In Helmond heerst ‘Deutsche Gründlichkeit’
Op bezoek bij de binnendienst van heroal Nederland BV
Dat heroal Nederland BV inmiddels een niet weg te denken positie bekleedt in de vaderlandse markt voor kwaliteitsrolluiken en -zonwering en aluminium ramen en deuren is inmiddels een feit. Vanuit de vestiging in Helmond bedienen Country Sales Manager Tom Lucas (verantwoordelijk voor de dagelijkse vestigingsleiding) en zijn team de Nederlandse markt op de best mogelijke manier. Tijd om een gesprek aan te knopen met Abutalip Aksoy, Brenda Engel en Yvonne Martens, die tezamen de binnendienst vormen. Het geheim achter hun succes? Alle drie hebben zij de nodige expertise in onze sector opgedaan, voordat Tom Lucas hen samenbracht.
Werken in de volledige breedte
Als we vragen waaruit de combinatie van taken van de binnendienst bestaat, volgt er een behoorlijke opsomming: onderhouden van het klantcontact, per telefoon en mail, verzorgen van de communicatie met het hoofdkantoor in het Duitse Verl, ondersteunen van de medewerkers in de buitendienst, orders invoeren en controleren, offertes uitbrengen, technische vragen beantwoorden, aftersales en service… en dan hebben we er ongetwijfeld een paar nog niet genoemd. Kortom: de binnendienst van heroal Nederland BV werkt in de breedte en dat gaat hen goed af. Abutalip, Brenda en Yvonne zijn dan ook niet blanco binnengekomen, ze hebben hun bagage van jaren meegenomen, om in te zetten voor de klanten. Die ontvangen op hun beurt ondersteuning in het Nederlands, maar met de typische ‘Deutsche Gründlichkeit’.
Heroal Nederland BV bestaat uit zeven medewerkers in totaal, de buitendienst bestaat uit Wouter Kamphuis en Guido Hopstaken en uiteraard ‘Anwendungstechniker’ Jack Beckers (zie ook editie 1 – 2024 van dit blad). Als hecht team zorgen zij ervoor dat de Nederlandse klanten van heroal optimaal bediend worden. Abutalip (49 jaar): “Met mijn achtergrond voer ik in principe alle voorkomende werkzaamheden uit, behalve werken in het oude systeem. Zelf zit ik al vanaf 2001 in ‘het vak’, ik ben begonnen bij Verano in Best. Daar werkte ik zowel op de binnendienst als de afdeling inkoop. Omdat we hier bij heroal alle drie overal in thuis zijn, kunnen we rouleren in ons werk. Zo kunnen we bijspringen bij werkzaamheden die op dat moment de meeste drukte veroorzaken. Prettig voor ons, maar zeker ook voor onze klanten.”
Abutalip Aksoy.
Brenda Engel.
‘De extra training die ik bij heroal in Duitsland heb ontvangen, geeft me net dat stukje extra productkennis die zo specifiek is voor onze eigen producten’
Werken voor een echt familiebedrijf
Abutalip is sinds november 2023 in dienst bij heroal Nederland BV en heeft naast kantoorervaring ook de nodige praktijkervaring. “Ik ken de producten die we verkopen technisch heel goed”, vervolgt hij. “De extra training die ik bij heroal in Duitsland heb ontvangen, geeft me net dat stukje extra productkennis die zo specifiek is voor onze eigen producten.” Op de vraag hoe de communicatie verloopt met het hoofdkantoor, antwoordt hij: “Prima, ik spreek Nederlands, Duits en Engels, dus we hebben heldere, korte lijnen met onze collega’s in Verl.” Daar voegt Yvonne (58 jaar) aan toe: “Het fijne aan de samenwerking met onze collega’s in Duitsland is dat we er een heel prettig, informeel contact mee hebben. We tutoyeren elkaar en over en weer hebben we iets voor elkaar over.” Abutalip beaamt dat: “Je merkt aan alles dat heroal een echt familiebedrijf is. We zijn er warm en met open armen ontvangen en werken echt heel fijn samen.”
Yvonne heeft voor heroal zo’n 16 jaar in de metaalsector gewerkt. “Om precies te zijn in de aandrijftechniek”, zegt zij. “Voordat ik in de metaalsector terecht kwam, heb ik in de horeca gewerkt. Ik vind het enorm fijn om met mensen om te gaan en heb een grote liefde voor techniek. Dan snap je dat ik me als een vis in het water voelde, toen ik in 2021 deze functie aanvaardde. Zelf stam ik nog uit de periode dat heroal in Mill gevestigd was.” Een mooie bijkomstigheid is dat Yvonne altijd de Duitse klanten bediend heeft bij het metaalbedrijf van toen. “Mijn Duits is daarom prima en dat komt de communicatie met heroal in Verl weer ten goede. Wat wel wennen was, maar zeer positief, is dat ik bij het hoofdkantoor echt als familielid beschouwd wordt, het is allesbehalve formeel.” Yvonne heeft de kneepjes van het vak geleerd van Jack, Brenda en Tom. Ze geeft toe dat zonwering, rolluiken, ramen en deuren best complexe materie is om onder de knie te krijgen. “Alleen het feit al dat het jargon verschilt in Nederland en Duitsland betekende dat ik alles twee keer moest leren. Inmiddels red ik me prima hoor en in het sporadische geval dat ik iets niet weet, dan heb ik collega’s om me heen die me direct kunnen helpen. Het grappige is dat deze sector me zo gepakt heeft, dat ik niet alleen geniet van alle techniek, maar ook een liefde heb ontwikkeld voor onze mooie producten.”
Yvonne Martens.
De binnendienst beschikt over veel gebundelde kennis over de heroal producten.
‘Ik ben al sinds 1985 bekend met heroal als merk’
Een uitspraak van Brenda (59 jaar), die daarmee verwijst naar haar werk bij het gerenommeerde Tielemans Zonwering in Eindhoven. “Al sinds de jaren ’80 heeft heroal al een speciaal plekje in mijn hart. Als je ermee opgevoed bent en de hele evolutie van hun producten hebt meegemaakt, dan heb je vanzelf een beetje heroal bloed door de aderen stromen”, zegt zij lachend. “Het leuke is dat ik de chauffeurs van heroal in die tijd altijd hielp met lossen en hen bij een kop koffie altijd even sprak. Hoe mooi is het dat sommige chauffeurs uit die tijd nog steeds voor heroal rijden en ik nu dus gewoon een collega van hen ben!” Brenda beschikt over veel historische kennis omtrent heroal, waaronder veel specifieke productkennis. In 2018 trad zij aan in Mill en voor haar was dat een feest der herkenning. “Ik kwam weer in contact met klanten die ik al heel lang ken en kon de draad gewoon weer oppakken. Waar ik aan heb moeten wennen is de overstap van het bedienen van particulieren bij Tielemans naar het ondersteunen van bedrijven. En… een echte eye-opener was het volledige productenpallet van heroal. Bij Tielemans hadden we een selectie gemaakt van heroal producten, eenmaal binnen de gelederen van heroal zelf kwam ik erachter hoeveel groter het programma is. We hebben echt voor bijna alles een oplossing.”
Brenda realiseert zich dat het ondersteunen van klanten van heroal een andere aanpak vergt dan wanneer je rechtstreeks met particulieren zakendoet. “We worden soms ingeschakeld om rechtstreeks met de eindklant te bellen, uit naam van onze klant. Dan moet je diplomatiek te werk gaan, want je treedt op dat moment als ambassadeur op voor de betreffende vakhandel.” Ook Abutalip bevestigt dat en hij legt uit: “We zijn niet alleen diplomatiek in onze antwoorden, maar bevestigen afspraken die we uit naam van de vakhandel met particulieren maken altijd per mail, om misverstanden te voorkomen.” Yvonne vult aan: “We bewandelen de gulden middenweg, waarbij we zowel het belang van de consument als de vakhandel dienen. Als alle partijen tevreden zijn, dan hebben we het goed gedaan.”
‘Een rolluik is al lang geen noodzakelijk kwaad meer, maar een product dat iets toevoegt aan de esthetiek van een gevel’
‘Wij zijn heroal!’
Het is volkomen duidelijk dat de drie geëngageerde binnendienstmedewerkers zich helemaal thuis voelen bij het merk. Er heerst dan ook een groot saamhorigheidsgevoel als we vragen naar de samenwerking tussen heroal in Duitsland en in Nederland. ‘Wij zijn heroal!’ klinkt het unaniem. We vragen tot besluit of Abutalip, Brenda en Yvonne zelf favoriete heroal producten hebben. Abutalip heeft een enorme voorliefde voor screens en façades, zo blijkt: “We maken de wereld er mooier mee. Niets mooier dan een heel project screens tegelijkertijd in werking te zien aan een gevel. Dat is indrukwekkend. Ook de solarproducten vind ik qua innovatie een hele mooie aanvulling. Echt van deze tijd.”
Voor Brenda is het rolluikenprogramma iets waar haar hart sneller van klopt. “Ik ben er mee opgegroeid natuurlijk, dat speelt zeker mee. De veelzijdigheid van het product is zo grandioos. Inbraakwering, koude- en warmtewering, privacy verhogend en geluid reducerend. En al die mooie eigenschappen in een vormgeving naar keuze! Kijk alleen al naar de diversiteit in omkastingen. Een rolluik is al lang geen noodzakelijk kwaad meer, maar een product dat iets toevoegt aan de esthetiek van een gevel.” Yvonne heeft screens als favoriet product op haar lijst. “Ik begin ook een beetje een ‘vakidioot’ te worden”, zegt ze lachend. “Overal waar ik kom, let ik op wat er aan zonwering voor de ramen gemonteerd zit. Als er dan een heroal logo op zit, dan heb ik altijd even een juichmomentje. Want heroal, dat zijn wij en daar zijn we trots op.”
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:
Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl