd worden. Dit maakt Bluekens EV de transitiepartner voor emissievrije (stads)logistiek.
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:
Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl