Rubriek

Zonwering

Tekst: Jan Mol
Beeld: Draeckensteijn Media

22 februari 2024

Deel dit artikel

Ondernemer worden in zonwering? Wat komt er dan op je af?

Van Ree Zonwering (weer) in volle glorie aanwezig

Voor veel techneuten in de zonwering is het een droom om ooit een eigen zonweringbedrijf te starten. Kevin van Ree (41 jaar) uit Diemen trok de stoute schoenen aan en deed het. In mei 2023 schreef hij zich in bij de Kamer van Koophandel en mocht hij zich ondernemer noemen. Een sprong in het diepe, want er komt veel kijken bij ondernemen. Zonwering Magazine bezocht de starter om te vernemen wat er het afgelopen jaar op zijn pad kwam.

Het vak is met de paplepel ingegoten
Wie een déjà vu beleeft bij het horen van de naam ‘Van Ree Zonwering’ kunnen we geruststellen: het is inderdaad een bekende naam. Door bewust te kiezen voor de naam Van Ree Zonwering betoont Kevin eer aan het bedrijf dat zijn vader, Hennie van Ree vroeger had. Het vak is hem dan ook met de paplepel ingegoten. “Als kind liep ik al mee in het bedrijf van mijn vader, ik was 14 jaar toen ik voor het eerst met hem meeging”, vertelt hij. “Mijn vader bediende bijna alleen maar particuliere klanten. Toen ik later zelf aan de slag ging als zonweringmonteur kwam ik bij grotere bedrijven terecht, die veel in projecten deden. In de praktijk heb ik toen heel veel bijgeleerd. Zelf ben ik altijd blijven hangen in deze wereld en de wens om een eigen onderneming te hebben groeide met de jaren. Toen ik eens rolluiken moest leveren aan een kennis, die ik had ingekocht bij mijn werkgever, vroeg deze kennis aan me waarom ik niet voor mezelf begon. Ik gaf aan dat ik vooral geen weg zag om zo’n start te financieren en ook geen idee had wat het allemaal zou kosten. Ik had al een optelsom gemaakt wat alleen een montage bus en het benodigde gereedschap zou kosten. Best een bedrag, als je alles goed op orde wilt hebben en het liefst met goede, nieuwe materialen wil werken. Met een beetje hulp bleek ik toch een financiering te kunnen krijgen en kwam de eigen onderneming dan eindelijk in beeld.”

Montage van Degalux rolluiken met BREL accumotoren en zonnepanelen.

Hoe kom je aan je eerste klanten?
Zonder klanten geen bedrijf, maar hoe maak je efficiënt kenbaar wie je bent en wat je doet? Kevin: “Gelukkig hebben mijn toekomstige vrouw en ik allebei aardig verstand van social media, daarmee maakten we een vliegende start om onszelf goed in beeld te brengen. Daarnaast zijn we enorm actief met flyers binnen ons werkgebied. Het is een kwestie van online en offline in beeld komen en in beeld blijven. En eerlijk gezegd kwam het allemaal bijzonder snel op gang.” Van Ree Zonwering is actief op LinkedIn, Meta (voorheen Facebook) en Instagram. Kevin en Priscilla doen in principe alles zelf. “Zo heeft Priscilla ook onze huisstijl ontworpen en maakt ze onze advertenties op die online en in drukwerk gebruikt worden. Zie het maar als een creatief pact dat we hebben gesloten”, zegt hij lachend.

Soms komt er hulp uit onverwachte hoek: vlogster en influencer Janice Blok bestelde bij Van Ree Zonwering haar rolluiken en was zo blij met de manier waarop er gewerkt werd, dat zij spontaan besloot om er een vlog aan te wijden. “Dan zie je meteen de kracht van goede influencers online”, licht Kevin toe. “Dat filmpje ging als een speer op social media. Een enorm bereik en een hoog sympathiek gehalte maken deze content zeer waardevol.”

‘Zet je kersverse onderneming op de eerste plaats, maak een plan en houd je aan dat plan’

Maak keuzes in de merken die je voert
Als zonweringmonteur krijg je werkelijk alle merken en types zonwering en rolluiken te monteren, schetst Kevin. “Wanneer je voor jezelf begint is het echter heel belangrijk om voor merken te kiezen waar je zelf vierkant achter staat en die je vertrouwt. Om die reden ben ik bij verschillende fabrikanten langs geweest. Mijn hoofdleverancier is Degalux geworden, vanwege de goede producten en het persoonlijke contact. Alles wordt daar snel opgepakt en goed geregeld. Zolang ik nog geen grote bedrijfsruimte heb, worden leveringen door hen gedaan in een zeecontainer die op het terrein van een bevriende mogendheid staat.”

Kevin toont de BREL HOME app waarmee zijn klanten comfortabel alle zonwering en rolluiken kunnen bedienen.

Ambassadeur voor solartechniek van BREL HOME
Via Degalux is Kevin in aanraking gekomen met de solartechnologie van BREL HOME. Sindsdien is zijn bedrijf een echte ambassadeur van het Doetinchemse BREL. Hij legt uit: “Degalux heeft de accumotoren en zonnepanelen van BREL standaard in het programma opgenomen. Voor mij als monteur is het super om ermee te werken, ik ben sneller klaar met de montage en hoef geen gaten door de muur heen te boren. Mijn klanten kennen meestal de technologie nog niet, maar zijn aangenaam verrast dat het bestaat. Als we dan even doorpraten over de manier van aansturing en de BREL HOME app komt in beeld, dan zijn ze dolgelukkig. Het verkoopt makkelijk, omdat het volwassen techniek is. Misschien is het feit dat we als jong bedrijf deze relatief nieuwe technologie promoten ook wel doorslaggevend voor de klant. We zitten nu op een niveau dat bijna alle rolluiken en screens die we monteren voorzien zijn van BREL accumotoren met zonnepanelen.”

Het eerste knikarmscherm met een BREL accumotor moet Kevin nog aan de man brengen, maar hij verheugt zich er al op. “Het is heel simpel. Rolluiken en screens uitvoeren met accumotoren en zonnepanelen levert montagegemak op en geen ontsierende gaten in de muur, naast het raam. Bij knikarmschermen ligt het nog anders: een 230 Volt kabel naar binnen brengen kan vanwege de breedte van een terrasscherm bijna nooit op een ideale plek. Je bent altijd bezig om ofwel de kabel buiten naar een punt te geleiden waar naar binnen boren nog te doen is, of je komt op een punt binnen waar je niet zijn wilt en moet dan maar kabel gaan trekken naar een stroomvoorzieningspunt. Hoe mooi is het dan dat BREL een accumotor heeft ontwikkeld voor knikarmschermen? Ophangen, afstellen, afrekenen. Monteurs blij en de klant blij. En de klant kan lekker op eigen terras vanuit de ligstoel met de BREL HOME app voor riante schaduw zorgen. Wat dat betreft leven we in mooie tijden!”

Overdag op de ladder, ’s avonds aan de telefoon en achter de laptop.

Influencer Janice Blok toont de BREL HOME afstandsbediening. Scan de QR-code om het hele vlog te zien.

Nog geen receptioniste in dienst maar wel veel telefoon
Van Ree Zonwering werkt (nog) vanuit huis. Hoe gaat Kevin om met telefoonverkeer als hij zelf op de ladder staat? Hij antwoordt: “Ik probeer zoveel mogelijk telefoon wel aan te nemen, want ik wil goed bereikbaar zijn. Als echter de situatie niet toestaat dat er een lang gesprek gevoerd wordt, dan verzoek ik de beller om een whatsapp bericht of een mail te sturen. Die kan ik dan rustig en uitgebreid beantwoorden als ik weer thuis ben.” Dat betekent dus dat de werkdag niet stopt om 17.00 uur? “Nee, als je ondernemer wordt moet je je van tevoren realiseren dat je in principe afscheid neemt van je 9:00 tot 17:00 werkuren. Als je daar niet toe bereid bent, dan is starten als ondernemer niets voor jou. Heb je wel ondernemersbloed, dan vind je het helemaal niet erg om meer uren per week te draaien, je weet heel goed waar je het voor doet namelijk. Belangrijk daarbij is dat het ’thuisfront’ achter je staat. Je moet de aandacht tussen gezin en onderneming namelijk echt verdelen. Offertes maak ik meestal ’s avonds op de dag zelf, zodat potentiële klanten binnen 24 uur hun aanbieding hebben liggen. Terugbellen of inmeten doe ik ook meestal in de avonduren. Alles staat in dienst van de klant, jouw boterham dus.”

Hoe zit het met de concurrentie?
“De concurrentie van nu is veel zwaarder dan in de tijd dat mijn vader zijn bedrijf had. Er zijn meer zonweringbedrijven nu en de markt is enigszins verzadigd. Dat betekent dat je je moet onderscheiden. Dat kan het beste met het bieden van de beste service. Geld is vaak het probleem niet, vertrouwen wel. Daarnaast proberen we zo compleet mogelijk te zijn in ons leveringsprogramma. We doen zonwering, rolluiken, screens, overkappingen, horren en raamdecoratie. Alles komt dan uit één hand, daarmee hou je potentiële concurrent ook buiten de deur. Bovendien kun je met de totaalprijs vaak wat spelen, om het interessanter te maken voor de klant.”

Toekomstplannen genoeg
Kevin werkt nu met een inleenkracht ter ondersteuning. “Dat is een ZZP’er van 23 jaar, die meewerkt in het bedrijf. Uiteindelijk wil ik toe naar eigen monteurs in vast dienstverband. Ook zou het geweldig zijn om een samenwerkingsverband aan te gaan in projectzonwering. Ook daar ligt mijn hart voor een groot deel. Alle opties liggen open, zolang mijn gewaardeerde particuliere klanten daar niet onder hoeven te lijden. Over 5 jaar hoop ik een mooie, organische groei doorgemaakt te hebben en te beschikken over een mooi bedrijfspand.”

Tot slot vragen we aan Kevin van Ree welk advies hij wil geven aan collega’s die nadenken over een eigen onderneming. “Als je het echt wilt, moet je ervoor gaan. Maar doe het niet half. Zet je kersverse onderneming op de eerste plaats, maak een plan en houd je aan dat plan. Laat je niet afschrikken door verhalen die je aan de bar hoort. Geen mens of bedrijf is hetzelfde. Weet waar je eigen kracht ligt.”

Meer artikelen

ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact

Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl

© Draeckensteijn Media 2024Design & beheer: IDEA 2

© Draeckensteijn Media 2024

Design & beheer: IDEA 2