Rubriek

In bedrijf

Tekst: Jan Mol
Beeld: Henk Ros

11 december 2023

Deel dit artikel

Hoe presteert jouw zonweringbedrijf op social media?

COOS! Online Media neemt alle zorgen uit handen

Wie niet bedrijfsmatig op social media vertegenwoordigd is, laat grote kansen liggen. Dat geldt zowel voor de vakhandel als voor de fabrikant. Afhankelijk van waar jouw grootste doelgroep zich manifesteert op ‘de socials’, probeer je op relevante plekken in beeld te komen. Voor het ene bedrijf ligt de nadruk op Instagram, Pinterest, Meta (voorheen Facebook) of X (voorheen twitter), andere bedrijven weten dat ze business to business moeten communiceren op LinkedIn. In alle gevallen geldt: alleen met een frequente en consistente aanwezigheid bereik je uiteindelijk de juiste mensen. En daar wringt de schoen, weet Saskia Laurijsen, eigenaresse van COOS! Online Media uit Den Haag.

Als zonweringexpert is social media per definitie niet jouw specialisme
“Je kunt niet overal verstand van hebben”, opent Saskia het gesprek. “Als je expert bent in zonwering, rolluiken en terrasoverkappingen, dan hoef je je niet te schamen voor het feit dat je geen specifieke expertise hebt in social media. Het aanmaken van een bedrijfsaccount is zo gebeurd, maar daarna moet dit account onderhouden worden. Eerlijk gezegd: als je dat goed wilt doen, dan gaan daar in de regel meer uren inzitten dan je beschikbaar hebt. Juist om die reden is COOS! Online Media opgericht. Wij behartigen op professionele wijze de online belangen van onze klanten en zorgen ervoor dat hun online aanwezigheid effect sorteert en dat hun boodschap bij de juiste doelgroepen in beeld komt. In plaats van tijd investeren die je als zonweringexpert niet hebt, kun je extra tijd besteden aan waar je wel goed in bent.”

Persoonlijke berichten worden als onderhoudend ervaren. (Op de foto: COOS! medewerkster Roos.)

Social media als belangrijk marketinginstrument
COOS! Online Media is er helder over: je social mediakanalen vormen een belangrijk marketinginstrument. Je wilt voorkomen dat uren en euro’s die je investeert verloren gaan. Saskia noemt een voorbeeld: “Het MKB laat haar social mediakanalen vaak onderhouden door iemand binnen de organisatie die achter een computer zit. Dat kan de receptioniste zijn, iemand van verkoop of de boekhouding. Voor deze mensen is het ‘een taak erbij’. Daar zit het gevaar dan ook: op de prioriteitenlijst staat social media onderaan. Wanneer het druk wordt (in de zonwering uiteraard wanneer het mooie weer aanbreekt), sneuvelt de aandacht voor de social mediakanalen vaak. Terwijl juist op dat moment de consument online op zoek gaat naar inspiratie.”

Saskia Laurijsen benadrukt het belang van een goede zichtbaarheid in combinatie met het creëren van ‘engagement’ (betrokkenheid van de lezer). “Je kunt op organische wijze weliswaar in beeld komen, maar daarmee creëer je vaak niet de impact die je wilt. Tenzij je iets plaatst dat zo uniek is dat het bericht ‘viral’ gaat, maar dat zijn gelukstreffers. Binnen de content strategie is het daarom van belang om een marketingbudget uit te trekken voor het betaald promoten van je berichten. Zeker als het gaat om bedrijfspagina’s op LinkedIn en Meta, deze platforms verdienen er hun geld mee. Wie maximaal in beeld wil komen bij trouwe volgers en een nieuw publiek wordt geadviseerd om daar een budget aan te hangen. Uiteraard adviseren en faciliteren we daar ook in bij COOS! Online Media.”

‘COOS! Online Media is er voor iedereen’

Saskia Laurijsen, eigenaresse van COOS! Online Media

Persoonlijk contact is een voorwaarde voor een fijne samenwerking
Samenwerken met COOS! Online Media gebeurt op de meest persoonlijke manier mogelijk. “Wij vinden het belangrijk om een goede relatie met onze klanten op te bouwen en te onderhouden. Door de klant en zijn bedrijf goed te leren kennen, kunnen we de social mediakanalen inrichten en onderhouden op de allerbeste manier. De juiste ’tone of voice’ en met het karakter van het bedrijf. Communiceren met COOS! is leuk, efficiënt en laagdrempelig. Hier wordt gewoon de telefoon opgenomen en we beantwoorden onze whatsapp berichten en mails zo snel mogelijk. Bij ons geen ‘service tickets’ die worden afgehandeld door iemand die je niet kent”, schetst Saskia. “De dames bij ons op kantoor worden liefdevol ‘de Coosjes’ genoemd en zij zetten zich dag in, dag uit volledig in voor jouw bedrijf.”

‘De dames bij ons op kantoor worden liefdevol ‘de Coosjes’ genoemd’

De juiste start begint met een goede strategie en planning
COOS! Online Media is er voor iedereen. Van ZZP tot MKB, van productiebedrijf tot corporate. Iedere klant begint met een intakegesprek waarin haarfijn de behoefte en doelgroep bepaald wordt. De juiste start begint met het creëren van een goede strategie en het maken van een heldere planning. “Dat doen we met respect voor het aanwezige budget. We houden ervan om open en transparant te zijn naar elkaar en zullen er alles aan doen om budgetten te bewaken. Binnen de kaders die dat oplevert, optimaliseren wij continu de social mediakanalen van de klant”, legt Saskia uit. “Wij helpen onze klanten om de boodschappen die gepost worden zo divers mogelijk te maken. Daarmee voorkom je het ‘wij van WC-eend adviseren WC-eend’ effect. Berichten mogen een gezonde mix zijn van producten die in beeld komen, leuke reviews van klanten, persoonlijke boodschappen die de mensen binnen het bedrijf in beeld brengen, kortom: relevant én onderhoudend.”

Ook de samenwerking met marketingmedewerkers van bedrijven verloopt soepel. “Wij zijn graag het operationele verlengstuk van de marketingmanager. COOS! Online Media is doelgericht en efficiënt in te passen in elke marketingstrategie die reeds bepaald is, waarbij we altijd meedenken. Samen weten we meer, per slot van rekening. De uren die wij maken voor onze klanten betalen zichzelf terug door de tijdswinst, het behalen van doelstellingen en het niet verkwisten van geld aan onzekere onlinecampagnes.”

Ben je ook toe aan social mediakanalen die voor jou werken, in plaats van andersom? Bel of mail gerust naar een van de ‘Coosjes’ en maak een vrijblijvende afspraak.

Meer artikelen

ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact

Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl

© Draeckensteijn Media 2024Design & beheer: IDEA 2

© Draeckensteijn Media 2024

Design & beheer: IDEA 2