‘De oude garde in de zonwering herinnert zich onze stand nog steeds’
Zoals inmiddels bekend mag worden verondersteld, wil Zonwering Expo 2025 weer echte verbinding maken in de branche, met als goed voorbeeld de oude SunExpo. Wie destijds de SunExpo van 1996 heeft bezocht, zal zich ongetwijfeld de spraakmakende stand van Smits Rolluiken & Zonwering herinneren. We spreken met toenmalig directeur en eigenaar Bert Plantagie, om samen mooie herinneringen op te halen aan die tijd.
‘We verkochten een gevoel en zochten verbinding’
Bert Plantagie staat vandaag de dag bekend als de man achter schitterende designmeubels. Ook in de meubelsector manifesteert hij zich met zijn merken op excentrieke wijze. ‘Never a dull moment’, is het credo. Die avontuurlijke en onbevangen instelling bracht Bert ook mee naar de SunExpo van 1996 (het kan ook 1995 geweest zijn) in Ahoy, waar het publiek totaal overdonderd werd door de Beachclub stand van Sunblockers en Rolblockers, de toenmalige concepten van Smits. “We hadden het allemaal. Zand, parasols, cocktails en serveersters in strandkleding”, herinnert Bert zich. “Niet alleen onze stand ademde sfeer uit, de hele SunExpo had sfeer. Ongekend goed. We verkochten een gevoel en zochten verbinding en dat op de meest amicale wijze denkbaar. De oude garde in de zonwering herinnert zich onze stand nog steeds.”

De stand was geïnspireerd op de Baja Beachclub in Rotterdam. Bert denkt terug en vertelt: “De SunExpo gaf ons de mogelijkheid om contacten te leggen en te laten zien wie we zijn. De sfeer op de expo was zo goed, de algemene stemming was luchtig en vrolijk. Mensen stonden open voor elkaar en dat maakte het maken van verbinding gemakkelijk. SunExpo was in de wereld van zonwering uniek, omdat we in Nederland luchtig, direct en open zijn. Dat miste ik wel op beurzen in het buitenland. Fijn zakendoen dus. Natuurlijk waren de producten belangrijk, maar we stonden er niet om keihard zieltjes te winnen. Het ging ons vooral om samen als branche te laten zien waar we voor stonden. Dat is een gezamenlijk belang dat je deelt met de andere exposanten. De hele SunExpo was gewoon een feest voor iedereen die in de zonwering werkte. Het saamhorigheidsgevoel kwam automatisch.”

Bert Plantagie is inmiddels een gevierd ontwerper en fabrikant van exclusieve designmeubels.
Zelfs na bijna 30 jaar onvergetelijk
“Het gevoel dat na bijna 30 jaar is gebleven, is het plezier waarmee we er gezamenlijk stonden. Het succes dat we deelden en de mooie contacten die er gelegd werden. Elke beurs geeft je weer een nieuwe kans om een blijvende indruk te maken op de bezoekers. Door als sector de handen ineen te slaan, geef je de bezoeker iets waardevols mee naar huis. Op zijn minst geeft het de vakhandel die op bezoek komt een gevoel van vertrouwen en optimisme mee.”
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl