Rubriek

In bedrijf

Tekst: Jan Mol
Beeld: Draeckensteijn Media

29 april 2025

Deel dit artikel

Hoe Raamdecoratie.com haar klantafspraken automatiseert

Bessy verhoogt efficiëntie en klantbeleving

Klokslag 8.00 uur arriveren we allebei op het montage adres in Otterlo. De familie Schimmel heeft gordijnen en raamdecoratie besteld bij Raamdecoratie.com, vandaag worden de producten door servicemedewerker Peter Schut gemonteerd. Hij stapt uit en ik zie hem een handeling verrichten op zijn telefoon. “Even in Bessy aangeven dat ik gearriveerd ben”, zegt hij met een glimlach. Bessy is de online planningstool die al drie jaar lang het leven van de medewerkers bij Raamdecoratie.com vergemakkelijkt en de consument een soepele gebruikerservaring biedt. Zonwering Magazine loopt een dagje mee, om te zien wat werken met Bessy inhoudt.

Dé slimme planningstool voor afspraken bij klanten
Elke zonweringprofessional heeft te maken met de factor ‘planning’ binnen het bedrijfsproces. Het maakt niet uit of je producten vanuit een fysieke winkel verkoopt, of vanuit een webwinkel met inmeet- en montageservice. De consument zal op bepaalde momenten thuis moeten zijn. Pakketten dienen ontvangen te worden, de inmeter moet aan de slag kunnen en de montage moet verricht worden. Waar dat vroeger gepaard ging met een handmatige planning, vaak met een papierstroom tot gevolg, daar neemt Bessy het werk nu uit handen. Werken met deze software betekent voor de zakelijke gebruikers vooral gemak, rust, overzicht en verhoogt de nauwkeurigheid. En de consument die via het klantenportaal online een eigen inmeet- of montageafspraak kan maken? Die krijgt een sublieme gebruikerservaring, overigens volledig in de eigen huisstijl van Raamdecoratie.com.

Krachtige integratie
Bessy maakt als intelligente planningstool dus echt het verschil en integreert naadloos in het bedrijfsproces. Raamdecoratie.com uit Enter is een van grootste online retailers in Nederland op het gebied van raamdecoratie en gordijnen. De grote hoeveelheid orders bracht vroeger een zeer arbeidsintensieve planning met zich mee, inclusief de daarbij horende papierstroom. Sinds het bedrijf drie jaar geleden Bessy heeft geïntegreerd in het productieproces, wordt er efficiënter gewerkt. “Klanten die een bestelling plaatsen op onze website zijn de eersten die met de planningstool in aanraking komen”, legt Andrea de Blok uit. Zij is planner bij Raamdecoratie.com en werkt vanuit kantoor met Bessy. “De software geeft de consument online een drietal data als optie voor het inmeten (of in een later stadium monteren) van de producten. Kan de consument daar geen keuze uit maken, dan worden er nog eens drie opties gegeven. Kan daar ook niet uit gekozen worden, dan zie ik in mijn systeem dat er contact opgenomen moet worden voor het handmatig inplannen van een datum. Dat komt echter zelden voor.” Bij het voorstellen van data voor inmeten of monteren wordt Planbot AI gebruikt, een onderdeel van Bessy. Deze houdt onder andere rekening met de vertreklocatie van de inmeter of monteur en andere afspraken die op die dagen gepland staan. Het aantal producten dat ingemeten of gemonteerd moet worden, is gekoppeld aan de tijd die daarvoor staat. Ook de reistijd van klant naar klant wordt door Planbot AI meegenomen in de planning, er wordt dus voor de inmeter of monteur een hele efficiënte route gegenereerd.

‘Het is best bijzonder, een geautomatiseerd klantencontact dat voor een nog persoonlijkere ervaring zorgt bij de consument’

Peter kan via de tablet in het ordersysteem van Raamdecoratie.com en via de mobiele telefoon in het systeem van Bessy.

Alle gegevens overzichtelijk bij de hand
In Otterlo legt Peter uit dat hij zelf de order heeft ingemeten die hij die dag monteert. “We proberen het inmeten en monteren zoveel mogelijk door dezelfde persoon te laten doen. Dat is prettig, omdat de situatie dan bekend is. Vanaf twee weken voor de gekozen datum komt bij ons het betreffende adres al in beeld. Op de dag zelf navigeren we via de Bessy app naar de klant, waarbij we kunnen kiezen uit Google Maps, Apple Maps of Waze. Is het nodig dat we de klant tussendoor moeten bellen, dan hoef ik niet te zoeken naar het nummer van de klant, dit staat ook in de app. Dat werkt wel zo veilig. Bij de klanten melden we in Bessy dat we aan de slag gaan en is het werk klaar, dan melden we dat ook in Bessy. Op kantoor kan men in real time zien dat we klaar zijn.”

Fleur Schimmel is een vaste klant bij Raamdecoratie.com. Ze is zeer te spreken over de klantvriendelijke werkwijze: “Leuk om te horen dat er speciale software achter het systeem zit waarin ik afspraken kan maken”, zegt zij. “Het fijne van Raamdecoratie.com is dat ik er heel persoonlijk en vlot geholpen wordt. Met onze drukke agenda’s thuis is het heel prettig om zo snel en efficiënt zelf een afspraak voor inmeten en monteren te kunnen maken. Dat gebruiksgemak zie ik ook echt als een stuk klantvriendelijkheid.” Peter werkt onderweg met een tablet waarop de order van de klant ingevoerd kan worden en met Bessy voor de planning en route. “Het mooie is dat ik de betreffende order ook in de Bessy app kan raadplegen. De pdf van de bestelling zit namelijk gekoppeld in de app en is elk moment oproepbaar.”

Beneden koos de familie Schimmel voor prachtige gordijnen.

Fleur Schimmel en zoon Laurens bij het zojuist gemonteerde, nieuwe gordijn.

‘Werken met deze software betekent voor de zakelijke gebruikers vooral gemak, rust, overzicht en verhoogt de nauwkeurigheid.’

Voor Peter zit het werk in Otterlo er weer op. Door in de Bessy app op de knop ‘Onderweg’ te drukken, krijgt de volgende klant automatisch bericht dat de monteur onderweg is.

Bessy is een onzichtbare collega
Wanneer Peter klaar is met de montage en de klant tevreden is, dan tekent deze voor akkoord in de Bessy app. “Op kantoor ziet de planning meteen dat we klaar zijn op dat adres”, legt Peter uit. “Het kan voorkomen dat een montage-opdracht niet klaar is, doordat er bijvoorbeeld een onderdeel niet meegeleverd is. Op dat moment hoeft de klant niet af te tekenen voor akkoord, maar maak ik in de app direct een servicemelding aan. Daar kan ik indien nodig ook foto’s aan toevoegen. Terwijl ik naar de volgende klant rijdt, pikken mijn collega’s in Enter de servicemelding al op. Hoe makkelijk wil je het hebben? Wanneer ik klaar ben om naar het volgende adres te rijden, dan druk ik in de app op de ‘onderweg’-knop. De volgende klant krijgt dan automatisch een melding dat de monteur eraan komt.”

Andrea is niet alleen zeer te spreken over het functioneren van de planningstool, ook spreekt zij alle lof uit voor de medewerkers van het softwarebedrijf. “Zij luisteren echt naar ons als klant en nemen al onze wensen en suggesties ter harte. Team Bessy denkt op alle fronten met Raamdecoratie.com mee. Sinds we hun software in gebruik hebben, zijn we in staat om onze klanten een nóg betere klantervaring te bieden. Het is best bijzonder, een geautomatiseerd klantencontact dat voor een nog persoonlijkere ervaring zorgt bij de consument. Intern zijn we efficiënter gaan werken, met bijna geen papiergebruik. De koppeling tussen ons productiesysteem en ordersysteem met Bessy is ook zonder problemen verlopen. Dat maakt deze software ook zeer geschikt als naslagwerk. We zouden niet meer zonder Bessy willen!”

Meer artikelen

ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact

Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl

© Draeckensteijn Media 2025Design & beheer: IDEA 2

© Draeckensteijn Media 2025

Design & beheer: IDEA 2