Expertise sinds 1978 in geconfectioneerd doek
In het hart van de zonwering vind je Hylas
Zonder doek geen zonnescherm of screen. Een waarheid als een koe, want welke constructie of welke aandrijving er ook gebruikt wordt, het doek in ieder zonnescherm of screen is de constante factor. Sinds 1978 worden er zonwerings- en screendoeken geconfectioneerd bij het in Elst gevestigde Hylas. In 2011 werd Hylas bij AVZ-Group ingelijfd, Vincent en Pieter Willemsen, zoons van de oprichter, bleven er werken tot eind 2019. Sinds 2020 zwaait Marcel Schotanus de scepter over het bedrijf in de rol van algemeen directeur. We spreken hem en salesmanager Simone Leenhouwers over de rol die Hylas speelt binnen de sector, waarbij teruggeblikt en vooruitgekeken wordt.
Het nieuwe werken
Bij zijn aanstelling in 2020 nam Marcel de nodige ervaring mee naar Hylas. Vanuit zijn positie bij Huits B.V. heeft hij destijds meegeholpen om Sun Stock Holland op te richten. Ook daar bekleedt hij nog steeds een directeursfunctie. Marcel omschrijft het doekconfectiebedrijf in Elst als volgt: “Toen ik hier binnenkwam trof ik een prachtig bedrijf aan dat werkte als een goed geoliede machine maar was toe aan een volgende stap in modernisering. Met de plannen voor verdere groei die AVZ-Group heeft voor Hylas, is het onze gezamenlijke taak om op alle fronten mee te gaan in de stijgende lijn. Dat doen we door alle aandacht te besteden aan automatisering, machines en bovenal, de mensen hier.” Simone Leenhouwers, zelf in 2013 bij Hylas komen werken, vult aan: “We geven de medewerkers een grote eigen verantwoordelijkheid. Dit valt onder het hoofdstuk ‘het nieuwe werken’. Zo worden mensen gemotiveerd om het beste uit henzelf te halen en organisatie breed mee te denken over verbeteringen.”
Om de kwaliteit die de klant gewend is van Hylas te kunnen blijven waarborgen, ligt de lat hoog en wordt er veel aandacht besteedt aan de details als het op de uitvoering van werkzaamheden aankomt. Dat is een uitdaging, maar wel een die door Hylas met vertrouwen tegemoet getreden wordt, want de competentie binnen de muren in Elst is enorm. Iedereen is goed op elkaar ingespeeld, er staat een goed team met een fijne werksfeer.
Rollen doek liggen gereed voor verwerking in het magazijn.
Marc stelt de snijmachine in.
Nieuwe processtroom, software en machines
Een belangrijke wijziging die is doorgevoerd bij Hylas heeft te maken met de interne processen en het machinepark. Naast het investeren in nieuwe machines zijn de werkprocessen onder de loep genomen en vernieuwd. Hylas is al geruime tijd bezig met het implementeren van nieuwe ERP-software, in dit geval Microsoft Dynamics 365. Werken met deze software is niet alleen aan Hylas voorbehouden, dit wordt over de gehele AVZ-Group uitgerold. AVZ en Sunstock werken er al mee, nu is Hylas aan de beurt. Deze omschakeling gaat veel voordeel brengen, in de eerste plaats door de synergie die daardoor ontstaat. Een ander groot voordeel is dat er tal van nieuwe mogelijkheden beschikbaar komen. Niet alleen intern, maar ook voor de klanten. Zij kunnen straks met een comfortabele visuele gebruikersomgeving werken en doen hun bestellingen in een module die er goed en duidelijk uitziet en de mogelijkheid biedt om in gemakkelijke stappen orders in te voeren. Simone: “De klant logt eenvoudig in via ons portaal en geeft daar zelf een order in. Dat voorkomt een extra handeling bij ons op kantoor en vermindert de kans op fouten, omdat de order bij de bron wordt ingegeven.”
Hele productieproces scanner-gestuurd
Hylas werkt in het productie- en logistieke proces scanner-gestuurd via de ERP-software. Orders worden geprint met een unieke barcode. Deze wordt bij de snijmachine gescand, waarna alle gegevens uit het systeem worden overgebracht. Is het doek gesneden en klaar om naar het volgende station te gaan, dan wordt wederom de barcode gescand. Dit proces herhaalt zich bij elke stap die het doek doorloopt, tot aan de expeditie. Zo kunnen we een order volgen tot deze de fabriek verlaat. Hylas is goed voorbereid op de toekomst. “Onze klanten krijgen straks betere informatie, op een snellere manier. Intern kan er nog efficiënter gewerkt worden, alle orders zijn ‘batch gestuurd’, wat inhoudt dat iedere opdracht te allen tijde traceerbaar is. We zijn dan in staat om onze leverbetrouwbaarheid nog verder op te schroeven.”, licht Marcel toe.
Rollen doek worden gelost.
Slagkracht dankzij goede voorraad
Wie Hylas zegt, zegt Tibelly. De destijds binnen AVZ-Group geïntroduceerde doekcollectie is inmiddels niet meer weg te denken in zonwerend Nederland. Simone: “Tibelly is al jaren succesvol, met als grote kracht het uitgekiende assortiment aan kleuren en dessins. Volledig door ons afgestemd op wat de Nederlandse consument mooi vindt. Hylas heeft de volledige collectie uiteraard op voorraad, dus altijd een goede keuze.” Naast Tibelly is Hylas ook voorraadhoudend in de merken Dickson en Sattler. Met deze drie merken op het schap kan het overgrote deel van de marktbehoefte uit voorraad gedekt worden.
Zoals de beweging in de markt laat zien, is het aandeel screendoek ten opzichte van acryl ook bij Hylas enorm gegroeid. “Screendoek loopt het hele jaar door stabiel”, vertelt Simone. “We voeren Helioscreen, Copaco en Mermet als merken, waarbij Helioscreen hier hofleverancier is. De Helioscreen doeken vind je terug in de Tibelly screendoekcollectie.” Hylas concludeert dat met name in projecten er een grote vervangingsmarkt is ontstaan: Uitvalschermen die vervangen moeten worden, krijgen in veel gevallen een screen als opvolger. Zoals reeds vermeld zijn details erg belangrijk in Elst. Om die reden is Hylas bij de confectie van acryl overgestapt op Tenara garen. Marcel: “Maar dan niet alleen de welbekende transparante versie, maar volledig kleur gecoördineerd. We streven immers naar het perfecte doek.”
Over duurzaamheid
Bij Hylas wordt er op het vlak van duurzaamheid gewerkt met de drie letters ‘R’. Reduce, Recycle en Re-use. Er wordt gewerkt aan een ketensamenwerking met leveranciers, voor recycling. Daarnaast zet Hylas afvalcoupons in voor duurzame en maatschappelijk verantwoorde projecten, zo worden er bijvoorbeeld hippe tassen van gemaakt. Door een efficiënte planning en het verantwoord omgaan met grondstoffen, bereikt het confectiebedrijf een reductie in materiaalgebruik. “We nemen onze verantwoordelijk met liefde als het gaat om duurzaamheid en we zijn er trots op een steentje te kunnen bijdragen aan een betere wereld”, vertelt Simone.
“En wie kiest voor Tibelly ondersteunt overigens automatisch het KWF. Sinds 2010 gaat er van elke lopende meter Tibelly doek vijf cent naar het KWF. Op dit moment staat de teller op € 260.598,- en daar zijn we best trots op”, zegt Marcel.
‘In de kern blijven we de confectioneur met het DNA van een familiebedrijf’
Koen (Teamleider Customer Service) aan het werk, al jaren een vertrouwd contact voor klanten.
Simone laat de tas zien die van restmateriaal doek gemaakt is.
We vragen naar de toekomst van Hylas. Marcel antwoordt: “In de kern blijven we de confectioneur met het DNA van een familiebedrijf, dat zowel dat geconfectioneerde doeken levert aan zowel de individuele vakhandel als de grote fabrikant. Het nieuwe ERP system is daarin onze basis, de digitale ruggengraat van ons bedrijf. We hebben een groeiambitie met een consistente hoge kwaliteitsnorm, we gaan alleen nog meer service bieden dan we al doen. Daarvoor is teamwerk nodig, we hebben om die reden een sterke focus op de mens. Het motto is: mensen kopen bij mensen, dat geldt voor beide bedrijven waarvan ik algemeen directeur ben.”
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:
Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl