In Elburg verrijst Allround Zonwering als een Feniks uit de vlammen
Dankzij vereende krachten en bovenmenselijke inzet is productie weer opgestart
We schrijven 15 februari 2024. Rond 21.00 krijgen eigenaar en directeur Cor van Huigenbos en bedrijfsleider Erwin Bluemink een telefoontje waarvan je hoopt het nooit te zullen krijgen. Het hoofdgebouw van Allround Zonwering staat in brand. In razend tempo snellen beide heren naar de plek des onheils, waar inmiddels ook de brandweer is gearriveerd. Al snel wordt geconstateerd waar de brand gestart is, de brandweer besluit om het pand te betreden om daar te gaan blussen. Via de kanalen voor elektraleidingen is de brand echter opgeklommen tot het dak van het pand, waar de isolatie vlam heeft gevat. De brandweer blust simultaan binnen en met drie hoogwerkers van boven, in een poging het pand te redden. Rond middernacht wordt het sein ‘brand meester’ gegeven en wordt toegestaan om een eerste inspectieronde te houden. Een grote ravage ontvouwt zich: brandschade, rookschade, roetschade en waterschade. Hoe nu verder?
‘Aan de brand kunnen we niets meer doen, maar wel aan de wederopbouw’
We spreken op 28 februari met Cor van Huigenbos, Erwin Bluemink en Sander Mensink over wat er in de periode daarna is gedaan. Inmiddels draait de productie aan de Moerasstraat namelijk weer. Eigenlijk ongelooflijk, zo snel. Er is nog veel werk te verzetten, maar wat er tot nu toe al gedaan is, tart alle grenzen van het mogelijke. De wederopbouw begon eigenlijk al tijdens de bluswerkzaamheden. Erwin: “Er was ook personeel in de straat aanwezig, onze mensen stonden geschokt naar de verzengende vlammen te kijken. Cor en ik hebben hen meteen toegesproken. ‘Aan de brand kunnen we niets meer doen, wel aan de wederopbouw’, was onze boodschap. We wisten het personeel gerust te stellen en kregen te horen dat iedereen alles op alles wilde zetten om uit de problemen te komen. In het pand aan de overkant van de weg hebben we die avond nog een crisiscentrum ingericht, om te inventariseren, plannen te maken en werkzaamheden te coördineren.”
De schade door het hele pand heen is enorm
Alle in het pand aanwezige ongecoate metaal werd aangetast door gassen die vrijkwamen door de brand.
Het vuur zocht via de kabelgoot vanuit de meterkast een weg naar boven, waar de dakisolatie vlam vatte. De brandwerende muur (op de foto inmiddels weggehaald) verhinderde dat de brand oversloeg naar de daarachter liggende opleidingsruimte.
Erwin toont een zijkap die door hitte- en roetschade niet meer bruikbaar is.
‘In het pand aan de overkant van de weg hebben we die avond nog een crisiscentrum ingericht’
Goede back-up van het computersysteem bleek van levensbelang
In de periode na de brand is duidelijk geworden hoe belangrijk bepaalde zaken zijn geweest toen beide panden zijn gebouwd. Eén van de speerpunten is het hebben van een goede back-up van het computersysteem. De keuze van Allround Zonwering destijds om een compleet gespiegelde server aan de overkant van het hoofdgebouw te plaatsen, bleek goud waard. “We zagen op de back-up server dat om 21:06 uur, dus tijdens de brand, de hoofdserver nog de laatste data heeft doorgestuurd naar het pand aan de overkant. Dat betekende dat we de dag na de brand met een geleende internetverbinding in ons systeem konden, dat perfect up to date was”, legt Erwin uit. “Dat heeft ons heel erg geholpen om te bepalen welke voorraad er verloren was gegaan. We konden onze leveranciers doorgeven waar we direct behoefte aan hadden. Het is geweldig om te zien hoe enorm zij hun best hebben gedaan om ons nieuwe materialen te leveren in een zeer kort tijdsbestek. Dat soort hulp heb je echt nodig.” Cor vult aan: “Doordat we schoon werken en geen afval opslaan in het pand of troep hadden zwerven en onze gevaarlijke stoffen op hadden geslagen op de voorgeschreven manier -en deze haarfijn in kaart hadden gebracht voor de brandweer- kon er snel en beter geblust worden. Tijd en aandacht die daaraan besteed is toen we het pand in gebruik namen, wierp tijdens de brand zijn vruchten af.”
Sander voegt toe: “De dag na de brand heeft Cor iedereen naar het werk laten komen. Men was in shock en er heerste veel onzekerheid onder het personeel. Cor sprak hen bemoedigend toe en al snel stond iedereen als één man achter het plan: één team, één missie, we gaan schoonmaken en het bedrijf er weer bovenop krijgen. Ondanks dat alles door de chaos snel was voorbereid, ontstond er een natuurlijke en georganiseerde vorm van samenwerking. Grandioos hoe iedereen de mouwen opstroopte en ervoor ging. En hoe hartverwarmend waren de steunbetuigingen en hulp die we kregen. Die vrijdag stuurde een collega-ondernemer een foodtruck naar Allround, om ons een hart onder de riem te steken. We kregen mail, telefoon en zelfs hulp van klanten, die het werk hadden laten vallen om met hun voltallige montageteam hier schouder aan schouder mee te helpen. Je kunt je niet voorstellen hoe goed ons dat gedaan heeft. Ook de aannemer die de schade herstelt, heeft volledige prioriteit gegeven aan Allround. Dit alles hielp ons in onze overtuiging dat we hier met zijn allen sterk uit zouden gaan komen.”
De nieuw geleverde profielen liggen al weer te wachten om verwerkt te worden.
Hier stond de screenafdeling, nu leeg en een troosteloze aanblik zonder dak.
De afdelingen knikarmschermen draait weer.
Eén hele week aan halffabricaten ging verloren
Vrijdag na de brand werd duidelijk hoe groot de impact was. Ruim een hele week aan halffabricaten is verloren gegaan. Het minst getroffen bleken de afdelingen aan de achterzijde van het gebouw. Op die plekken was vooral roetschade, geen waterschade. “Daar hebben we schoongemaakt, waarbij we alle reeds verpakte producten konden handhaven, alle halffabricaten moesten we weggooien”, legt Sander uit. “We hebben het hele gebouw leeggehaald, ook de machines weggehaald, om schoon te kunnen maken. Alles wat brand-, roet- of waterschade had werd weggegooid.”
Zaterdag werd in het crisiscentrum hard gewerkt aan een plan van aanpak. De dag ervoor had de afdeling R&D al een nieuwe screenafdeling ingetekend in het magazijn aan de overkant van de weg. “Tijdens de planwerkzaamheden op zaterdag kreeg ik hulp van kersverse medewerker Erik Jansen, mijn toekomstige rechterhand. Grandioos, de man moet officieel nog beginnen per 1 maart. Hij had vanwege de brand zijn vakantie echter afgezegd en stond er gewoon”, vertelt Erwin. Langzamerhand werd steeds duidelijker wat de omvang van de schade was. Cor: “De hele afdeling screenproductie boven was niet meer bruikbaar, omdat er 1.800 m2 dak door de vlammen is vernietigd. Delen van de stalen constructie bleken vervangen te moeten worden. De schade door rook, hitte en bluswater is door het hele pand heen enorm.”
Het magazijn aan de overkant van de weg biedt op dit moment plaats aan de geïmproviseerde screenproductie.
De productie weer van onderuit opbouwen
Cor geeft aan dat vrijdagavond Liander al kwam om ervoor te zorgen dat er weer stroom was. “Dat ging niet zomaar, zaterdag moest Liander opnieuw komen, omdat de boel er weer uitgeklapt was. Maandag herhaalde zich dat nog een keer, maar toen was er eindelijk een stabiele stroomvoorziening.” Wat die maandag volgde was een aanvang van de geplande werkzaamheden. Erwin licht toe: “Overal werd gestart met de schoonmaakwerkzaamheden. We moesten de productie weer van onderuit opbouwen, dus vanuit het schoonste gedeelte toewerken naar de brandhaard. Maandag bleek ook dat er meer schade was dan alleen door roet-, hitte- en bluswater. De isolatiebrand bracht een gasontwikkeling met zich mee die een enorme corrosie heeft veroorzaakt, met name op rvs-geleidingen van onze machines. Eigenlijk op alle metalen delen die niet gecoat zijn. Sommige machines waarvan we dachten deze nog te kunnen redden moesten we toch afschrijven. Omdat we haast hadden met het starten van de productie hebben we veel zaken voortvarend aangepakt. Een goed voorbeeld daarvan is de voorraad poeder voor onze spuiterij. Alle dozen met poeder konden we wegens waterschade wegdoen, maar de nieuwe dozen met poedercoating werden al snel pallet-gewijs aangeleverd.”
Het hart van de reddingsoperatie, het crisiscentrum dat vanaf de avond van de brand in gebruik is.
Sander Mensink en Erwin Bluemink zijn dankbaar voor alle hulp en ondersteuning die Allround Zonwering heeft gekregen en nog steeds krijgt.
Terug naar normaal
Op woensdag 28 februari, ten tijde van dit interview, draait de productie weer. Er wordt gecoat, gezaagd en geassembleerd. In effect heeft de productie dus een krappe week stilgelegen. “We draaien nog niet op volle oorlogssterkte, maar we zijn hard op weg om alles ’terug naar normaal’ te krijgen. Dat zijn we onze klanten verplicht en daar werken we dag en nacht voor”, aldus Erwin. “Dat kunnen we dankzij het feit dat we strak georganiseerd zijn, maar ook door de voortreffelijke relatie met onze leveranciers. Wat is er fantastisch meegewerkt en meegedacht. Ook het feit dat we snel kunnen schakelen met de leveranciers dankzij de actuele voorraadlijsten uit het back-up systeem helpt enorm. De aannemer werkt boven zijn toeren en morgen (29 februari, red.) zit het dak er weer op. De volgende stap is dat de installateur zijn werk komt doen. Dat betekent dat we daarna (binnen een paar weken) de screenafdeling, die nu tijdelijk aan de overkant zit, weer naar zijn eigen plek kunnen verhuizen. Dan kan de snel geleverde voorraad ook weer terug naar het magazijn.”
Als er één ding duidelijk is, dan is het wel hoe veerkrachtig en sterk het hele team van Allround Zonwering is. De hulp van leveranciers, klanten, de gemeente, de buren, vrienden en personeel is hartverwarmend. “Je wilt niet weten hoeveel steun we genieten. Foodtrucks voor de deur, taart die we ontvingen, bloemen, een bemoedigend woord en mankracht die ter beschikking wordt gesteld… We stonden en staan er niet alleen voor”, zegt Sander tot besluit. Allround Zonwering schaalt de productie elke dag op en verwacht binnen een paar weken de productie achterstand volledig in te lopen. De orderintake loopt lekker door en de trouwe klanten laten het Elburgs bedrijf overduidelijk niet in de steek. ZONWERING MAGAZINE wenst Allround Zonwering veel sterkte op weg naar normaal en kan alleen maar diep respect betuigen voor de manier waarop met deze ramp wordt omgegaan.
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:
Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl