Markiezen als absolute verrijking van het gevelbeeld
Kooloos Zon & Huis en Markiezen Nederland verfraaiden Amsterdam en Utrecht
Vanuit Spakenburg levert Kooloos Zon & Huis met bezieling de mooiste zonwering. Dat doen Christiaan Kooloos en zijn team specialisten niet alleen in de regio, maar in heel Nederland. Opdrachtgevers weten de weg te vinden naar Spakenburg, meestal op voorspraak van klanten die hen voor gingen. Zo kwam het Rijksmuseum in Amsterdam terecht bij Christiaan, met een bijzondere vraag: één van hun dependances, gevestigd in een prachtig monumentaal pand, was toe aan nieuwe markiezen. Samen met Markiezen Nederland bekeek Kooloos Zon & Huis welke uitdagingen dit met zich mee zou brengen. Samen kwamen ze met een oplossing die even functioneel als esthetisch is. We spreken Christiaan Kooloos over een perfecte samenwerking en een daverend eindresultaat.
De toegepaste doekkleur sluit mooi aan bij de uistraling van het monument.
Bijzondere markiezen met een bijzonder korte levertijd
“Als ik terugkijk op het project in Amsterdam, dan denk ik vooral aan de uitdaging om markiezen te leveren die volledig integreren in het monumentale gevelbeeld en de snelheid waarmee dit bijzondere project is gerealiseerd. Zonder de tomeloze inzet van Markiezen Nederland hadden we dit niet kunnen realiseren”, opent Christiaan het gesprek. De levering in Amsterdam omvat maar liefst 34 getoogde markiezen. “Markiezen Nederland ging mee om de situatie te bekijken en in te meten. Petje af voor medewerker Jacques, die meteen wees op geveldetails die bewaard moesten blijven. Zo zit er boven elk raam een getoogde rollaag van geglazuurde bakstenen, zeer karakteristiek voor het pand. Jacques gaf meteen aan dat hier getoogde markieskappen gebruikt moesten worden. Voor mij iets nieuws, maar aangezien hij zelf in de productie staat in Culemborg, had hij ook al een idee hoe deze te maken. Daarom hebben we aluminium kappen en aluminium frames geadviseerd, dit gaf Markiezen Nederland de mogelijkheid om de kappen te buigen in de juiste radius. Jacques had hiervoor op locatie mallen gemaakt. Ongelooflijk knap werk.”
‘Zonder de tomeloze inzet van Markiezen Nederland hadden we dit niet kunnen realiseren’
De schouders eronder
Het doek past schitterend bij de gevel en is bepaald door Christiaan zelf. “Dat was erg leuk. Het Rijksmuseum had een voorselectie doeken gepresenteerd aan circa 20 medewerkers, met de vraag welke zij het mooiste vonden. Nou, daar kwamen 20 verschillende dessins uit, dus echt democratisch kiezen was er niet bij. Ik heb toen zelf op basis van de gevel een advies uitgebracht, waar het Rijksmuseum zich prima in kon vinden.” Kooloos Zon & Huis kreeg naar aanleiding van de offerte de opdracht in april van dit jaar binnen, met de voorwaarde dat er voor de bouwvak opgeleverd zou worden. “Bijna onmogelijk”, stelt Christiaan. “Toen ik met deze vraag bij Johan Hol van Markiezen Nederland kwam, zei hij dat niets onmogelijk is, maar hij moest er in de organisatie wel het een en ander voor aanpassen. Om alles waar te kunnen maken is Jacques in die periode elke dag om 6.00 uur begonnen om ‘zijn’ project te produceren. En langer doorgegaan elke dag. Daar word ik bijna verlegen van, waar vind je zo’n betrokkenheid en inzet nog? En het kwam allemaal goed, we leverden het project keurig voor de bouwvak op. De markiezen werden binnen een week gemonteerd, met een focus op de ochtenden. Eigenlijk had ik er twee weken voor uitgetrokken, maar doordat de kappen kant en klaar door Markiezen Nederland werden geleverd, bespaarde ons dat veel tijd.”
Vier verdiepingen vol sfeer.
De markiezen staan chique in het Amsterdamse straatbeeld.
Sfeervolle markies in een van de oudste straatjes in Utrecht
Christiaan neemt ons mee naar Utrecht, naar het straatje Voor Clarenburg. “Dit is een van de oudste straatjes in de stad”, oppert hij. “Van nature al sfeervol, maar nu nog meer dankzij de 10 meter brede klapmarkies die we hebben gemonteerd bij Club Claar. Een gezellig ‘urban kitchen’ restaurant. De eigenaren belden voor de bouwvak, Kooloos Zon & Huis was hen aangeraden. Ook bij deze opdracht was de levertijd een issue, de montage moest binnen vijf weken plaatsvinden. Er hingen op dat moment al drie markiezen boven het terras, die moesten naar boven verplaatst worden. Bij deze opdracht ging Johan Hol, mededirecteur en eigenaar van Markiezen Nederland, zelf mee om te meten. Dat leverde weer een mooi moment op, want hij kende de drie bestaande markiezen. Die waren ook door Markiezen Nederland geleverd.”
‘Door als een eenheid op te treden richting de klant, straal je een ongekende professionaliteit uit
Genieten in stijl bij Club Claar, dankzij deze riante markies.
Ontelbaar veel markiesnageltjes
Na meetwerk werd er een klapmarkies geproduceerd van 10 meter breed bij 3 meter uitval, met een zwart doek, inclusief bedrukking. “De eigenaren hoefden geen moeite te doen om hun logo aan te leveren, dat stond nog gewoon in het digitale archief in Culemborg”, merkt Christiaan op. “De bediening wordt verzorgd door een Somfy Sunea IO motor. Naast de 10 meter brede markies boven het terras mochten we ook nog een vierde markies voor boven leveren, die natuurlijk perfect paste naast de drie verplaatste markiezen, omdat deze in dezelfde fabriek gemaakt werd.” Een van de wensen van Club Claar was om zwart biesband met traditionele markiesnageltjes te hebben. “Alleen dat al was een klus op zich voor Markiezen Nederland. Het zijn er ontelbaar veel geworden, echt monnikenwerk.”
Club Claar gaat voor ‘cosey’ en ‘cocoonen’ en zal zorgen voor dekentjes, sfeerlicht en verwarming.
De taal van de klant spreken
Ook de markies in Utrecht werd op tijd gemonteerd en zorgt sindsdien voor nog meer sfeer in het pittoreske straatje. Christiaan glimlacht en zegt: “Weet je wat de doorslag heeft gegeven om voor ons te kiezen? De eigenaresse vertelde achteraf dat ze in ons gesprek viel als een blok voor de termen ‘cosey’ en ‘cocoonen’ die ik gebruikte om aan te geven waar zij naar op zoek waren. Het leuke is dat dat haar geïnspireerd heeft om de nieuwe markies ook op die manier in te gaan zetten. Je kunt er heerlijk genieten van het herfstweer onder een dekentje, met kaarslicht op tafel en een terrasheater boven je.” Dat Christiaan juist deze termen gebruikte in zijn gesprek met de klant is niet verwonderlijk, Kooloos Zon & Huis staat voor woonbeleving. “We spreken de taal van de klant en weten altijd in te haken op de woonwensen waarmee we benaderd worden”, legt Christiaan uit. “Wie ons magazine kent, weet dat we zelf ook helemaal verliefd zijn op het rijke buitenleven. Ik hoef er dan ook geen moeite voor te doen om naast een goed stuk techniek ook de nodige inspiratie te leveren.”
Tot besluit zegt hij: “We zijn enorm blij met de manier waarop Markiezen Nederland ons heeft geholpen om aan alle wensen -en meer- van deze klanten te kunnen voldoen. Zelf zie ik het als de kracht van werken in partnerschap. Door als een eenheid op te treden richting de klant, straal je een ongekende professionaliteit uit. Dat schept vertrouwen bij de opdrachtgever en zorgt voor goede mond tot mondreclame. Daar kun je niet tegenaan adverteren.”
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:
Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl