Rubriek

Rolluiken

Tekst: Jan Mol
Beeld: Draeckensteijn Media/By Michèl

29 april 2025

Deel dit artikel

Zestig jaar oud en helemaal toekomstbestendig

Vera Venray en By Michèl vierden 60-jarig jubileum in de gloednieuwe hal

We schrijven zaterdag, 5 april 2025. Het decor: het pand van Vera Venray en By Michèl. Circa 250 gasten (familie, vrienden, klanten en leveranciers) die allen een VIP-uitnodiging mochten ontvangen, staan verzameld in de gloednieuwe hal die By Michèl aan het bestaande pand in gebruik heeft genomen. Er wordt feest gevierd, want Vera Venray en By Michèl bestaan 60 jaar. De familie Willemse blikt samen met de familie Alders (Ton Alders is de voormalig eigenaar van Vera) en het publiek terug op 60 jaar ontwikkeling in zonwering en rolluiken. De nieuwe hal, waarin het glamour feest plaatsvindt, is met het knalfeest meteen goed ingewijd. Een paar dagen ervoor liep Zonwering Magazine nog met Michèl en zoon Maurits Willemse door een net opgeleverde hal, waar nog de laatste hand gelegd werd aan de verlichting. Alles gericht op de toekomst!

Even terugblikken
In 2017 zag Michèl Willemse zijn lang gekoesterde droom in vervulling gaan: de handtekeningen werden in dat jaar gezet om de overname van Vera Venray te bezegelen. Een eigen fabriek voor zonwering en rolluiken, met alle mogelijkheden om geheel volgens eigen strategie de markt te bestormen. Gezien de loopbaan van Michèl was dit ook een logische, nieuwe fase in zijn leven. Een strategische opsplitsing volgde: Vera Venray bleef het vertrouwde verkooppunt voor de business to consumer markt in de directe regio, het nieuw opgerichte By Michèl zette de eerste schreden binnen de business to business markt. Met de kennis en ervaring die Michèl heeft, zette hij een goed geolied productiebedrijf neer, met een focus op groei. “We besloten toen al om ons 100% te focussen op de productie van screens en rolluiken, met de nadruk op kwaliteit, service en levertijd”, legt hij uit. Er werd in heroal een sterke partner gevonden om het hoofdstuk kwaliteit in te vullen. Een mooi detail daarbij is dat het bekende heroal VS-Z screen uit de koker van Michèl zelf komt, uit de tijd dat hij directeur was bij heroal Nederland B.V.

De nieuwe hal officieel in gebruik, van het magistrale feest dat er heeft plaatsgevonden is niets meer te zien.

De nieuwe kantine in aanbouw.

Snel, sneller, snelst
Dankzij een afgebakende productselectie, tot stand gekomen dankzij de jarenlange ervaring, kan By Michèl vanaf dag één de beloften waarmaken. Aan kwaliteit, levertijd en service wordt niet getornd. Maurits: “Onze visie maakte het mogelijk om het fastlane concept te introduceren. De hardlopers onder de screens en rolluiken worden bliksemsnel gemaakt en getransporteerd naar de klanten. Ook als het hartje zomer is. Daarmee nemen we een deel van de druk weg bij onze dealers in het hoogseizoen.” Met de komst van Maurits (in 2018) binnen de organisatie van By Michèl is er ook een stuk versnelling opgetreden aan de kant van sales. Het bedrijf in Oostrum is daardoor nog steeds een echt familiebedrijf, met alle bijbehorende normen en waarden. Michèl: “Jonge zonweringbedrijven voelen zich op hun gemak bij Maurits. Ook op het gebied van marketing en automatisering merk je dat hij veel sneller gaat dan dat ik zelf zou kunnen. We vullen elkaar op een mooie manier aan.”

Een van de nieuwe zaagstraten, volautomatisch.

De gloednieuwe boorstraat werkt sneller en efficiënter.

‘De nieuwe hal vormt precies de schakel die nodig is om de meest efficiënte productielijnen denkbaar op te zetten’

Het is niet meer zo stil aan de overkant…
By Michèl heeft echt alle kansen waargenomen om op locatie over voldoende ruimte te beschikken. Het pand aan de overkant van de straat was al voor de helft in gebruik genomen, onlangs is daar de andere helft van het pand aan toegevoegd. “Zo’n kans krijg je maar één keer”, zegt Michèl lachend. We lopen door de panden aan de overkant om te kijken wat de heren van plan zijn. Maurits laat zien dat in het pasverworven deel een speciale arreteerafdeling voor rolluiken komt. De ruimte die al in gebruik was, zal worden gebruikt voor logistieke doeleinden. “Daar liggen onder andere de bestellingen van Vera Venray”, toont Michèl.

Sterke focus op automatisering en optimalisatie
We lopen in de nieuwe hal die is aangebouwd aan het oorspronkelijke pand. Met de enorme focus die By Michèl heeft op automatisering en optimalisatie, vormt de nieuwe hal precies de schakel die nodig is om de meest efficiënte productielijnen denkbaar op te zetten. Daarmee kunnen Michèl en Maurits de groei de baas, tenminste, voor de komende jaren. “We willen trouw blijven aan onze kernwaarden”, verklaart Maurits. “Door meer te automatiseren en alles te optimaliseren kunnen we de groei goed opvangen en waar blijven maken wat we beloven. Daarom hebben we deze nieuwe ruimte hard nodig.” Dankzij de nieuwe hal kan By Michèl een betere productielijn inrichten, waarbij het inpakstation ook de laatste halte van elke productielijn zal zijn.

Investeren in de toekomst
Er is flink geïnvesteerd in nieuwe machines. Michèl loopt met ons langs een gloednieuwe boorstraat, drie nieuwe zaagstraten, totaal vernieuwde werktafels en in augustus arriveert er een nieuwe arreteermachine. Alles om nog efficiënter, sneller en meer te kunnen produceren. “In 2026 komt er uiteindelijk een tweede, nieuwe arreteermachine”, aldus Michèl. Automatisering is in Oostrum ook een continu proces. “Daarin blijven we investeren”, licht Maurits toe. “Uiteraard bekijken we waar we onze processen kunnen verbeteren met behulp van A.I. Met de aangeschafte PowerBI software kunnen we nu al sturen op cijfers en historie. We maken analyses en kunnen dankzij A.I. zelfs voorspellend werken. Dat geeft ons de kracht om strategisch nog beter samen te werken met onze toeleveranciers en klanten.”

Een blik in het nieuwe deel van de hal aan de overkant.

‘Met de huidige uitbreidingen kunnen we zo’n 80% groeien in productie, ten opzichte van de huidige aantallen die we doen’

Uitstraling en comfort
Ook de buitenkant van het pand heeft een metamorfose ondergaan. De combinatie van zwarte beplating en houten panelen zorgt voor een warme, gastvrije aanblik met een moderne uitstraling. “Dit past uitstekend bij het toekomstbestendig maken van het bedrijf. Het oog wil ook wat”, oppert Michèl. “Een andere metamorfose vindt plaats in de vorm van nieuwe personeelsvertrekken die gerealiseerd worden in de nieuwbouw. Te beginnen bij een kantine annex ontspanningsruimte, die plek gaat bieden aan ons 40-koppige personeel. Straks hoeven deze mensen niet meer in ploegen te pauzeren, maar kan iedereen gezellig bij elkaar zitten.” De kantine bevindt zich aan de voorzijde van de nieuwbouw, boven. Daaronder treffen we een mooie, nieuwe toiletgroep aan en speciale kleedruimte voor de werknemers.

Tot besluit zegt Michèl: “Met de huidige uitbreidingen kunnen we zo’n 80% groeien in productie, ten opzichte van de huidige aantallen die we doen. We gaan voor kwaliteit en blijven investeren in de beste machines. Je kunt rustig zeggen dat we werken voor generaties. Met Maurits die in mijn voetsporen treedt, heb ik de geruststelling dat wat er nu gebeurt, in de toekomst opvolging krijgt.”

Een nieuw jasje zorgt voor een warme, gastvrije en moderne uitstraling.

Hoofdfoto: De familie Willemse, van links naar rechts Maurits, Frédérique, Michèl, Jeanette en Annabel.

Speciale aandacht voor Imibala Trust in Zuid-Afrika (redactie)
Imibala Trust is een Zuid-Afrikaanse non-profitorganisatie die kansarme schoolkinderen ondersteunt. Via het Sponsor-a-Child-programma krijgen duizenden kinderen elk jaar schooluniformen, wat hun zelfvertrouwen en schoolprestaties versterkt. Daarnaast biedt Imibala kunst-, muziek- en danslessen aan, evenals studiebegeleiding en computervaardigheden. Deze programma’s stimuleren creativiteit en persoonlijke groei. Vrijwilligers zijn essentieel voor het succes van de organisatie. Sinds de oprichting heeft Imibala het leven van meer dan 87.000 kinderen positief beïnvloed en blijft het inzetten op gelijke onderwijskansen. In een vorige editie heeft u al kunnen lezen dat By Michèl sponsor is van Imibala Trust. Theo Willemse (de broer van Michèl) is directeur bij Imibala Trust. Op het VIP-feest werd hem een cheque aangeboden van € 10.250,- bestaand uit donaties van de genodigden. In deze editie treft u een advertentie aan van Imibala Trust. Ook uw bijdrage helpt kinderen in Zuid-Afrika een beter leven te geven!

Meer artikelen

ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact

Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl

© Draeckensteijn Media 2025Design & beheer: IDEA 2

© Draeckensteijn Media 2025

Design & beheer: IDEA 2