In Genemuiden wordt hard aan de toekomst gewerkt
HSD EcoScreen en EcoShade bouwen een nieuw pand
“We zaten op onze screenconfectie al aan onze taks qua ruimte”, opent Jan Huisbrink het gesprek. De directeur/eigenaar van HSD EcoScreen en EcoShade vervolgt: “EcoShade konden we een deur verder huisvesten, maar dat bleek in de praktijk niet ideaal. Het is een noodoplossing. Niet ver hier vandaan, op het nieuw ontwikkelde industriegebied Zevenhont Oost, konden we ons inschrijven voor bouwgrond. Deze kregen we in november vorig jaar toegewezen. Er komt een nieuw pand aan, duurzaam, met voldoende ruimte om alle activiteiten volledig geoptimaliseerd en onder één dak uit te kunnen voeren.”
Van 650 m2 naar 2.500 m2 bedrijfsoppervlak
De wens om meer ruimte te hebben werd vanzelf een noodzaak door de groei binnen beide bedrijven. “We hebben een aantal grote klanten in het buitenland erbij gekregen. De orderdruk is daardoor enorm toegenomen, tot een niveau waarbij we zelfs in ploegendienst werken om alles de deur uit te krijgen. Te weinig ruimte en een niet geoptimaliseerde logistiek zijn dan behoorlijke uitdagingen waarmee je kampt”, licht Jan toe. Droog bekeken betekent de bouw van het nieuwe pand een upgrade van maar liefst 1.850 vierkante meter. “Waar we het nu nog moeten rooien op 650 m2, daar hebben we straks de beschikking over maar liefst 2.500 m2 bedrijfssoppervlak, op een perceel van 4.000 m2“, somt hij op. “Daarvan is 2.000 m2 gereserveerd voor opslag en confectie, 500 m2 voor kantoorruimte.”

Een goed voorbeeld van de kracht van bedrukt screendoek.
Alle moderne faciliteiten aanwezig
De indeling van de kantoorruimte bestaat uit werkplekken voor kantoorpersoneel, een R&D ruimte, een ruimte voor full colour printen op doek, een showroom en een riante kantine. Jan: “Uiteraard allemaal in een modern en aansprekend design. De showroom krijgt de laatste digitale snufjes en de kantine wordt voorzien van een keuken en bar. We maken daar straks net als nu gebruik van externe catering.” Het magazijn komt in dezelfde hal als de productie, maar wel gescheiden van elkaar. Het gebouw wordt 9 meter hoog, met een optie voor een extra verdieping. “Daarvoor wordt voorsorterend op verdere groei al een betonnen verdiepingsvloer voor gemaakt”, merkt Jan op.

Nog dit jaar wordt dit pand verruild voor het nieuwe pand.
‘De wens om meer ruimte te hebben werd vanzelf een noodzaak’
Alles is in werking gezet
Op het moment van dit schrijven wordt er op de bouwplek gesondeerd, om te kijken welke behoeftes aan heipalen er zijn. De voorbereidingen met de aannemer zijn in volle gang, vernemen we. “Als alles naar verwachting loopt, dan gaan de eerste heipalen eind maart, begin april de grond in”, licht Jan toe. “Rond september zal dan de bouw casco klaar zijn. We verwachten dan eind oktober, begin november te kunnen verhuizen. Tegen die tijd zijn we niet meer met 17 personeelsleden, maar met 20, als dingen volgens plan verlopen.”

Van links naar rechts: Nico van Hattem (Sattler), Johan Beens, manager acryl en Jan Huisbrink, eigenaar en directeur.
Er wordt getracht het pand zo CO2-neutraal mogelijk te bouwen en te laten functioneren. Om dat te bewerkstelligen wordt er straks gebruik gemaakt van aardwarmte, zonnepanelen en twee BESS-batterijsystemen, om de zelf opgewekte stroom in op te slaan. “Helemaal van deze tijd en ik zou ook niet anders willen”, oppert Jan. “Ook sorteren we voor op elektrische mobiliteit, er zullen bij de parkeervakken 10 laadpalen voor EV’s geplaatst worden. Bezoekers kunnen zonder kosten hun EV opladen bij ons.” Het ontwerp van het interieur in het kantoorgedeelte wordt gedaan door een professioneel interieurontwerper. “Deze draagt zorg voor het uiterlijk van de kantine, kantoren en showroom. Alles zal in een aansprekende, moderne jas worden gestoken. Als klap op de vuurpijl laten we een professioneel bedrijf een heuse F1-simulator in de ontspanningsruimte bouwen. Dat leek het personeel fantastisch, stiekem vind ik dat zelf ook heel leuk”, zegt hij lachend.

Liesbeth Timmerman is Jan’s steun en toeverlaat op de zaak.

Johan Steenbergen is één van de drijvende krachten binnen de gelederen van het bedrijf.
‘Er wordt getracht het pand zo CO2-neutraal mogelijk
te bouwen en te laten
functioneren’
Zakelijk gezien raakt het bedrijf steeds internationaler georiënteerd, met de nodige groei in opdrachten. “Daarom is deze stap zo belangrijk”, schetst Jan. Een ingrijpend iets als een nieuw te bouwen pand weerhoudt de 63-jarige ondernemer er echter niet van om gewoon door te gaan met nieuwe productontwikkelingen. “Er komt iets nieuws aan, waar ik nog niets over mag zeggen”, verklapt Jan. Op de vraag hoe hij op zijn leeftijd dit allemaal kan managen, luidt het antwoord: “Dat kan ik omdat ik geweldige collega’s heb. Mijn zus Liesbeth is mijn rechterhand. Ook managers Johan Steenbergen en Johan Beens krijgen alle lof toebedeeld. “Zonder hen had dit niet gekund. We werken hard om de kernwaarden van het bedrijf onder alle omstandigheden te waarborgen. Dan spreek ik over leverbetrouwbaarheid, kwaliteit, service en ontwikkeling. We proberen mee te gaan met de huidige eisen op het gebied van duurzaamheid. Zo transporteren we onze buitenlandse orders nu vaak met de trein. Dat scheelt meer dan de helft aan CO2-uitstoot ten opzichte van traditionele vrachtwagens. Voor onze klanten is dat belangrijk, want zo scoren zij beter op het gebied van hun ESG-impact.”
De maquette die op de foto staat, wordt meegenomen naar Zonwering Expo 2025. “Zo fijn dat er weer een Nederlandse vakbeurs is”, verzucht Jan. “We kunnen bezoekers mooi laten zien wat er precies gebouwd wordt. Veel bedrijven hebben nog geen kennis gemaakt met onze acryl-afdeling. We gaan ons bedrijf op de beurs live uitdragen en hebben er zin in!”
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl