‘Partnership 4.0’ was een doorslaand succes in 2024
heroal Nederland BV pakt op dezelfde voet door in 2025
In november 2023 spraken we Tom Lucas, Country Sales Manager (CSM) van heroal Nederland BV, over de sterke toekomstvisie die hij samen met moederbedrijf heroal – Johann Henkenjohann GmbH & Co. KG ontwikkeld heeft omtrent het optimaal ondersteunen van de Nederlandse klant. Want hierin denkt het moederconcern vanuit een sterk ontwikkelende Exportvisie steeds decentraler, lees op landenniveau en is het de taak van de CSM’er zijn ‘eigen’ beleid te voeren. Immers ieder land ‘spreekt zijn eigen taal’. Samen met zijn team en partners in het land werd ‘partnerschap 4.0’ uitgerold. Inmiddels kunnen zowel heroal als de partners en wederverkopers terugkijken op een zeer geslaagd 2024, waarin bewezen is dat het goede pad gekozen is. Hoe zit het met de verdere uitrol in 2025? Tom Lucas praat ons ten kantore van heroal Nederland in Helmond bij.
Terugblik op 2024
heroal Nederland BV heeft een goed jaar achter de rug, maar eenvoudig was het niet, opent Tom het gesprek. “Corona ligt alweer even achter ons. Het waren bizarre jaren waar we allemaal van hebben mogen profiteren. En omdat het constant hectisch was, waren wij tot op zekere hoogte zelfs in staat daaraan te wennen. Wij liepen allemaal even hard, de wensen uit het afzetgebied waren allemaal hetzelfde, iedereen had lange levertijden et cetera. 2023 was een jaar van normalisatie en de nasleep op deze voorliggende jaren.”
2024 was in alle opzichten anders. “Er was nog maar één constante en dat was dat er niets meer constant was. De aanloop van 2024 was qua weer niet om over naar huis te schrijven en dat hebben wij ook in onze branche aan den lijve ondervonden. De veranderde wereld speelt ook een rol in onze toch al vaak ‘emotionele’ handel. Om nog maar niet te spreken over het uitblijven van een duidelijk regeringsbeleid in relatie tot klimaat, bouw, energiebesparende maatregelen en subsidies. Maar hebben wij daar überhaupt invloed op?”, vraagt Tom zich af.

Een kijkje in de showroom bij heroal – Johann Henkenjohann GmbH & Co. KG in Duitsland.
Toch een plus gerealiseerd
“Waar we wél invloed op hebben is de wijze waarop wij daarmee omgaan en hoe wij ook dit jaar weer daar onze weg in relatie tot de samenwerking in hebben gevonden”, legt Tom uit. “Het jaar mag dan hectisch, onvoorspelbaar en bij sommigen met een iets minder resultaat zijn geweest, maar was het slecht? Neen, wij hebben zelfs een plus gerealiseerd op een plan dat al hoger lag als 2024. Er overheerst dan ook niet alleen tevredenheid maar de stellige overtuiging in het belang van het hebben van een stabiele, betrouwbare en professionele relatie.” Dit is volledig te danken aan ‘Partnerschap 4.0’, waarbij heroal Nederland BV zich meer en meer heeft gericht op de 100% heroal verwerkers. “We hebben ons aan elkaar geconformeerd. Door onze klanten aan de hand mee te nemen in alles, is er over en weer een schitterend commitment ontstaan. Een van de dingen waar je dat aan kunt zien is het feit dat we in 2024 een record aantal fabrieksbezoeken met onze verwerkers en hun klanten hebben gebracht aan ons moederbedrijf. Letterlijk een verdubbeling van het aantal fabrieksbezoeken. De betrokkenheid die dat over en weer genereerd is fenomenaal. Zulk commitment belonen wij graag.”
De manier waarop heroal Nederland BV de klant aan de hand mee heeft genomen, heeft logistiek geen windeieren gelegd. “We beschikken over een productieconsultant voor support bij onze verwerkers. Door vanuit heroal te helpen met het optimaliseren van productieprocessen ontstaat er een wederzijds voordeel. Beide partijen kunnen consequenter zijn in hun levertijden en kwaliteit en het schept banden. Ook een stuk persoonlijke groei is een mooi gevolg van deze samenwerking. We gaan op persoonlijk niveau contacten aan. Partnerschap 4.0 grijpt door in de hele organisatie, ook onze binnendienst heeft veel intensievere relaties met onze klanten. Waar tot 2024 nog sprake was van een binnendienst geregisseerd vanuit de moederonderneming, is kantoor Helmond nu volledig zelfstandig en lopen alle vraagstukken via ons kantoor. Het maakt de wederzijdse band niet alleen intenser, maar de servicegraad neemt ook enorm toe. Hierdoor kan de buitendienst de buitendienst zijn, et cetera. Afgelopen jaar zijn onze binnendienstmedewerkers ook de weg op gegaan, om bij de klanten te kijken. Zelf ben ik ook regelmatig ‘in het veld’ te vinden”, vertelt Tom.
‘We zeggen dan ook altijd dat we niet gaan voor korte termijn successen, maar denken in generaties’

Het aantal klantbezoeken aan het moederbedrijf in Verl, Duitsland, is in 2024 verdubbeld.

Het leveren van halffabricaten behoort dit jaar tot de mogelijkheden: bovenbuizen met voorgemonteerd doek of pantser.
Nog altijd dat familiebedrijf
“Vlak het belang niet uit van het feit dat heroal nog steeds dat familiebedrijf is, waar zakendoen iets persoonlijks is. Met Partnerschap 4.0 hebben we daar vorig jaar nog meer focus op weten te leggen”, schetst Tom. “Het commitment is echt ‘dedicated for heroal’, de logistieke uitwisseling werkt perfect, er zijn contacten met klanten op alle niveaus binnen onze organisatie en de klant heeft de waarde van heroal echt erkend. Ons moederbedrijf bestaat al meer dan 150 jaar en behoort daarmee tot 2% van de bedrijven met die leeftijd in Duitsland. We zeggen dan ook altijd dat we niet gaan voor korte termijn successen, maar denken in generaties.”
‘Het jaar van de uitdagingen’
Volgens Tom Lucas wordt 2025 het jaar van de uitdagingen: “In positieve zin, welteverstaan. We zetten nog meer dan vorig jaar in op onze waardevolle partnerschappen. We voegen iets toe aan het leveringsgamma, namelijk halffabricaten. Denk dan aan kant en klaar gearreteerde pantsers, binnen twee weken na opdracht geleverd. Hetzelfde geldt voor de screens. Er kan gekozen worden voor losse screendoeken, maar andersom ook voor op maat gemaakte omkasting excl. screendoek. Ook dat is een stuk optimalisatie. Met deze zogenaamde ‘Bausätze’ valt geld te verdienen, tijd te besparen en ruimte te winnen. Zo ontlasten we de verwerkers als er weer een toename in orders plaatsvindt en er vanuit haar klanten gevraagd worden om afwijkende kleuren en bouwvormen. Door deze druk weg te nemen, bewaren we rust, houden we een overzichtelijke logistiek en neemt de servicegraad toe.”

De klant heeft de waarde van heroal echt erkend.
Drie leveringsgraden
Feitelijk kent heroal Nederland BV dus 3 leveringsgraden: systeemcomponenten, het halffabricaat en maatwerk (gereed product). Tom: “Maatwerk blijft onderdeel maken van deze gehele servicegraad en past bij de gewenste flexibiliteit van onze verwerkers om een breed marktconform portfolio te kunnen aanbieden, zonder alles zelf te hoeven assembleren.” heroal Nederland BV verwacht dat het aantal orders aan maatwerkproducten daarom opnieuw zal toenemen. “In 2024 zagen we een verdubbeling in de afname via onze verwerkers van maatwerk orders ten opzichte van 2023. Een andere uitdaging voor dit nieuwe jaar is het onderzoeken van nieuwe distributiekanalen. We gaan in klein comité met klanten praten over de marktpotentie en het aantal detaillisten dat beleverd wordt. De weg die een eindproduct aflegt zal in toenemende mate verschuiven. Daarom willen we nadenken over e-commerce. Welke producten zijn daarbij gewenst, hoe bewaken wij de juiste propositie, hoe loopt de beslisketen, wat betekent dit voor onze relaties? We zien alleen brood in e-commerce als we dit samen kunnen opbouwen met onze relaties, op een manier die iedereen tot voordeel strekt. Dus zonder afbreuk te doen aan het zorgvuldig opgebouwde kwaliteitsimago. Tot slot hopen wij ons team in Helmond dit jaar uit te breiden met een strategisch verkoper, wiens focus op een projectmatiger benadering en e-commerce zal liggen.”
‘In 2024 zagen we een verdubbeling in de afname van maatwerk orders ten opzichte van 2023’
Tot besluit zegt Tom Lucas: “We pakken dit jaar dus door met waar we in 2024 mee gestart zijn. Openheid, vertrouwen en kwaliteit zijn speerpunten in de samenwerking met de partners. Discussies moeten gaan over inhoud, niet over prijzen. Als we willen besparen samen, dan moeten we kijken naar minder verpakking, betere logistiek (minder transportbewegingen) en de orderwaarde bij bestellingen zo groot mogelijk laten zijn. Samenwerken op basis van vertrouwen is en blijft de sleutel tot succes. Zo kunnen we samen doorgroeien en uitrollen naar andere verwerkers.”
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl