Grandioze rebranding van Pirisol naar Zolare
Een krachtig, nieuw merk met de vertrouwde kwaliteit
Voor veel vakhandelaren is de naam Pirisol al 40 jaar synoniem voor zakendoen met een familiebedrijf, dat kwalitatief hoogwaardige producten maakt. Dealers zijn loyaal aan en tevreden over de in Rijssen gevestigde zonweringsfabriek. Toch vond Pirisol dat de tijd was aangebroken om voor meer beleving te zorgen. Een totale rebranding volgde: Pirisol heet voortaan Zolare. Een flinke ingreep waar we meer over willen weten. We spreken in Rijssen met commercieel- & marketingmanager Frank ter Steege (29 jaar), zoon van eigenaar Dinant ter Steege en met verkoop- en financieel manager Peter van Etten.
De consument wil sfeer en beleving
“Pirisol levert al 40 jaar kwalitatief hoogwaardige producten aan een trouw dealernetwerk, dat is een feit. Met de veranderende verwachtingen van consumenten in een snel veranderende markt kun je er echter niet meer op vertrouwen dat een product zichzelf verkoopt op basis van kwaliteit”, opent Frank het gesprek. “Dealers moeten door hun concurrentiepositie ook steeds meer moeite doen om consumenten over de streep te trekken. Reden voor ons om te gaan kijken hoe we de veeleisende consument kunnen verleiden om voor onze producten te kiezen. We willen onze producten zowel online als offline presenteren in een warme, rijke sfeer met de nodige beleving. Afgaande op de reacties uit het land zijn we daar met de rebranding naar Zolare goed in geslaagd.”
Zolare doet Italiaans aan en dat was precies de bedoeling van marketingbureau BRNDZ, dat verantwoordelijk is voor het nieuwe concept. Frank: “Met Zolare kunnen we het hart van de consument veroveren en onze dealers optimaal faciliteren. Met vier pay-offs maken we duidelijk waar Zolare voor staat: ‘Creëer Schaduw’, ‘Creëer Sfeer’, ‘Creëer Privacy’, ‘Creëer Woongenot’. Met een nieuw logo, een totaal nieuwe uitstraling en mooie, professionele fotografie beschikken we over de bouwblokken om een stevige basis te leggen voor ons nieuwe merk.”

Commercieel- & marketingmanager Frank ter Steege.

Verkoop- en financieel manager Peter van Etten.
‘We blijven die nuchtere partij met een focus op kwaliteit’
Het Zolare logo is slim bedacht: uit een kwart zon en een gestileerd uitvalscherm vormt zich de letter Z. Het logo is pakkend, duidelijk en stijlvol. “In de rebranding wordt echt alles aangepakt op visueel gebied, onze producten blijven we binnen hetzelfde segment in de markt zetten als voorheen. We zijn en blijven dat nuchtere familiebedrijf waar de focus achter de schermen ligt op kwaliteit en het persoonlijke contact met onze dealers”, legt Frank uit. “De rebranding werkt twee kanten op: enerzijds helpen we onze dealers met het professioneel en sfeervol tonen van onze producten. Anderzijds hebben we in een en dezelfde adem een proces achter de schermen in gang gezet om de dealer nog meer te faciliteren qua werkmethodiek. We richten nu een dealer-portaal online in, waar werkelijk alles op één plek te vinden is voor de dealer. Handleidingen en promotiematerialen kunnen gedownload worden, de dealer kan in een visueel aantrekkelijke configurator zijn bestellingen ingeven en geleverde orders worden gearchiveerd en zijn opvraagbaar.”
Voordat seizoen 2024 losbarst, kunnen dealers nieuw Point of Sale materiaal tegemoet zien, in de prachtige nieuwe stijl. Verkoopmappen, stalenboeken en visuals bijvoorbeeld. Middels de nieuwe, voor consumenten aantrekkelijke website gaat Zolare ook aan lead-generatie doen. “Consumenten kunnen op de site de dichtstbijzijnde dealer opzoeken. Wij verbinden de consument rechtstreeks met de dealer”, licht Frank toe. “Met onze productiecapaciteit en goede eigen logistiek kunnen we landelijk dekkend werken, door onze historie echter zouden we wat meer dekking kunnen gebruiken in het zuiden van het land. Denk aan Limburg, Brabant en Zeeland. Ons streven is namelijk om Zolare voor iedere consument in Nederland bereikbaar te maken, op een snelle en eenvoudige manier.”

Het Zolare logo is slim bedacht: uit een kwart zon en een gestileerd uitvalscherm vormt zich de letter Z.
Nieuwe uitstraling wordt goed ontvangen
We vragen Peter naar de reacties op het nieuwe Zolare. Hij antwoordt: “Het wordt zeer goed ontvangen, zowel bij onze dealers als in onze eigen organisatie. Wel moest vooral ‘de oude garde’ even slikken en er echt aan wennen. Vergeet niet dat in de afgelopen decennia de naam Pirisol voor hen echt een instituut was. Zowel de klanten die hier al heel lang kind aan huis zijn als het personeel dat al zo lang ‘bij Pirisol’ werkt zijn een beetje getrouwd met het oude merk. Maar: iedereen begrijpt heel goed dat het echt tijd was om onze mooie producten een uitstraling te geven die echt past bij de kwaliteit en het design van datgene wat hier de fabriek dagelijks verlaat.”
Feit is dat Zolare een grote toegevoegde waarde biedt aan de dealer. Frank: “Zelfde kwaliteit, nog steeds dezelfde hoge servicegraad waarmee we onze producten omringen en een nog groter onderscheidend vermogen. Klaar voor de toekomst, klaar om samen met onze dealers de schouders eronder te zetten.” Eigenlijk kunnen we spreken over een verjongingskuur. Peter beaamt dit en zegt: “Je merkt ook dat de jongere dealers en onze jongere medewerkers super enthousiast zijn over deze strategische zet. Ook niet onbelangrijk: door de eigentijdse uitstraling worden we interessanter en relevanter voor werkzoekenden. In deze tijden van personeelskrapte op de arbeidsmarkt is dat erg fijn.”

‘Onze medewerkers zijn stuk voor stuk onderdeel van dit succes, samen met onze dealers’.
‘De rebranding geeft ons mooie product de uitstraling die het verdient’

‘Iedereen begrijpt heel goed dat het echt tijd was om onze mooie producten een uitstraling te geven die echt past bij de kwaliteit en het design van datgene wat hier de fabriek dagelijks verlaat’.

Zolare helpt haar dealers met het professioneel en sfeervol tonen van alle producten.
Eén team, één taak
In Rijssen is iedereen -terecht- trots op Zolare en dat wordt niet onder stoelen of banken gestoken. “Alle neuzen staan hier dezelfde kant op en met nieuw elan worden onze klanten door hun vertrouwde, vaste contactpersonen binnen onze organisatie geholpen. Het feit dat er over en weer zoveel vertrouwen heerst, er sprake is van een hoge gunningsfactor en onze inspanningen gewaardeerd worden, is voor iedereen een beloning. Onze medewerkers zijn stuk voor stuk onderdeel van dit succes, samen met onze dealers. Hier luidt het motto: ‘één team, één taak’.”
Bij Zolare bestellen betekent voor de dealer een bijdrage aan een betere wereld, aangezien het bedrijf ook nog eens fors heeft geïnvesteerd in duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Er wordt circulair gewerkt, afvalmateriaal wordt zoveel mogelijk hergebruikt, 500 zonnepanelen leveren energie en doordat onderdelen van oude systemen op voorraad worden gehouden, kunnen dealers veel producten repareren, in plaats van meteen tot nieuwlevering over te moeten gaan.
Een mooier buitenleven en extra woongenot
Zolare heeft de consument echt alles te bieden. Zonwering, rolluiken, pergolaschermen, lichtstraatzonwering en overkappingen, om een paar producten te noemen. “We zorgen in de breedte voor een mooi buitenleven en extra woongenot. Met de nieuwe uitstraling wordt het in de showroom gemakkelijker om dit te visualiseren voor de eindgebruiker. En het mooie is dat door de nieuwe website de consument goed beslagen ten ijs binnenloopt bij de dealer. Die hoeft op zijn beurt minder uit te leggen en kan relaxed ingaan op de woonwensen van de klant.”
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl