Rubriek

Zonwering

Tekst: Jan Mol
Beeld: Draeckensteijn Media

20 februari 2024

Deel dit artikel

Een sterke focus op het topsegment vraagt om topmerken

ADVIBA kiest voor LEWENS als leverancier van zonwering

Toen Alec Barfüss in 2014 zijn bedrijf ADVIBA startte vanuit huis kon hij niet vermoeden welke groei zijn onderneming zou doormaken. Gestart als allround klussenbedrijf werd, mede door zijn werk bij Hörmann, al snel de slag gemaakt naar het adviseren en leveren van zonwering en rolluiken. Zijn eerste bedrijfspand bevond zich in een oude ambulancepost, in Druten. De omzet groeide elk jaar en vandaag, 10 jaar later, doet het bedrijf het tienvoudige aan omzet in vergelijk met toen. Inmiddels is de zaak verhuisd naar een gekocht pand in Boven-Leeuwen en opereert Alec in het topsegment rolluiken en zonwering. Daar horen vanzelfsprekend topmerken bij. We spreken in de showroom over de keuzes die gemaakt zijn.

Een bewust groeiproces
ADVIBA is destijds gestart met kwaliteitsproducten in het middensegment. “Logisch, want daar is een grote markt voor”, legt Alec uit. “Het zijn producten die qua techniek overzichtelijk zijn, prijstechnisch een groot publiek aanspreken en waarbij je de winst uit het volume moet halen dat je wegzet. Het gevolg is dan wel dat je te maken krijgt met een veelvoud aan leveranciers, omdat je kritisch moet shoppen om de kwaliteit te kunnen leveren waar je achter staat.” Met een grote liefde voor techniek hield Alec de topmerken niet buiten de deur, maar meer dan gesprekken voeren over het topsegment deed hij niet. “Natuurlijk dacht ik er vaak over na hoe het zou zijn om die slag naar boven te maken, maar ik vond dat ik daar zelf aan toe moest zijn. Er verandert immers veel als je dat pad inslaat. Andere klanten, andere techniek. Een verwachtingspatroon bij de klant dat vele malen hoger ligt dan in het middensegment. Toch kwam er door de jaren heen steeds meer focus op het hogere segment en nam de wens om daarmee aan de slag te gaan almaar toe.”

Alec omschrijft mooi hoe dat groeiproces vooral tussen de oren moest plaatsvinden. “Een bewust proces, dat veel kanten kent. Locatie is ook belangrijk, we zitten hier op onze nieuwe plek veel centraler in het rayon. Dat strekt van Dreumel tot en met Ewijk en ik houd me goed aan die rayongrenzen. Als vanouds maak ik nog steeds veel reclame, via kranten, onze website en op social media, met een duidelijk oog op onze high end doelgroep.”

Alec Barfüss is uitermate tevreden over de producten van LEWENS.

Hele programma van LEWENS omarmd
Wie bij ADVIBA binnenloopt ziet het onmiddellijk: dit is een ‘LEWENS huis’. Wat was de reden om onvoorwaardelijk te kiezen voor dit merk? Alec antwoordt: “De kwaliteit, het design en de compleetheid van hun programma is fenomenaal. We leveren hun knikarmschermen, overkappingen, verandazonwering en glaswanden. Alles uit een hand, perfect bij elkaar passend. In het topsegment verwachten klanten dat je niet alleen iets kwalitatief hoogwaardigs levert, maar ook let op hun woonsituatie. De esthetische factor is zeer bepalend. Wat voor mij ook erg belangrijk is: welke support krijg ik als dealer en wat doet het merk voor mijn klant? Met Marc Smeets, mijn accountmanager bij LEWENS, kan ik lezen en schrijven. We kennen elkaar nu al acht jaar en ik kan bouwen op het goede advies en perfecte ondersteuning bij alles. Ook in de praktijk! De zeldzame keren dat er hulp op locatie nodig is, dan staat LEWENS gewoon op de ladder naast je. Nog een belangrijk pluspunt is het waarmaken van de levertijden die worden beloofd. Dat zit goed bij LEWENS en dat maakt dat ik mijn belofte naar onze klanten weer kan waarmaken. Het is verbazingwekkend hoe goed LEWENS de levertijden onder controle heeft, ook in het seizoen.”

‘Ik heb zelf al een Duitse achternaam, dat past dan weer lekker bij LEWENS’

Met LEWENS knikarmschermen wordt de zon geweerd in een stijl die het pand eer aandoet.

Het programma van LEWENS biedt op elke designvraag een passend antwoord.

Een veel intensere relatie met de klant
Alec Barfüss heeft geen spijt dat hij met ADVIBA een hoger niveau heeft opgezocht. “Doordat we nu een ander soort klant bedienen, is de relatie met de opdrachtgevers veel intenser geworden. In plaats van ‘verkoper’ zijn we nu adviseur en engineer, met als gecombineerd doel om de zon te weren en de omgeving te verfraaien. Dat vraagt ook om esthetisch inzicht. Met LEWENS hebben we een passend antwoord op bijna elk design vraagstuk. We kunnen daardoor een grote toegevoegde waarde bieden, zowel technisch als architectonisch.”

Domotica speelt een hoofdrol bij alles
Klanten in het topsegment hebben vaak al een domoticasysteem. Voor ADVIBA betekent dit dat er regelmatig gevraagd wordt naar oplossingen voor bediening van zonwering die connect met wat er al aan systeem aanwezig is. “Daarom hebben we ook een sterke focus op domotica. We delen onze kennis graag met de bewoners en denken mee in oplossingen om onze producten naadloos te integreren in het aanwezige systeem. Een van de hoofdwensen is vaak om alles vanuit een en dezelfde app te kunnen bedienen. Om aan alle vragen tegemoet te komen, verdiepen we ons nu ook in de elektro- en installatiebranche, zodat we een stevige basis hebben om de klant in de breedte te kunnen helpen.”

Alec Barfüss: ‘Locatie is ook belangrijk, we zitten hier op onze nieuwe plek veel centraler in het rayon.’

Het is geen geheim dat Alec ook een hart heeft voor autotechniek. Zijn werkbus is getuned naar 220 PK. ‘Dan ben ik in ieder geval overal het snelste’, zegt hij lachend.

Uitbreiding showroom
De showroom in Boven-Leeuwen wordt binnenkort uitgebreid. “Dan maken we ruimte voor de LEWENS Portofino, hun nieuwe pergolasysteem met ritsdoek, verlichting en vario-volant”, schetst Alec. “Voor ons een belangrijke toevoeging, omdat we daarmee de horeca nog beter kunnen bedienen. LEWENS producten lenen zich namelijk uitstekend voor toepassing in de horeca, dankzij het design, de bestendigheid en de maatvoering.” Alec wijst op een ander topproduct dat in de showroom aanwezig is en waar hij veel van verwacht: de BiRoll. “Een rolluik met kantelbare lamellen en horrengaas per lamel aanwezig, als de klant dat wil. Geen fragiel product met een hoge storingsgevoeligheid, maar een toprolluik dat uitblinkt in functionaliteit en eenvoud. Het werkt gewoon en het gaat niet kapot. Dat wil je toch?”

Over vijf jaar…
We vragen Alec Barfüss waar hij over vijf jaar met ADVIBA wil staan. Alec: “Dan wil ik het begrip zijn in de regio Maas & Waal als het gaat om kwaliteit en service. Als ik zelf op een terras zit te eten of te drinken, dan wil ik blije klanten en blije horecaondernemers tegenkomen in deze regio.”

Meer artikelen

ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact

Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl

© Draeckensteijn Media 2025Design & beheer: IDEA 2

© Draeckensteijn Media 2025

Design & beheer: IDEA 2