Rubriek

Raamdecoratie

Tekst: Jan Mol
Beeld: Zonnelux

17 oktober 2024

Deel dit artikel

Een halve eeuw competentie in raamdecoratie

Zonnelux viert haar 50-jarig jubileum en blikt terug

Het is niet ongebruikelijk dat zakelijke succesverhalen hun oorsprong vinden in een garage bij huis. Toen Hans van Bladel in 1974 Zonnelux Zonwering BV oprichtte om vanuit de garage van zijn woning aan de IJsselstraat zelfgeproduceerde jaloezieën te verkopen, had hij niet kunnen vermoeden waar het bedrijf 50 jaar later zou staan. Op zaterdag 14 september 2024 vierde Zonnelux een groots jubileumfeest aan de kust, met alle medewerkers en hun aanhang. Zonwering Magazine kijkt met directeur Maurice van Bladel terug in de tijd.

Continue groei
“Mijn vader besloot om in 1974 de garage als bedrijfsruimte in te zetten”, opent Maurice het gesprek. “Hij startte met de productie en verkoop van jaloezieën, later in 1976 kwam daar zonwering bij. In 1987 was een belangrijke mijlpaal, de opening van het nieuwgebouwde pand aan het Binnenveld 1 te Veghel. In 1988 begon Zonnelux met de verkoop van lamelgordijnen aan een bescheiden dealernetwerk. De groei kwam in het bedrijf en in 1993 nam Zonnelux haar intrek in het pand waar we nu nog steeds zitten, aan de Corridor 4A in Veghel.”

De handel breidde zich uit en het leveringsprogramma bestond weldra uit rolluiken, zonwering, jaloezieën, rolgordijnen en horren. “Strategisch gezien was het beter om binnen- en buitenzonwering te scheiden van elkaar”, vervolgt Maurice. “Zonnelux nam in 1997 Prozon in Eindhoven over, om van daaruit alles rondom rolluiken en buitenzonwering te doen. In het pand in Veghel kwam de focus volledig op raamdecoratie te liggen. “De focus bij Zonnelux heeft altijd op kwaliteit en service gelegen. Dat is vandaag nog zo en dat zal altijd zo blijven”, schetst Maurice.

Productielocatie in Polen
“Om efficiënt te kunnen produceren, met een kwaliteit die van voor tot achter onder controle staat, heeft Zonnelux in 1999 een eigen productielocatie geopend in Polen, onder de naam HKL. Er werd stevig doorgepakt in de jaren die volgden, om de groeiambities waar te kunnen maken. Zo zijn er de overname van Owikblind BV in Noord-Holland en de overname van Hansa Raamdecoratie BV in Nijmegen, respectievelijk in 2001 en 2003”, somt Maurice op. Daar stopte het niet. “In 2005 namen we Eurolux in Den Haag over.” In 2006 maakte Zonnelux een start met het leveren aan België en werd ook daar een dealernetwerk opgezet.

Met de innovatieve Folds heeft Zonnelux een nieuwe norm bepaald.

Hans van Bladel besloot om in 1974 de garage als bedrijfsruimte in te zetten.

‘De focus bij Zonnelux heeft altijd op kwaliteit en service gelegen’

Shutters uit Slowakije
Met de toevoeging van de productgroep Shutters aan het leveringsprogramma wilde Zonnelux ook daar een maximale controle over kwaliteit en levertijd bereiken. “Om goede kwaliteit, leverbetrouwbaarheid en een topservice te kunnen garanderen, besloten we om in 2012 een Shutterfabriek in Slowakije over te nemen. Dat was ook een goede beslissing, gezien de populariteit van Shutters. Nog geen jaar later kwam er een mega upgrade voor HKL in Polen, in de vorm van een gloednieuwe fabriek. Ruim 8.000 m2 productieoppervlak in de plaats Sczezcin, met 150 vaste medewerkers.” Zonnelux werd daarmee één van de belangrijkste spelers in de Benelux op het gebied van raamdecoratie. “Toen we in 2014 het 40-jarig jubileum vierden, hadden wij, mijn compagnon Leon Boer en ik, ons niet kunnen voorstellen waar we tien jaar later weer zouden staan. Het is onvoorstelbaar snel gegaan allemaal.”

Om goede kwaliteit, leverbetrouwbaarheid en een topservice te kunnen garanderen, besloot Zonnelux om in 2012 een Shutterfabriek in Slowakije over te nemen.

Fast forward>>Zonnelux in 2024
In november 2022 kwam het grote nieuws dat Hunter Douglas een meerderheidsbelang had genomen in Zonnelux. Voor Maurice van Bladel en Leon Boer was dit een logische stap in de groeicurve waar het bedrijf in zit. Door krachten te bundelen met Hunter Douglas ontstaan meerdere synergiën die Zonnelux nog beter in staat stellen om haar partners te ontzorgen met het leveren van kwalitatief hoogwaardige producten. Maurice: “De merknaam Zonnelux wordt gewoon in stand gehouden en we blijven op de huidige locatie in Veghel. Leon en ik zijn voor langere termijn verbonden aan Zonnelux. Er wordt vanuit Hunter Douglas altijd gekeken naar zaken als duurzaamheid, efficiëntie en synergie. Om die reden is vorig jaar de Nijmeegse raamdecoratiefabriek Multisol geïntegreerd in ons bedrijf. Het grootste deel van het personeel uit Nijmegen werkt nu hier in Veghel en/of deels thuis. We hoefden niet lang te wennen aan elkaar, we hebben vergelijkbare bedrijfsstructuren. Er wordt op dit moment gewerkt aan optimalisatie van collecties en gelijkschakeling van software. Klanten krijgen nog steeds de voor hen zo vertrouwde medewerkers aan de lijn.”

Zonnelux Duette, bij het grote raam in de ‘top down, bottom up’ uitvoering.

Geweven hout is een sieraad voor het raam.

Zonnelux bedient de raamdecoratiemarkt met hoogwaardige houten jaloezieën.

Morgen en overmorgen
Op de vraag of er al een stukje verder de toekomst ingekeken kan worden, antwoordt Maurice: “De focus blijft liggen op optimalisatie, duurzaam produceren, kwaliteit leveren en dat met een maximale service. Daar zijn we groot mee geworden en dat is waarom onze klanten ons waarderen. Kijken we naar de ontwikkelingen op het gebied van raamdecoratie, dan zien we dat we ook aan de kant van innovatie heel actief zijn. Onze nieuwe Folds zijn daar een mooi voorbeeld van. Stof, confectiemethode en baleinensysteem zijn volledig vernieuwd en wij denken dat hiermee een nieuwe norm wordt bepaald in de wereld van vouwgordijnen.” Ook op het gebied van bediening en besturing loopt Zonnelux graag aan kop. “Elektrische bediening en besturing die ‘connected’ is, dus meedraait in een domotica-systeem, neemt een steeds belangrijker plaats in. Daarom besteden we daar enorm veel aandacht aan. Dan gaat het niet alleen om dit als accessoire te kunnen aanbieden, maar ook om het helpen van onze dealers om meer kennis te krijgen over gemotoriseerde en geautomatiseerde raamdecoratie. We geven daar bijvoorbeeld cursussen in.” Tot besluit zegt Maurice: “50 jaar Zonnelux is alleen maar mogelijk dankzij de twee pijlers waarop we sinds dag één rusten: dat zijn ons personeel en dat zijn onze trouwe klanten. Waar zouden we zonder hen zijn? Ik wil dan ook mijn oprechte dank uitspreken naar onze klanten en onze medewerkers.”

Meer artikelen

ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact

Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl

© Draeckensteijn Media 2024Design & beheer: IDEA 2

© Draeckensteijn Media 2024

Design & beheer: IDEA 2