Motoren en accessoires gemakkelijk online besteld
Grote voorraad, snelle levering en alle expertise die erbij hoort
Eigenlijk is hij een beetje een BN’er geworden. Otto Tromm, eigenaar van de grootste webwinkel in alles wat met aandrijving en besturing van zonwering en rolluiken te maken heeft, verwierf bekendheid dankzij zijn enorm goede instructievideo’s voor het afstellen en inregelen van motoren en besturingen. De filmpjes zijn zo duidelijk, dat ‘vriend en vijand’ er gebruik van maakt. Voor Tromm is dat geen probleem, want, zoals hij zelf zegt: “Die filmpjes maak ik voor de branche. Ze vullen een behoefte aan goede informatie in en gaan verder waar de gemiddelde handleiding stopt.”
‘BN’er’ Otto Tromm faciliteert met plezier de vakhandel.
Van de nood een deugd gemaakt
Tromm werkte vroeger in de productie van elektrisch aangedreven projectieschermen en had destijds de grootste moeite om aan onderdelen te komen. Met een echt ondernemershart besloot Tromm om dan zelf maar een groothandelsfunctie te gaan vervullen. Een idee dat zo goed aansloeg, dat in 10 jaar geleden het plan ontstond om ook anderen te laten profiteren van dit gemak. “Zo werd rolluikstore.nl geboren. We bedienen online zowel de particulier als de vakhandel. Het idee om te gaan vloggen en iedereen letterlijk aan de hand mee te nemen in het proces van afstellen en inregelen kwam al snel, daarmee losten we het probleem op van bellende klanten die vastliepen tijdens de installatie. De filmpjes zijn echte ‘instructables’ en voor praktisch elk product dat wij verkopen is er zo’n handig filmpje. Video is ‘hot’ online, dus het is logisch dat de aandacht die onze films kregen -en krijgen- enorm groot is. Zelfs fabrikanten van motoren verwijzen hun klanten naar ons videoplatform, omdat dit gewoon snel en gemakkelijk is. Dat is een groot compliment uiteraard.”
“We werken volcontinu met vier personen om alle pakketten iedere dag de deur uit te krijgen.”
Geen dropshipping met lange levertijden, maar gewoon uit eigen voorraad geleverd.
Veel persoonlijker kan bijna niet
De video’s hebben één ding gemeen: Otto Tromm legt hoogstpersoonlijk uit hoe alles gedaan moet worden. “Mensen herkennen me soms, is het niet van gezicht, dan wel van stem. Eigenlijk een hele leuke bijkomstigheid, want ik houd van persoonlijk zakendoen. Wie hier binnenstapt komt geen vreemde tegen”, zegt hij lachend. Hoe reageert de vakhandel op het feit dat particulieren rechtstreeks kunnen kopen bij tromm.com (sinds een tijd de nieuwe naam van de webshop)? Tromm antwoordt: “De eerste reacties destijds waren verdeeld. Iedere vakhandel verkoopt graag een motor met installatie. Je ziet echter dat door de toegenomen drukte in de branche de vakhandel al lang niet meer zit te wachten op spoedreparaties aan producten die ze niet eens zelf verkocht hebben. Losse motoren verkopen ze niet, want dat levert altijd een stroom aan telefoontjes op van de particulier, die gewoonweg de kennis niet heeft om alles tot een goed einde te brengen. Daar is de beknopte handleiding die bij de motoren en besturingen geleverd wordt dan weer debet aan. Daarin wordt uitgegaan van een aanwezige basiskennis. Bij ons zorgt de juiste instructievideo ervoor dat het bijna niet mis kan gaan. En die incidentele beller die er ondanks dat toch niet zelf uitkomt, die loodsen we er met onze expertise wel doorheen.”
‘Door je website goed op orde te hebben, kun je ervoor zorgen dat klanten die bij jou in de showroom komen al gekozen hebben voor jouw bedrijf’
Staat een product op voorraad op de site, dan kun je er op rekenen dat het die dag ook verzonden wordt.
Tromm levert de bekende, grote merken op het gebied van aandrijvingen en besturingen.
Inmiddels internationale klandizie
De keuze om de webshop te koppelen aan de domeinnaam tromm.com is logisch. De handel blijft al lang niet meer beperkt tot Nederland. Tromm: “We verkopen online ook in Frankrijk, Duitsland en België. Daar past deze domeinnaam gewoon beter bij. Er zijn zelfs klanten die vanuit de Verenigde Staten hun bestellingen doen. Blijkbaar is de manier waarop wij werken enorm aansprekend. Dat mag ook wel, want wij investeren in voorraad. Wij zijn niet die dropshipper die een bestelling accepteert, het geld incasseert en dan de order doorstuurt naar de fabriek. Wie bij ons bestelt voor 13:00 uur, kan er op rekenen dat zijn pakket dezelfde dag nog op de post gaat. We werken volcontinu met vier personen om alle pakketten iedere dag de deur uit te krijgen. Dat vraagt om efficiëntie, we hebben alles dan ook heel goed geautomatiseerd. Met twee klikken van de muis ligt het verzendlabel op de printer. Ons voorraadbeheersysteem is gekoppeld aan de webshop. Staat een product op voorraad op de site, dan kun je er op rekenen dat het die dag ook verzonden wordt.”
Tromm wil zijn bedrijf echt als merk neerzetten en slaagt daar goed in. “Onze USP is de manier waarop we werken. Voorraadhoudend, snel acterend en bovenal met een hoeveelheid kennis omringd die zijn weerga niet kent. Tel daarbij het feit dat we grote merken voeren, zoals Somfy, Brel en Elero en je zult begrijpen dat we gevonden worden. Voor de vakhandel proberen we alles steeds beter te faciliteren. Dealers kunnen een account krijgen in de webshop en inloggen, waarna ze inzage krijgen in eerder gedane bestellingen en hun leveringen netjes op factuur binnenkrijgen. Veel bestellingen van de vakhandel zijn spoedbestellingen. Je kent de situatie wel: er gaat iets niet goed bij de montage en je hebt per direct een nieuwe motor nodig. Dan is het fijn dat je gewoon even een WhatsApp bericht naar ons kunt sturen, naar ons toe kunt rijden en bij de receptie je bestelling al aantreft. Geen gedoe met afrekenen, een krabbeltje op de leverbon is genoeg en de situatie bij de eindklant is gered.”
Onze ‘core business’ is faciliteren
Tot besluit praten we over het prijsbeleid. Tromm: “Het spreekt voor zich dat particulieren meer betalen dan de vakhandel. De specialist moet immers met de producten die hij hier koopt ook interessant kunnen zijn voor zijn eindklant. Onze installateursprijzen zijn van een normaal niveau, geen verrassingen. Dat je daar ons hele serviceapparaat bijkrijgt, is de kers op de taart. We laten niemand in de kou staan en geloven in de kernwaarden die al golden toen we hiermee begonnen: het moet goed, gemakkelijk en professioneel gaan. Onze core business is faciliteren.”
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:
Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl