Een nieuw (maar toch vertrouwd) gezicht in screendoeken
Shana Wolfs is accountmanager voor Mermet in Nederland en België
De raamdecoratiesector in Nederland kent haar al langer, voor de buitenzonweringsector is zij wellicht een nieuw gezicht. Shana Wolfs is de ‘nieuwe’ accountmanager voor Mermet in Nederland en België. Voor de fusie van Helioscreen, Copaco, Screenprotector en Mermet werkte zij als accountmanager bij Helioscreen. “Ik deed dat voor de DACH-landen, de Baltische staten en Nederland in de markt voor raamdecoratie”, legt zij uit. “Inmiddels werk ik zo’n acht jaar in de wereld van screenweefsel en kan ik terugvallen op een uitgebreide productkennis.”
Goede mentoren
Shana is sinds januari 2024 accountmanager voor Nederland en België, in screenweefsel voor zowel de raamdecoratie- als de buitenzonweringsector. “De nieuwe klanten in buitenzonwering die ik erbij gekregen heb zijn anders dan de klanten die ik bedien in binnenzonwering”, concludeert zij. Gevraagd naar het verschil, antwoordt Shana: “De klanten in buitenzonwering gaan anders met de producten om. Waar het bij raamdecoratie vaak draait om trends die toch wel termijngevoelig zijn en er sprake is van een zware concurrentiestrijd onderling, daar denkt men in buitenzonwering vooral op lange termijn. Dan gaat het over forecasts maken, voorraad aan leggen, service, kwaliteit en betrouwbaarheid.”
De technische kennis omtrekt screenweefsel ligt op een hoog niveau bij Shana. Ze heeft dan naar eigen zeggen ook twee hele goede mentoren gehad. “Leo De Maeyer en Yvette Vereeken hebben me de kneepjes van het vak goed bijgebracht”, stelt zij. “De vuurdoop kwam voor mij in februari 2023, toen wij met ons sales team slaagden voor de ES-SO Expert Cursus. Zelf ben ik daar cum laude doorheen gekomen. Eerder al volgden wij met succes de ES-SO Advisor Cursus. Deze behandelt de basiskennis rondom zonwering, terwijl de ES-SO Expert Cursus dieper op de techniek ingaat.” We mogen concluderen dat er veel kennis aanwezig is bij Shana, die daarmee klanten en architecten kan helpen. “Juist door zoveel kennis in huis te hebben op het technische vlak kunnen wij ons als Mermet onderscheiden. Daarmee kan onze klant zich ook weer onderscheiden bij de eindgebruiker.”
Reacties van klanten op de fusie
We zijn benieuwd naar de reacties van klanten op het nieuwe Mermet. Shana: “Ik bedien zowel de oude Helioscreen als de oude Copaco klanten. De meeste klanten beschouwen het nieuwe Mermet als een hele logische stap. Wel hebben zij veel vragen over hoe alles nu intern bij ons geregeld is. Dan kan ik laten zien dat we met de gehele organisatie een efficiency-slag aan het maken zijn. Mochten er dan nog zorgen bestaan, dan kan ik ook die meestal wegnemen. We blijven nog steeds het bedrijf dat in mooie collecties de beste screenweefsels produceert. Onze normen en waarden zijn onveranderd gebleven als het om kwaliteit en service gaat.”
Uiteraard zijn er cultuurverschillen en verschillen in werkwijze tussen de vier grote spelers die nu onder één vlag opereren. “Het is gebleken dat dit juist een voordeel is”, merkt Shana op. “Doordat we allemaal zo onze eigen manier van werken hebben, kunnen we goed vergelijken welke methode nou het beste is. Dat levert hele interessante discussies op, waarbij we enorm veel van elkaar leren. We kunnen terugvallen op elkaars kennis en in de mix gaan we gewoon voor de best bewezen werkwijze.”
Mermet manifesteert zich als merk op sterke wijze en laat daarmee zien haar positie als marktleider serieus te nemen.
‘De meeste klanten beschouwen het nieuwe Mermet als een hele logische stap’
Er wordt nog steeds hard gewerkt bij Mermet aan het samenstellen van de nieuwe collectie screendoeken voor buitenzonwering. “Wanneer we deze definitief introduceren is nu nog niet te zeggen. Het is een lopend proces, waarbij we ook alle reacties meenemen die we vanuit onze klanten ontvangen. Tot de definitieve introductie draaien we gewoon door met de bekende collecties”, licht Shana toe.
Nieuw ERP-systeem in 2025
Ook wordt er hard gewerkt aan de implementatie van een nieuw ERP-systeem. Shana: “Dat geeft ons de mogelijkheid om nog meer aan de kant van service en kwaliteit te gaan zitten. Momenteel testen we het systeem en wordt iedereen die ermee gaat werken gedegen opgeleid.” Hoe zit het met het centrale magazijn eigenlijk? “Dat wordt in 2025 actief, voor ons en onze klanten een enorme sprong vooruit qua logistiek. Volgend jaar wordt echt het jaar van optimalisatie.”
Shana bezoekt zowel fabrikanten als de vakhandel en geeft aan: “We bieden fabrikanten de mogelijkheid om met hun klanten op bezoek te komen bij een van de drie Mermet productielocaties. Dat zijn leuke en leerzame uitstapjes, het geeft namelijk een goed beeld van het gehele productieproces. Voor iedereen is het leuk om iets nieuws te zien en te leren, je krijgt ook veel meer beleving bij het product dat je verkoopt. Daarmee ben je dan weer in staat om nog enthousiaster de eindgebruikers te informeren.” Tot besluit geeft Shana aan dat ze zelf in het kader van relatiebeheer haar eigen afspraken maakt in het land, maar ook op verzoek langs kan komen. “Heb je hulp nodig bij het indelen van je forecast, bij inkoop, wil je praten over een project of is er behoefte aan technische uitleg, aarzel dan niet. Gewoon even mailen of bellen en we plannen een afspraak in!”
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:
Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl