De welkome kracht van werken in synergie
‘Het nieuwe Mermet is voor ons allemaal, voor onze klant en voor diens klant’
Met één businessunit screendoek in de gelederen van Hunter Douglas hoeven Helioscreen, Copaco, Mermet en Screen Protectors elkaar niet meer te beconcurreren. Ann Van Neer van Mermet geeft aan dat dit na al die jaren een gezonde en logische stap is. “Het schept duidelijkheid voor iedereen, maakt centralisatie van werkzaamheden mogelijk en zorgt voor minder transportbeweging”, legt zij uit. “In die zin zijn we dus ook nog duurzamer gaan werken. Niet onbelangrijk voor het product screendoek, dat in één adem genoemd wordt met energiebesparing, wereldwijd.”
‘Als er al oud zeer bestond, dan werd dat voorgoed van tafel geveegd’
Natuurlijk zijn de vier partijen in het nieuwe Mermet van oudsher zusterbedrijven, dat neemt niet weg dat ieder bedrijf zelf de broek moest ophouden. Dien ten gevolge bestond er de nodige competitie en niet altijd verliep dat even vrolijk. Ann herinnert zich nog de eerste vergaderingen over de samengang, via Teams: “Het was Coronatijd met alle impact die dat met zich meebracht. Kun je je voorstellen hoe het voelt om veranderingen die zo’n enorme impact hebben op iedereen te moeten bespreken via Teams? Best een uitdaging. Toen de eerste echte live meeting plaatsvond, waren er heel wat hordes reeds genomen. Veel oud zeer was al uitgesproken en met de mantel der liefde online bedekt. Toen de eerste, meer dan gezellige live meetings plaatsvonden, werden ook de laatste oneffenheden die er onderling bestonden gladgestreken. De weg om samen te werken lag ineens open, richting een gezamenlijke eindbestemming.”
MERMET weefsel met verduisteringseigenschappen.
Nieuwe collecties samenstellen
Er staat veel op stapel bij Mermet. Bezoekers aan de R+T 2024 werden reeds getrakteerd op de nieuwe doekcollectie voor binnentoepassing, nu is ook de collectie voor buitentoepassing aan de beurt. “Een intensief karwei”, zegt Ann. “De Sergé doeken van Helioscreen, Sergé 600 van Copaco en de Satiné doeken van Mermet kennen onderling veel verschillen en kleuren zijn vaak niet compatibel. Daar moesten keuzes in gemaakt worden. Ook de productieprocessen verschillen onderling. Bij zo’n nieuwe, samengestelde collectie moeten de details op orde zijn. We zijn nu bezig met het samenstellen van de collectie voor buiten, de catalogus staat gepland voor 2025. Ondertussen worden de collectieboeken voor binnen alvast vanuit een centraal depot in Frankrijk verzonden.” Op de vraag hoe het zit met leverbaarheid van doekreferenties die reeds in projecten zijn toegepast, antwoordt Ann: “Geen zorgen, we nemen heel 2025 als uitloop fase. Alle merkeigen varianten kunnen dan nog steeds naast de nieuwe collectie besteld worden.”
‘We zijn nu bezig met het samenstellen van de collectie voor buiten, de catalogus staat gepland voor 2025’
Decoratief weefsel voor binnentoepassing.
Veranderingen in de salesorganisatie
Wat betreft de accountmanagers van de diverse bedrijven onder Mermet kan Ann het volgende zeggen: “Er is wel enige verschuiving, maar de meeste bedrijven zullen hun bekende accountmanager over de vloer krijgen. Iedere accountmanager verkoopt straks de hele range aan doeken onder de vlag van Mermet. Zij krijgen daarbij uitgebreide ondersteuning van het hoofdkantoor. Waar er sprake is van wisseling van accountmanager, daar zal de klant een introductiebezoek krijgen waarin de nieuwe accountmanager wordt voorgesteld. In de praktijk kunnen we zeggen dat iedere accountmanager een paar klanten heeft moeten afstaan en er een paar nieuwe bijgekregen heeft.”
High Performance weefsel voor een maximale werking.
Centrale distributie
Het centrale magazijn is in volle opbouw en zal vanaf het najaar de kern van de logistieke operatie vormen. Alles is geautomatiseerd en gerobotiseerd. “De productiebedrijven zullen daar op standaard bokken aanleveren, die vervolgens volautomatisch verwerkt worden”, schetst Ann. “Ook het inspecteren van de leveringen zal volautomatisch gebeuren. Alles zal efficiënt en geoptimaliseerd zijn.” Op dit ogenblik verstuurt de groep bestellingen, waarin zich doek bevindt van verschillende Mermet producenten, nog vanuit de verschillende locaties. “Die bestellingen zullen vanaf dan in één levering op transport gezet worden. Kun je je voorstellen hoeveel transportbewegingen dat scheelt ten opzichte van vroeger?” Ook customer service gaat samenwerken onder één en dezelfde vlag. Het wordt één aanspreekpunt, één levering, uit één magazijn. Het ERP-systeem regelt alles.
Samen sterker dan ooit
De samengang is niet over één nacht ijs gegaan. Ann licht toe: “Het prille begin van de plannen was toen Hunter Douglas Copaco aankocht. Dat bracht het idee om onze footprint flink aan te pakken, de krachten te bundelen en nog meer waarde te bieden aan onze klanten. Prijstechnisch vaart de klant er ook wel bij. Vooraf heeft het management onderzoek verricht, het mocht geen ’top down mandaat’ worden. Er zijn werkgroepen gesticht, waarin iedereen gehoord werd. Van de wever tot de verkoper, door alle processen en afdelingen heen. Er zijn zelfs klanten en eindgebruikers betrokken bij de keuze voor de merknaam. Daarom weten we zeker dat de rebranding ook de consument aanspreekt.”
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:
Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl