Zolare pakt door en introduceert nieuw bestelsysteem
Op de vorige editie van InCoDa werd de show gestolen door Zolare (voorheen Pirisol), dat in vol ornaat haar nieuwe uitstraling presenteerde. De exclusieve uitstraling viel niet alleen op voorhand in de smaak bij de dealers, ook de consument laat in de showrooms blijken alle beleving te hebben bij de uitstraling van het nieuwe merk. Nu, een jaar later, maken commercieel- & marketingmanager Frank ter Steege en financieel manager Peter van Etten de score op en kan er gesproken worden van een succesverhaal. In de tussentijd werd er flink doorgepakt en kon Zolare met trots op de afgelopen InCoDa laten zien dat de gedane beloftes in rap tempo worden nagekomen.
Goed geluisterd naar de wensen van de dealers
Met de uitermate representatieve uitstraling van het Zolare concept heeft de Rijssense fabrikant niet alleen de dealers een groot plezier gedaan, ook de consumenten genieten van de nieuwe buitenbeleving in de showroom. Sfeervol point of salemateriaal, oogstrelende folders en een prachtige eigen doekcollectie geven de kwalitatief hoogwaardige producten van Zolare de uitstraling die zij verdienen. “Dat maakt het voor de dealer gemakkelijker om te verkopen en de consument kan een betere keuze maken”, schetst Frank. “We hadden op de vorige editie van InCoDa aangekondigd dat we onze website zouden voorzien van een geavanceerd bestelsysteem. Dat hebben we gedaan. Op het digitale vlak zijn we aan een andere wens van de dealers tegemoetgekomen: we introduceerden op de afgelopen InCoDa niet alleen de nieuwe website, maar ook het gloednieuwe digitale bestelsysteem.”
Peter vertelt over het bestelsysteem: “Dealers loggen in en kunnen hun orders snel en efficiënt ingeven. Het bestelsysteem is zo ingericht, dat praktisch alle voorkomende opties gekozen kunnen worden. Deze manier van werken verkleint aan de kant van de dealer de kans op invoerfouten enorm. Je krijgt er een veel vloeiender orderproces door.” Door de dealer optimaal te faciliteren in het orderproces, met een overzichtelijk bestelsysteem met frisse, nieuwe looks, voegt Zolare meerwaarde toe aan de klant-leverancier relatie.
3D-model van een zipscreen in een sfeervolle rendering.
3D-model van een rolluik in een gerenderde setting.
Heel goed doordacht en handig in gebruik
Wie denkt dat er door het gebruik van het nieuwe bestelsysteem iets verandert in het persoonlijk contact met Zolare, heeft het mis. “We blijven dat familiebedrijf dat dicht bij de klanten staat en we stellen persoonlijk contact enorm op prijs”, licht Frank toe. “Door minder werk te hebben met bestellingen begeleiden, houden onze mensen meer tijd over voor andere zaken waarvoor onze klanten contact opnemen. Het is een win-win situatie.” Inmiddels stromen de positieve reacties over het gebruik van het bestelsysteem binnen. Peter: “Klanten waarderen niet alleen het gemakkelijke bestellen, maar maken ook dankbaar gebruik van de mogelijkheid om offertes te maken in ons systeem. Je kunt je eigen briefhoofd uploaden, je kunt instellen welke marge je wilt maken op onze producten en montagekosten toevoegen. Je configureert de producten en met één druk op de knop print je een offerte of verstuurt deze per email. En wordt het opdracht? Dan zet je deze ook weer met één druk op de knop door naar ons. Gemakkelijker kan het niet.” Zolare heeft het afgelopen jaar veel nieuwe woninginrichters en zonweringspecialisten mogen verwelkomen. Ook zij merken dat onze manier van werken perfect past binnen hun eigen bedrijfsproces. Klanten kunnen online hun lopende orders inzien en geleverde orders handig opzoeken. Zolare neemt hiermee een stuk administratieve last weg bij de dealer.
‘Samen doorgroeien is dan ook het motto, waarbij Zolare het leven van de klant zo makkelijk mogelijk wil maken’
Henk-Jan Edelijn (links) van Zolare en Marc Kisters van Lamonta Zonwering laten ons zien hoe gemakkelijk het bestelsysteem werkt.
Er wordt stevig doorontwikkeld
Alle producten die Zolare verkoopt zijn inmiddels volledig te configureren in het nieuwe bestelsysteem. Ook geconfectioneerde doeken, die door Zolare uit eigen voorraad en helemaal in eigen beheer vervaardigd worden. Peter en Frank lichten met plezier een tipje van de sluier op omtrent de te verwachten toevoegingen aan het bestelsysteem: “Er komt een online 3D-productconfigurator die de ingevoerde producten in de juiste kleur en afmetingen toont. Door deze manier van visualiseren kan de dealer goed checken of alles op het eerste gezicht klopt en krijgt de consument een voorproefje van het product.” Zodra deze functionaliteit geactiveerd is, zal Zolare werken aan de optie om het bestelsysteem inclusief 3D-configurator te kunnen implementeren in de website van de dealer zelf. Frank: “Consumenten kunnen dan bij de dealer online hun eigen zonwering samenstellen. Dat scheelt de dealer enorm veel tijd en de consument vindt het mooi om op deze manier met de eigen woonsituatie bezig te zijn.”
Peter en Frank geven aan dat straks ook alle onderdelen in het bestelsysteem opgenomen worden. “Hoe handig is het om bij een reparatie ter plekke al de benodigde onderdelen te kunnen bestellen? Van lagerblok tot complete motor, alles is straks online te bestellen”, aldus Frank. Een mooi gegeven is dat dealers in het projectoverzicht in het bestelsysteem snel kunnen opzoeken wat er ooit geleverd is en zo zonder fouten nabestellingen kunnen doen, of onderdelen kunnen bestellen voor dat specifieke project. Als kers op de taart werkt Zolare aan een koppeling tussen hun ERP-systeem en het bestelsysteem. “Als dat operationeel is, komt ook de mogelijkheid in beeld om rechtstreeks te koppelen met bestelsysteem die de dealer al in gebruik heeft”, verklaart Peter. “2025 is het jaar van de optimalisatie. We nemen de dealer aan de hand mee, de digitale wereld in. Natuurlijk blijven we als fabrikant de markt volgen en ondernemen we stappen om ons hele assortiment aantrekkelijk en actueel te houden.”
Commercieel- & marketingmanager Frank ter Steege.
Financieel manager Peter van Etten.
Samen verder groeien
Zolare is haar dealers dankbaar voor de groei die gezamenlijk gerealiseerd is. Samen doorgroeien is dan ook het motto, waarbij Zolare het leven van de klant zo makkelijk mogelijk wil maken. Frank: “We beseffen heel goed dat onze producten alleen maar tot hun recht komen dankzij deskundig advies en deskundige montage. Deze specialistische kennis die wij en onze dealers bezitten, geeft toegevoegde waarde. Het maakt ook dat we niet hoeven deel te nemen aan de ‘race naar de bodem’. Dan snap je meteen waarom wij nooit rechtstreeks online aan consumenten zullen leveren. Persoonlijk advies, deskundigheid en een topkwaliteit zijn de winnende factoren.”
‘Alles is zo logisch en compleet, dat je geen invoerfouten kunt maken’
Wat klanten ervan vinden
Op InCoDa 2024 sprak Zonwering Magazine in de stand van Zolare met Marc Kisters, verkoopleider bij Lamonta Zonwering. Hij werkt sinds de introductie al met het bestelsysteem en is er enorm tevreden over. “Allereerst biedt het bestelsysteem een ongekend overzicht”, opent hij het gesprek. “Alles is zo logisch en compleet, dat je geen invoerfouten kunt maken. De digitale werkwijze maakt mijn verkoopproces gemakkelijker, te beginnen al in de offerte fase. Het is fijn dat ik er geen papieren prijslijst meer bij hoef te pakken en moet gaan zitten bladeren waar de klant bij zit. Ik hoef me geen zorgen te maken of bepaalde opties wel kunnen, want het bestelsysteem toont alleen configuraties die mogelijk zijn. Het is een welkome hulp in de showroom. En wordt een offerte die ik in het systeem heb gezet opdracht, dan is deze zeer eenvoudig door te zetten als opdracht, of voor het doorzetten aan te passen. Je ziet dan ook meteen de juiste prijs. Het mooie is dat je de offerte voor de klant zo technisch of ontechnisch kunt maken als je wilt, je bepaalt zelf wat er op de offerte aan gegevens in beeld komen.”
Een mooie bijkomstigheid is dat Lamonta het nieuwe bestelsysteem ook als naslagwerk gebruikt. “Zo kan ik snel achterhalen waar een bepaald onderdeel zit. In dat opzicht is het bijna een online trainingshulp. Sinds we dit bestelsysteem gebruiken hebben we minder administratie en gebruiken we minder papier, omdat alles digitaal beschikbaar is. Ik verheug me nu al op de aangekondigde 3D-uitbreiding, die ga ik zeker gebruiken!”
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:
Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl