Rubriek

Rolluiken

Tekst: Jan Mol
Beeld: heroal – Johann Henkenjohann GmbH & Co. KG

6 november 2023

Deel dit artikel

Grootste naam in rolluiken heeft focus op klantenbeleid

heroal Nederland gaat voor ‘partnerschap 4.0’

Toen in 2015 de Nederlandse vestiging van heroal geopend werd, luidde het motto: ‘heroal, dichterbij dan ooit’. Nu, 8 jaar later, geldt dat motto nog steeds en kunnen we spreken over het welslagen van een nog intensievere samenwerking met de vaderlandse rolluiken- en zonweringsector en aluminium verwerkende partijen voor de ramen, deuren en gevelindustrie. Vanuit het nieuwe kantoor in Helmond wordt met man en macht gewerkt aan het ondersteunen van de Nederlandse klanten. Tom Lucas, Teamleider heroal Nederland BV, heeft samen met moederbedrijf heroal – Johann Henkenjohann GmbH & Co. KG een sterke visie ontwikkeld omtrent het optimaal ondersteunen van de Nederlandse klant. Samen met zijn team en partners in het land wordt ‘partnerschap 4.0’ uitgerold. We spreken Tom ten kantore van heroal Nederland BV.

Kwaliteitsrolluiken van heroal zorgen voor geborgenheid, minder stookkosten en extra veiligheid.

‘Think global, act local’
“We zijn een Duitse organisatie met een Nederlandse mentaliteit”, opent Tom het gesprek. “Ons streven is om zo dicht mogelijk op de klant te zitten en deze een zo persoonlijk mogelijke ondersteuning te bieden. Daar zetten we ons met drie buitendienstmedewerkers, een servicemedewerker die ook technische scholingen verzorgt en onze binnendienst elke dag voor in. Onze binnendienst kent momenteel al een bezetting van 3 collegae, maar er is ruimte voor meer. Ons moederbedrijf in het Duitse Verl is een systeemhuis pur sang, met een speciale afdeling voor de vervaardiging van maatwerk. Er wordt wereldwijd gekeken naar het leveren van een optimale kwaliteit in rolluiken- en zonweringscommodities, waarbij er op landniveau sprake is van specialisaties. ‘Think global, act local’ is bij ons geen loos begrip, maar dagelijkse realiteit. Daardoor kunnen wij met heroal Nederland BV een ‘focus klantbeleid’ voeren. Inderdaad, ‘dichterbij dan ooit’ is en blijft het motto, met de wens om steeds dichterbij te zijn. We willen een verbindende rol spelen.”

Bij de klanten waar Tom over praat zijn alle disciplines van heroal betrokken. “Deze klanten zijn ons kennispartners. Zij worden overal in begeleid door Wouter Kamphuis, Guido Hopstaken en mij, met ondersteuning van experts binnen alle disciplines van heroal”, legt Tom uit. De ondersteuning stopt niet bij de producten zelf, maar gaat nog veel verder. Ook op IT-gebied wordt er hard gewerkt aan het nog beter faciliteren van de klanten. “We streven naar nog betere koppelingen met de IT-systemen van onze klanten. Ons bestelprogramma moet straks koppelbaar zijn met dat van de klant. We voeren dus een decentraal IT-beleid.”

‘Op nationaal niveau werken we klantspecifieke productwensen uit’

heroal VS Z zipscreens lenen zich uitstekend als zonwering op het werk.

Klanten samenbrengen
Vanuit Helmond wordt er hard gewerkt aan het samenbrengen van klanten. Deze verbindende rol wordt door Tom toegelicht: “Ons doel is ook om klanten samen te brengen, niet alleen in onze relatie leverancier-klant, maar ook klanten onderling willen we aan elkaar koppelen. Dat zien wij als ‘partnerschap 4.0’. Maak elkaar sterker, leer van elkaar, want samen weet je en kun je meer.” De laatste 8 jaar is heroal Nederland BV consistent gegroeid. In dat groeiproces moesten keuzes gemaakt worden, knopen worden doorgehakt en werden er de nodige optimalisaties gedaan. “We kunnen rustig concluderen dat de effectiviteit van onze bezoeken in het land is toegenomen”, stelt Tom. “Dat is prettig voor ons, maar ook voor onze klanten. Meer doen met minder mensen in minder tijd, zonder dat er ingeboet wordt aan kwaliteit, daar gaan we voor.”

Een ongestoorde nachtrust of extra comfort voor mensen die overdag slapen in verband met ploegendienst? Met heroal rolluiken geen last van geluid of toetredend licht.

‘Optimaliseren en opschalen worden op deze manier klussen waar je niet alleen voor staat’

Decentraal werken in de praktijk
Binnen de strategie van heroal Nederland BV wordt decentraal gewerkt. Dat levert meer slagkracht, flexibiliteit en inzicht op. Tom: “Op nationaal niveau werken we klantspecifieke productwensen uit. Dat is een goed voorbeeld van decentraal werken, dat kunnen we omdat we met heroal Nederland BV zo dicht bij de klant staan. Bij dit proces hoort ook het decentraal produceren van maatwerk producten. Wij mogen dan wel rechtstreeks opereren op de markt van maatwerk, maar marktdominantie met eigen maatwerk is daarbij absoluut niet het doel. Wij willen rechtstreeks vertegenwoordigd zijn om de assemblerende partners beter te begrijpen, sneller in te spelen op hun behoeften en vooral een verbindende factor zijn en worden tussen de (potentiële) gebruikers en deze partners. Wat deze partners vanuit hun portfolio niet kunnen invullen, vullen wij voor hen in en waar wij als rechtstreekse partij in tekortschieten, daarin zoeken wij de ondersteuning van deze zelfde partners. Lees, onze assemblerende partners staan centraal om ervoor te zorgen dat maatwerk producten naar wens, in de juiste kwaliteit en binnen en goede termijn geproduceerd worden. Een mooi voorbeeld: klanten die grote projecten bij ons bestellen, kunnen we rechtstreeks onderbrengen bij een van onze Nederlandse assemblagepartners. Dit gebeurt uiteraard in goed overleg. Het grote voordeel: dichtbij geproduceerd, korte communicatielijnen, snellere levering en een lagere CO2-footprint, doordat we minder transport hebben. Dat levert ons in Helmond weliswaar geen directe omzet in maatwerk op, maar dat is ook niet het doel. Het ultieme doel is dat de merknaam heroal er altijd aan verbonden is.”

Door zo te werken is heroal Nederland BV meer regie-voerend, niet geleid door een focus op directe omzet binnen het maatwerksegment. De drive om zo te werken wordt gevoed door de wens om te gaan voor langdurige relaties. Dat is overigens sinds de oprichting van heroal als familiebedrijf, 150 jaar geleden, al een zeer sterk en gewaardeerd kernpunt van de onderneming. “Omzet is pas omzet als het effect ervan over 5 jaar nog steeds gemeten kan worden”, zegt Tom. “Uiteraard zorgen we voor gezonde marges voor iedereen in deze samenwerkingsketen.”

Ook de overkapping wordt fraaier en functioneler met heroal VS Z zipscreens.

Tom Lucas, Teamleider heroal Nederland BV.

De heroal showroom in het Duitse Verl zorgt voor een optimale beleving van de producten.

Met heroal aan de keukentafel
Bij het ‘focus klantenbeleid’ is er sprake van nog een hele belangrijke discipline: productieadvies. Door het inlijven van productie adviseur Kevin Meuthen (met wereldwijde ervaring in het inrichten en optimaliseren van productieprocessen!) ondersteunt heroal iedere specialist die dat wenst bij het inrichten en optimaliseren van de productie omgeving. “Kevin Meuthen gaat mee naar de klant. We zitten samen met de klant ‘ouderwets aan de keukentafel’ om in alle vertrouwelijkheid open en transparant te praten over hoe zijn productieafdeling is samengesteld. De klant krijgt ‘hands on’ advies over het optimaliseren van de hele operatie. Dan gaat het over welke machines er nodig zijn, hoe deze te positioneren, over routing, over opslag en uiteraard over de mensen die er werken. Zo komen we tot verbeteringen die leiden tot efficiënter en duurzamer werken. Optimaliseren en opschalen worden op deze manier klussen waar je niet alleen voor staat.”

De dynamiek die op dit moment bij heroal Nederland BV heerst, in combinatie met de sterke merknaam en de vertrouwde kwaliteit, maken samenwerken met de Nederlandse vestiging in Helmond tot een gezond idee voor iedereen die zich realiseert dat in een verzadigende markt de winst zit in kwaliteit, service en optimalisatie.

Meer artikelen

ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact

Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl

© Draeckensteijn Media 2024Design & beheer: IDEA 2

© Draeckensteijn Media 2024

Design & beheer: IDEA 2