Rubriek

Raamdecoratie

Tekst: Jan Mol
Beeld: Zonnelux

9 mei 2023

Deel dit artikel

‘One stop shopping’ in raamdecoratie

Zonnelux in Veghel biedt meer dan alleen kwaliteitsproducten

Volgend jaar bestaat Zonnelux 50 jaar. Hans van Bladel kon waarschijnlijk niet vermoeden dat zijn bedrijf zo’n prominente rol zou gaan spelen in de wereld van raamdecoratie. Vandaag wordt Zonnelux bestuurd door zoon Maurice van Bladel en Leon Boer, die in de loop der jaren een mooie groei hebben bewerkstelligd. Met de recente overname van Zonnelux door Hunter Douglas heeft het Veghelse bedrijf haar positie in de markt nog steviger verankerd. Zonnelux is klaar voor de toekomst. ZONWERING MAGAZINE schoof aan bij Maurice van Bladel voor een update.

Een familiebedrijf met hart en ziel
Zonnelux wordt gerund als een familiebedrijf, dat merk je aan de manier waarop er met klanten wordt omgegaan en aan de goede sfeer die je binnen de muren aantreft. Van Bladel: “We hebben die bedrijfscultuur nu eenmaal en ook ons bedrijf wordt gemaakt door de mensen die hier werken.” De meeste producten die bij Zonnelux in het programma beschikbaar zijn, komen voort uit eigen ontwikkelingen. Kwaliteit en esthetiek voeren de boventoon, belangrijk voor Zonnelux en haar klanten. “We maken samen met onze dealers al decennialang interieurs mooier met producten die qua kwaliteit ver boven het gemiddelde liggen”, schetst Van Bladel. “Daar tornen we ook niet aan. We zien onze wederkopers niet als klant, maar als partners. De ondersteuning die wij hen bieden gaat ver en omgekeerd staan wij open voor ideeën en suggesties uit de markt. Een mooie wisselwerking die ons gamma actueel houdt en waardoor we relevant kunnen zijn in de woninginrichtingssector.”

Op elke raamdecoratievraag een antwoord
Hoe ziet het leveringsprogramma van Zonnelux er momenteel uit? Kijken we naar het productenpallet, dan zien we rolgordijnen, duorolgordijnen, plissées, duettes, vouwgordijnen, sheerlight, paneelgordijnen, lamelgordijnen, houten jaloezieën, geweven hout, aluminium jaloeziën, lamelgordijnen, rolgordijn screens, paneelgordijn-screens en shutters. Een indrukwekkende opsomming, waarmee de dealer echt op elke raamdecoratievraag een antwoord heeft. Van Bladel: “Kleuren, dessins en materialen zijn allemaal zorgvuldig geselecteerd. We letten bij de selectie op heersende trends, veranderende woonwensen en de kwaliteit van de toegepaste materialen.” De materialen die worden toegepast zijn onderverdeeld in aluminium, textiel, hout en kunststof.

In de ‘Piet Boon by Zonnelux’ collectie is veel aandacht besteed aan detail, tijdloosheid en elegant design.

Elektrisch aangedreven rolgordijnen.

Geweven hout is een sieraad voor het raam.

Piet Boon collectie is het summum van design
Zonnelux producten worden door de dealer verkocht in zowel het hogere middensegment als in het topsegment. Een bewuste keuze die volledig beantwoordt aan de vraag uit de markt. “Mensen die het allermooiste willen maken van hun interieur kiezen voor maatwerk zonder concessies te doen aan design en kwaliteit. Zij hebben daar geld voor over en onze producten bieden de prijs-kwaliteitverhouding die daarbij hoort. Onze verkooppunten bieden alle advies en begeleiding om 100% te kunnen voldoen aan de geuite woonwensen, hoe hoog de lat ook door de eindgebruiker gelegd wordt”, stelt Van Bladel.

Zonnelux heeft in een mooi samenwerkingsverband met Nederlandse designer Piet Boon een speciaal ontwikkelde collectie gelanceerd. In de ‘Piet Boon by Zonnelux’ collectie is veel aandacht besteed aan detail, tijdloosheid en elegant design. De shutters, houten blinds, woodweave blind en roller blinds in deze unieke collectie zijn uitgevoerd in herkenbare Studio Piet Boon kleuren. “Ze zorgen voor natuurlijk licht, ventilatie, bescherming en privacy en dat in een geheel eigen stijl. Het mooie is dat de vier productgroepen en acht kleurgroepen in deze collectie met elkaar gecombineerd kunnen worden, om een harmonieus geheel te vormen”, vertelt Van Bladel.

Zonnelux Duette, bij het grote raam in de ’top down, bottom up’ uitvoering.

Slimme bediening
In de wereld van smart home oplossingen heeft ook Zonnelux veel in de melk te brokkelen. De trend om raamdecoratie te motoriseren en op afstand te bedienen werd in een heel vroeg stadium opgepakt en geïntegreerd in het leveringsprogramma. Kunnen we zeggen dat Zonnelux een ‘early adopter’ van deze technologie is? Van Bladel antwoordt: “We zijn er vanaf het begin al mee bezig en hebben daardoor een voorsprong weten te bemachtigen op dit gebied. Het biedt ook zoveel voordelen: het comfort is ongekend, de producten worden er veiliger door, materialen gaan langer mee doordat alles beheerst bediend wordt en door een stukje automatisering kan raamdecoratie daadwerkelijk bijdragen aan energiebesparing. We merken dat het voor de eindgebruiker inmiddels heel logisch is om raamdecoratie elektrisch te kunnen bedienen. Dat het via een app kan, daar gaat de eindklant al bijna automatisch vanuit. Wij vullen die behoefte op een zeer complete manier in. Wat heel belangrijk is, is de ondersteuning die we onze dealers daarin bieden. Het lijkt soms complexe materie, tot je de weg gewezen wordt. Daarna is het verkopen van deze techniek gewoon plezierig. Je voegt namelijk aan een topproduct een stuk comfort toe dat ongekend is. Blije eindgebruikers, daar gaan we voor.”

Het showroomconcept van Zonnelux.

Maak het ook fraaier in je eigen winkel
Zonnelux heeft veel liefde, tijd en aandacht besteed aan het showroomconcept voor de dealers. Meedenken in de inrichting van de winkel wordt standaard gedaan en een Zonnelux display voegt meerwaarde toe aan het interieur van de winkel. “Zien is kopen, wordt er weleens gezegd. Onze ondersteuning daarin gaat erg ver, we zijn ons zeer bewust van de eerste indruk die voor een eindklant zo belangrijk is.” Ook de stalenboeken die Zonnelux uitzet in het land voldoen aan de eisen van zelfs de meest verwende consument. “Het is beleving, van binnenkomst in de winkel tot thuis, als de raamdecoratie gemonteerd is. Om onze dealers extra te ondersteunen bieden we veel support in marketing, zo helpen we hen met social media-uitingen. De omnichannel marketinggedachte is nog altijd dat de sfeer die de consument online beleeft, op dezelfde manier aanwezig moet zijn in de winkel. Daarom zijn we partners van elkaar in de relatie fabrikant-afnemer. Samen de schouders eronder zetten en Nederland een stukje fraaier maken”, zegt Van Bladel tot besluit.

Meer artikelen

ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact

Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl

© Draeckensteijn Media 2024Design & beheer: IDEA 2

© Draeckensteijn Media 2024

Design & beheer: IDEA 2