In Cuijk staat de mens centraal
Een kijkje achter de schermen bij Smits Rolluiken & Zonwering
Van oorsprong is Smits Rolluiken & Zonwering een familiebedrijf, met bijbehorende normen en waarden. Vandaag de dag is het bedrijf, samen met AVZ, SunStock en Hylas onderdeel van de AVZ-Group, dat weer toebehoort aan de internationale StellaGroup. Wie denkt dat daarmee het karakter van een familiebedrijf verdwenen is bij Smits, heeft het mis. Zowel personeel als klanten ervaren dagelijks het plezier van zakendoen in een professionele, informele sfeer, met het voordeel van de slagkracht die de gebundelde kracht van de groep met zich meebrengt. Om dat zo te houden voert directeur Martijn van Dijk een actief en toekomstgericht beleid. ZONWERING MAGAZINE meldde zich in Cuijk voor een goed gesprek met Martijn van Dijk en Ingrid Drieling, marketingmanager bij de AVZ-Group.
De hand in eigen boezem steken
Van Dijk opent het gesprek met de mededeling dat in het beleid van Smits de mens in alles centraal staat. Dat geldt voor zowel het eigen personeel, als de klant en diens medewerkers. Door een mensgericht beleid te voeren, kun je volgens Van Dijk echte partnerschappen bouwen met de dealers die voor Smits hebben gekozen. Dat je daarvoor moet investeren in personeel en klanten is duidelijk. Van Dijk: “Bij Smits zie je dat terug in de jonge aanwas op kantoor en in de fabriek. We leiden mensen op en zorgen ervoor dat zij plezier in hun werk hebben. Ook als het om dealers gaat dan willen wij hen maximaal ondersteunen in alles, van begeleiding bij montage tot kennisdeling en producttrainingen.”
Bij Smits is er geconstateerd dat de markt verandert. Ook de echte zelf-assembleurs wijken steeds vaker uit naar een kant-en-klaar maatwerk product. Door zo te werken heeft de dealer meer handen vrij voor montagewerkzaamheden. Een noodzaak, in deze tijden van personeelskrapte. Toekomstgericht denken is een dagelijks terugkerend agendapunt in Cuijk. Daarbij wordt zonder omhaal de hand in eigen boezem gestoken. “We vragen onze klanten wat er beter kan, wat zij zelf het liefste zouden willen. En wij delen op onze beurt met liefde onze kennis want we willen graag samen met onze dealers groeien. Daarbij waken we over ons DNA en selecteren dan ook alleen nieuwe medewerkers die naadloos passen bij ons.”
‘Nieuwkomers worden heel goed begeleid en krijgen ruimte om zich te ontwikkelen’
Martijn van Dijk en Ingrid Drieling in de assemblagehal voor screens.
Corvin van Gestel is teamleider screens en heeft met zijn team profijt van de nieuwe duurzame ledverlichting in zijn hal.
Ruimte geven om te ontwikkelen
Er is weinig personeelsverloop, eigenlijk is er vooral sprake van aanwas in personeel. Belangrijk daarbij is dat nieuwkomers heel goed begeleid worden en ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. “We doen er alles aan om nieuwkomers te begeleiden, zo krijgen senior collega’s een begeleidende rol, geven we producttrainingen en laten we de nieuwe werknemers op bezoek gaan bij de zusterbedrijven in de groep. Hier in Cuijk maken we daarnaast gebruik van de nieuwste digitale middelen in de productiehal voor het geven van instructies aan nieuwe medewerkers. Zo staan bijvoorbeeld aan de assemblagelijn diverse schermen die nieuwe medewerkers aan de hand van instructievideo’s leren hoe ze een knikarmscherm in elkaar zetten. Ook doorgroeien in andere functies is bij Smits voor iedereen die inzet en competentie toont weggelegd. Een prettige werksfeer met aandacht voor persoonlijke ontwikkeling.” Drieling merkt op dat die werkwijze voor de hele groep geldt. “Als bedrijf moet je uitstralen wat je bent. Niet roepen dat je de beste bent, maar het ook gewoon zijn. Dat geldt ook voor ons als fabrikant. Bewaak de realiteit, kijk ook naar binnen en onderzoek waar je dat stapje extra nog kunt doen.”
Naast het geven van extra aandacht aan de persoonlijke groei van het personeel investeert Smits ook in het verbeteren en vergroten van de productiecapaciteit door automatisering, bijvoorbeeld in de productie van rolluiken met volautomatische arreteermachines tot een nieuwe zaaginrichting in de outdoor productiehal. De veiligheid van medewerkers staat in productie altijd voorop en mede in het kader van duurzaamheid is tevens de verlichting aangepast naar duurzame ledverlichting die zorgt voor een prettige werkomgeving.
Deze rolluiken staan gereed voor inpakken en verzending.
‘Het marketingbeleid van Smits richt zich op de dealer om te helpen de consument beter te begrijpen en beter te bedienen’
Bekeken vanuit een marketing perspectief
We vragen Drieling of ze vanuit een marketing perspectief kan zeggen waarom de vakhandel langzamer verandert dan de fabrikant. Zij antwoordt: “De branche kun je grofweg in twee groepen indelen. Enerzijds de wat meer traditionelere bedrijven, die hun focus veel op het product hebben liggen, anderzijds de klantgerichte bedrijven die meer in termen van service denken. Echter is onze sector voor de consument ondoorzichtig en vertrouwt men op het advies van de dealer, die vragen krijgt die voortkomen uit vooronderzoek op internet, actuele trends en woonwensen. Het is onze taak om daarop te anticiperen en de dealer voor te bereiden op die vragen. Wij hebben onlangs een groot marktonderzoek gedaan omtrent de ‘customer journey’ van de consument in onze sector. De daaruit voortvloeiende data hebben we geanalyseerd en dat schept een beeld van wat de consument nodig heeft aan informatie. Op basis daarvan bedenken we hoe we de dealer optimaal kunnen ondersteunen en stemmen we onze plannen daarop af.”
Volautomatische arreteermachine voor rolluiken.
Roel Thijssen demonstreert het gebruik van een instructievideo tijdens de assemblage van een knikarmscherm.
Screen assemblagetafel.
Wesley Josephs beschikt in de outdoor productiehal over een nieuwe zaaginrichting.
De consument moet het vertrouwen hebben met de juiste dealer in contact te zijn en de juiste productkeuze te kunnen maken in het totale aanbod in zonwering. “Het marketingbeleid van Smits richt zich op de dealer om te helpen de consument beter te begrijpen en te bedienen, met een focus op klantenbinding en upselling. Om de consument op te voeden en wegwijs te maken in wat goede zonwering nu precies is en anderzijds om de dealer te helpen is aandacht en communicatie nodig.” Drieling legt uit dat Smits de dealers gaat helpen om nog transparanter te worden naar de eindgebruiker toe. Niet ieder type consument zal direct zijn of haar weg naar de dealer vinden. “Soms gaan ze eerst naar de bouwmarkt of zoeken ze online naar informatie. De consument die de expertise van de dealer wenst en een deskundig maatwerk advies wil, die willen we naar de showroom van onze dealers trekken.” Een heldere showroompropositie helpt enorm om de klant een goede keuze te kunnen laten maken. De showroom van de dealer is dan ook het hart van de actie als het om dit type klant gaat. Drieling: “Ons marketingdoel voor de komende jaren is om in partnerschap met onze dealers zorg te dragen voor goed etaleren, een fijne winkelervaring bieden, de klant deskundig informeren en adviseren vanaf de oriënterende fase tot het verkoopmoment en na oplevering in gebruik van onze producten.”
Van Dijk zegt tot slot: “Daarom is het aangaan van een partnerschap zo belangrijk. We moeten het samen waarmaken en samenwerken op basis van vertrouwen en dezelfde intenties.”
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:
Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl