Rubriek

In bedrijf

Tekst: Jan Mol
Beeld: Dimpekt/iStock/Jesse Knobbe

11 april 2023

Deel dit artikel

Vijf stappen om meer te doen met Online Marketing

Lees hoe je als professional in zonwering de juiste start maakt

Ieder vakbedrijf in de zonweringsector krijgt te maken met het hoofdstuk marketing. Je wilt immers laten zien wat je doet en nieuwe klanten werven. De kans is groot dat je op het gebied van je ‘online aanwezigheid’ veel wensen hebt, maar niet weet waar te beginnen. Dat is ook niet zo raar, jouw expertise ligt op een ander vlak. Bovendien word je in het seizoen geplaagd door drukte. Gelukkig zijn er ondernemers die van Online Marketing hun beroep hebben gemaakt. Thom van der Kleij, eigenaar van Dimpekt B2B Online Marketing in Woerden, is er zo een. ZONWERING MAGAZINE heeft hem bereid gevonden om in een heldere uiteenzetting tips en adviezen te geven, zodat je de juiste handvatten hebt om te beginnen met Online Marketing.

Bepaal je strategie
Net zoals je voor je bedrijf een plan had of hebt, zo moet je dat voor Online Marketing ook hebben. In dat plan leg je vast wat je doel is. Wat wil je bereiken? Meer aanvragen, meer naamsbekendheid, meer betrokkenheid bij je bedrijf? Bij welke doelgroep wil je meer in beeld komen? Een veel gemaakte fout is om een stagiaire vanuit het niets je Online Marketing te laten optuigen. Wat in eerste instantie een goedkope oplossing lijkt die snel zijn vruchten afwerpt, zal op termijn net zo veel waard zijn als een auto zonder brandstof (of elektriciteit). Immers, een stagiaire blijft slechts zelden op de stageplek werken, als de stage erop zit. Daar zit je dan, met gevulde social mediakanalen, een schare fans en niemand om het werk voort te zetten. Een stagiaire je online marketing laten doen kan alleen als je vooraf een plan hebt en iemand aanwijst binnen je bedrijf, die meeloopt en leert tijdens het opstartproces. Bedenk goed dat Online Marketing goed onderhouden bijna een dagtaak is! Bepaal dus vooraf je strategie en zorg voor continuïteit.

Je zonweringsbedrijf online is wel degelijk een echte vestiging
Alle activiteiten die je digitaal ontplooit scheppen een beeld over jouw onderneming. Dat houdt in dat wat je in de fysieke wereld uitstraalt, je imago dus, qua beleving overeen moet komen met hetgeen er online zichtbaar is. Dat begint bij een website die exact weergeeft waar je bedrijf voor staat en eindigt met het hebben van een bedrijfspagina op een van de social mediakanalen. Bedenk goed dat klanten eerder digitaal met jouw onderneming in aanraking komen, dan fysiek. Het mooie beeld dat je online gecreëerd hebt, mag niet verschillen van wat een bezoeker aan je fysieke vestiging voorgeschoteld krijgt. Je bedrijf online is wel degelijk een echte vestiging dus. De uitspraak ‘you never get a second chance to make a first impression’ geldt zeker ook in de onlinewereld. Dat wil zeggen dat teksten foutloos en to the point moeten zijn en beeldmateriaal een echte meerwaarde moet hebben.

‘Alle activiteiten die je digitaal ontplooit scheppen een beeld over jouw onderneming’

Thom van der Kleij (links) en Ivan Volkering van Dimpekt helpen bedrijven met Online Marketing. (Foto: Jesse Knobbe)

Werk in vijf overzichtelijke stappen
Het bepalen van een onlinestrategie verloopt in 5 stappen. Stap 1 is het doen van een Marketinganalyse, waarbij je jezelf vragen stelt als “Wie zijn mijn klanten en wat zijn hun behoeften” en “Wie zijn mijn concurrenten en wat doe ik beter?”. Bij stap 2 ga je op basis van de opgedane kennis van je klanten, de content strategie bepalen. Met deze content wil je voldoen aan de vragen en behoeften van de klant. Met welk soort artikelen wil je online staan, welk beeldmateriaal is er nodig en hoeveel daarvan bestaat uit fotografie of video? In stap 2 wordt het hart van je content strategie vastgelegd. Daarna komt stap 3, waarin je met de gemaakte content website bezoek gaat generen via verschillende kanalen. Dat kan middels Google. Tevens kun je content publiceren, al dan niet betaald, op LinkedIn en Facebook. Via videokanaal YouTube kun je ook adverteren, evenals met Google Display advertenties. En last but not least: via Email marketing kun je heel gericht jouw boodschap op de juiste plaats krijgen.

Schematische weergave van het 5-stappen plan van Dimpekt.

Stap 4 is het aanpakken van je bedrijfswebsite. Daar komen klanten die op social media geïnteresseerd zijn geraakt in jouw bedrijf, product of dienst namelijk kijken wie je bent. Zorg voor een duidelijke Homepage die meteen laat zien wat je doet en wie je bent. De invulling van je website moet aansluiten op de behoeften van je klant, die je bij stap 1 bepaald hebt. Maak een pagina aan voor de diensten of producten die je aanbiedt en overweeg om kennisartikelen over de verschillende soorten zonwering en rolluiken te plaatsen. Dat schept vertrouwen en het feit dat je jouw kennis deelt maakt je sympathiek. De vijfde en laatste stap is het analyseren van de resultaten en alle data die jouw online marketing genereert. Beantwoorden de resultaten aan het doel dat je hebt gesteld in je content strategie? Met die analyse kun je je Google zoekwoorden optimaliseren en achterhalen welke producten of diensten die je aanbiedt populair zijn. Online Marketing is een voortschrijdend proces dat je constant kunt/moet bijschaven.

Doe het goed of doe het niet
Online Marketing is een oefening die je goed moet doen of helemaal niet. Zelf experimenteren zonder dat je begrijpt wat je doet kost vooral geld. Wil je op weg geholpen worden en weten hoe je klanten vindt en hoe je concurrentie gevonden wordt? Weten welke kansen er voor jouw bedrijf online liggen? Doe dan vrijblijvend een online groeiscan. Dimpekt helpt je met een groeiscan graag op weg naar succesvolle online marketing.

Meer artikelen

ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact

Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl

© Draeckensteijn Media 2024Design & beheer: IDEA 2

© Draeckensteijn Media 2024

Design & beheer: IDEA 2