‘Kijk verder vooruit dan één seizoen’
Robert Bosch over de gevolgen van de volatiliteit in de branche
Het is lekker zonnig wanneer we bij Rainbowsol parkeren. “Was het hele voorseizoen maar zo hè?”, begroet gastheer Robert Bosch ons. “Als we de geluiden uit de branche beluisteren, is het een beetje huilen met de pet op”, vervolgt hij. Inmiddels een oude rot in het vak en genoeg meegemaakt hebbend, heeft Robert een weldoordachte mening over wat er op dit moment gebeurt en heeft hij tips en adviezen over het creëren van meer stabiliteit.
Zo gewonnen, zo geronnen
“Wat we vooral hebben gezien de afgelopen jaren -en overigens ook in de jaren daarvoor- is dat er bij de vakhandel in het land met name een reactief beleid gevoerd wordt. Een paar voorbeelden: toen we onder het juk van Corona leefden, was zonwering niet aan te slepen. Consumenten bleven thuis en maakten het in en om huis fraaier en comfortabeler. Er werd heel hard geplust in de sector. In 2023 normaliseerde situatie weer. We zagen bedrijven de forse winsten direct na Corona meteen uitgeven aan uitbreiding van de zaak. Meer personeel, een groter wagenpark of zelfs uitbreiding van het bedrijfspand. Er werden zelfs nieuwe vestigingen geopend”, somt Robert op. “Prachtig allemaal, maar toen de situatie zich normaliseerde, zaten diverse partijen met de toegenomen overheadkosten en het moest allemaal maar verdiend worden, met minder omzet. Het is zo gewonnen, zo geronnen.”
Een mooi residentieel project op Bonaire.
Robert Bosch: “Knikarmschermen zijn bij ons nog steeds de hardlopers.”
Vooruitkijken is regeren
Robert refereert aan het nogal wisselvallige weer dat ons teistert, dit voorseizoen. “Vorig jaar normaliseerde de situatie zich, zoals gezegd. Dit jaar zien we de gevolgen van wat in Nederland ook heel gewoon is: je kunt te maken krijgen met een voorseizoen vol regen. Dan is het zweten voor iedereen, want we weten dat in mei het vakantiegeld gestort wordt. Als het tot die tijd schitterend weer is geweest, dan weet je dat een groot deel van dat vakantiegeld richting de zonweringvakhandel gaat. Dit jaar doen bedrijven als TUI en Sunweb weer gouden zaken.”
Vooruitkijken is regeren, is de mening van Robert: “Kijk verder dan één seizoen. Probeer een nullijn vast te stellen, je basis voor een benodigde omzet en dito winst. En heel belangrijk, trap niet in de valkuil van niet meer adverteren als de omzet in de zaak groot is vanwege het mooie weer, of juist niet vanwege het slechte weer en er zogenaamd geen budget is om te adverteren. Adverteer door in de regio en op social media, maak een plan vooraf en houd je daaraan. Dan blijf je met beide benen op de grond staan.”
Volledig beschut met Rainbowsol.
‘Van gezellig zakendoen is nog niemand slechter geworden’
‘Rust in de tent’
Het advies van Robert komt niet uit de lucht vallen. Bij Rainbowsol heerst gezonde rust in het bedrijf. Als familiebedrijf heeft Rainbowsol het vermogen om te investeren in voorraad. “We grijpen nooit mis en het doet geen zeer als de voorraad het ene seizoen een minder snelle doorloop beleeft dan het andere seizoen. We bestellen in de winter, in bulk, dus tegen goede condities. Dat strekt van het aluminium, tot het doek, tot de motoren. Daarom kennen we ook geen afdeling inkoop die het hele jaar door koortsachtig probeert om overal de laagste prijs te bedingen. Ook onze manier van zaken doen met onze klanten schept kalmte. We pretenderen hier niets, het is gewoon een kwestie van ‘niet lullen, maar poetsen’. Communiceren doen we op een persoonlijke manier en we kennen de meeste van onze dealers persoonlijk en zij ons. Van gezellig zakendoen is nog niemand slechter geworden, als dat van twee kanten komt. Daarbij kun je ons bellen voor een oplossing of iets speciaals, we denken graag mee.”
Vijf locaties in Leerdam
We gaan op bezoek bij het nieuwe logistieke centrum van Rainbowsol, inmiddels de vijfde locatie van het bedrijf. “In januari staan er hier colonnes vrachtwagens voor de deur om de voorraden op te toppen”, schetst Robert. “We gebruiken de winterperiode ook om ons personeel belangrijke componenten voor te laten assembleren en doeken te confectioneren in de meest gangbare maten. Alles wordt in het werk gesteld om in het seizoen zonder stress te kunnen produceren en leveren.” Het mooie is dat productdesign en de daarbij behorende matrijzen ook in eigen beheer zijn. “Door goede controle op kwaliteit en het stellen van hoge eisen aan bijvoorbeeld poedercoating creëren we zekerheid. Ons verkoopapparaat is ‘lean and mean’ en het codewoord door de hele organisatie heen is ‘stabiliteit’. Dat is dan ook onze garantie naar onze dealers toe in tijden van stress: je kunt beter zorgen hebben over hoe je alle orders gemonteerd krijgt, dan over wanneer en of ze geleverd worden.”
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:
Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl