Rubriek

Doek

Tekst: Jan Mol
Beeld: Draeckensteijn Media

30 september 2024

Deel dit artikel

Een betere wereld dankzij de blauwe revolutie!

PARÀ wijst de weg met TEMPOTEST STARLIGHT BLUE

Onder de naam TEMPOTEST produceert het in Sovico (Italië) gevestigde PARÀ als sinds 1921 hoogwaardige stoffen voor de zonweringsector. Wie PARÀ kent, weet dat het bedrijf haar productie al duurzaam ingericht had, nog voordat dit verplicht werd. Het bedrijf gaat nog een stap verder: ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan in 2021 introduceerde PARÀ als eerste fabrikant ter wereld een stoffencollectie die is gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Onder de naam TEMPOTEST STARLIGHT BLUE laat deze collectie zien dat een groenere wereld mogelijk is, dankzij de blauwe revolutie. We spreken met Marco Parravicini, lid van de Raad van Bestuur van PARÀ, en Nikolaus Kratz, TEMPOTEST ambassadeur, over deze duurzame ontwikkeling.

Al meer dan drie jaar een GRS-gecertificeerde stof in het programma
PARÀ heeft op TEMPOTEST STARLIGHT BLUE GRS-certificering gekregen (Global Recycle Standard geeft aan dat producten minimaal voor 50% uit gerecycled materiaal bestaan). Hoe belangrijk is deze certificering voor PARÀ? Marco Parravicini antwoordt: “Wij produceren al meer dan 100 jaar stoffen met liefde en passie, maar ook met respect voor het milieu en de mens. Al vele jaren zijn we actief bezig met het onderzoeken en vinden van duurzame opties voor onze producten om deze vervolgens, waar mogelijk en verstandig, te implementeren. Onze stof TEMPOTEST STARLIGHT BLUE, die al aan zijn 4e seizoen bezig is, is ’s werelds eerste GRS-gecertificeerde zonwerende stof gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Dit bespaart 90% water, 60% energie en 45% CO2 vergeleken met conventioneel geproduceerde stoffen. Dit enorme besparingspotentieel spreekt voor zich. We waren op zoek naar een echt duurzaam materiaal dat door een externe instantie kon worden gecertificeerd. De toenemende vraag naar milieuvriendelijke producten in de afgelopen jaren bevestigt onze beslissing om al in een vroeg stadium actief te worden op dit gebied. De eigenschappen van dit doek zijn uitmuntend en de kleurechtheid wordt gegarandeerd doordat het garen voor het spinnen gekleurd wordt.”

Nikolaus Kratz vult aan: “Tijdens de ontwikkeling van TEMPOTEST STARLIGHT BLUE hebben we ons grondig verdiept in de kwestie van geloofwaardigheid, als het gaat om duurzaamheid. Consumenten, voor wie duurzaamheid belangrijk is, letten er ook op dat de duurzaamheid van de producten die ze om die reden kopen verifieerbaar, transparant en gedocumenteerd is. De GRS verifieert en documenteert de hele productieketen voor ultieme traceerbaarheid en transparantie van het product, inclusief het beleid voor milieubeheer en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een onafhankelijke certificeringsinstantie bevestigt en onderbouwt de geloofwaardigheid voor juist deze duurzame consumentengroepen.”

‘TEMPOTEST STARLIGHT BLUE is een product dat ontstaat uit post-consumer recycling’

Door-en-door gekleurd garen gemaakt van gerecyclede PET-flessen.

‘Greenwashing’ voorkomen
In productieketens in alle voorkomende sectoren is ‘Greenwashing’ een probleem geworden. Bedrijven beweren duurzaam te zijn in hun reclamecampagnes, maar zijn dit in de praktijk niet volledig of zelfs helemaal niet. Er wordt meegelift op de vraag naar duurzame producten. “Dat maakt het extra belangrijk om officieel gecertificeerd te zijn”, legt Marco Parravicini uit. “Verificatie, validatie en certificering door een onafhankelijke, derde partij zorgt voor transparantie richting de consument. Die weet dat het vertrouwd is en er geen valse claims gedaan worden. Er zijn zoveel loze en valse beloftes omtrent duurzaamheid, dat consumenten het vertrouwen dreigen te verliezen in echt duurzame producten. Juist daarom heeft de EU op 17 januari 2020 een nieuw wetsvoorstel tegen Greenwashing aangenomen, dat deze loze en vooral valse beloften moet tegengaan. In de toekomst mogen algemene claims zoals ‘eco’, ‘milieuvriendelijk’, ‘duurzaam’ of ‘groen’ alleen nog worden gebruikt als de duurzaamheid van de producten daadwerkelijk kan worden aangetoond en gedocumenteerd. Onze beslissing om onze stoffen een paar jaar geleden te certificeren met de GRS wordt alleen maar bevestigd door de nieuwe greenwashing regelgeving.”

Deze PET-fles is op weg naar PARÀ in Sovico.

Het verschil tussen recycling en hergebruik uitgelegd
TEMPOTEST STARLIGHT BLUE is een product dat ontstaat uit ‘post-consumer recycling’. Wat is het verschil tussen recycling en hergebruik? Nikolaus Kratz legt uit: “Recycling beschrijft het hergebruik van afval zodat het niet als grondstof verloren gaat en opnieuw in de kringloop kan worden gebracht. Er wordt hier een onderscheid gemaakt tussen twee soorten recycling. Post-consumer recycling verwijst naar het hergebruik van materialen die al door consumenten zijn gebruikt. Denk aan oude kranten, oude PET-flessen, zoals in ons geval, of gebruikte verpakkingen. Nadat deze materialen hun doel hebben gediend, worden ze niet gewoon weggegooid, omdat ze nog steeds waarde hebben als grondstoffen. Door post-consumer recycling geven we deze materialen een tweede leven en worden de grondstoffen waarvan gedacht werd dat ze verloren waren gegaan, als hulpbronnen terug in de kringloop gebracht. Anderzijds verwijst pre-consumer recycling (ook P-I-R = post-industriële recycling) naar het hergebruik van materialen die werden gegenereerd tijdens de productie van goederen, maar nooit werden gebruikt door de consument. Het betekent dat restmaterialen en afval die tijdens het productieproces zijn ontstaan, worden ingezameld en terug in de productiecyclus worden gebracht. De Deutsche Umwelthilfe is echter van mening dat gerecyclede producten eigenlijk gerecyclede materialen van eerder gebruikte producten moeten bevatten om te voldoen aan het concept van een echte materiaalkringloop in de zin van de circulaire economie.”

‘Verificatie, validatie en certificering door een onafhankelijke, derde partij zorgt voor transparantie richting de consument’

Marco Parravicini.

Nikolaus Kratz.

Productie afval wordt toch per soort wordt gesorteerd en is nog niet gebruikt in verpakkingen of producten? Nikolaus Kratz: “Ja en daarom moet het worden gecategoriseerd als nieuw materiaal. De milieu- en consumentenbeschermingsorganisatie vindt het problematisch om het gebruik ervan bij consumenten aan te prijzen als gerecycled materiaal. Aangezien er over het algemeen voldoende economische prikkels zijn om productieafval zo goed en efficiënt mogelijk opnieuw in het productieproces te brengen, wordt recycling vóór consumptie meer gezien als een maatregel om de bedrijfsvoering te optimaliseren dan als milieubescherming. We noemen dit economische gedrag, dat altijd al door bedrijven werd gebruikt, productie-efficiëntie. Terwijl de hoeveelheid pre-consumentenafval de afgelopen decennia nauwelijks is toegenomen, is de hoeveelheid post-consumentenafval vrijwel geëxplodeerd, wat echt zorgwekkend is. Het stijgt nog steeds elk jaar met ongeveer vier en een half procent. Dat is nog een reden waarom wij het als onze plicht zien om deze trends actief tegen te gaan door post-consumer recycling.”

PET-fles, van verkoelende frisdrank naar verkoelend zonweringsdoek.

Wereldmilieudag 2024
Op 5 juni vierden we Wereldmilieudag. Deze dag is in 1972 door de Verenigde Naties in het leven geroepen. Het is het grootste internationale milieuevenement: wereldwijd doen miljoenen mensen mee. “Dit jaar stond de Wereldmilieudag in het teken van de strijd tegen plastic”, verklaart Marco Parravicini. “Zestig procent van al het afval na consumptie is verpakkingsafval. Het is daarom belangrijk om dit afval te verwerken tot post-consumer recyclaat en het terug te brengen in de productiecyclus. Van de miljoenen tonnen plastic die jaarlijks worden geproduceerd, wordt een derde verwerkt tot verpakkingen die na één keer gebruik worden weggegooid. Om het gebruik van fossiele grondstoffen te verminderen en plastic afval uit de wereldzeeën te houden, moet gebruikt verpakkingsplastic absoluut in een gesloten recyclingkringloop worden gehouden. Volgens het OESO-rapport uit 2022 wordt slechts 9% van de wereldwijde plasticproductie gerecycled via plastic afval. TEMPOTEST STARLIGHT BLUE is daarom een eerste, duurzame en verstandige stap in de richting van vermindering van plastic afval door PET-recycling en de productie van prachtige, modieuze en technisch geavanceerde zonweringdoeken van dit materiaal.”

De planeet is blauw
Als laatste vragen we Marco Parravicini waar de naam TEMPOTEST STARLIGHT BLUE vandaan komt. Hij legt uit: “Waarom onze duurzame stoffen ‘blauw en niet groen, eco of öko heten? Onze stof is een duurzame stof met als doel onze planeet te ontlasten en te beschermen. Hoe meer we ons allemaal inspannen om deze prachtige aarde met passende maatregelen te beschermen, hoe leefbaarder we deze blauwe planeet aan onze kinderen kunnen doorgeven. Blue staat daarom voor duurzame stoffen om de blauwe planeet te ontdoen van schadelijk afval door recycling.”

TEMPOTEST Starlight Blue is in Nederland verkrijgbaar op de zonneschermen van Sunmaster, op de markiezen van Schlappi en als geconfectioneerd doek bij NederLux.

Meer artikelen

ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact

Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl

© Draeckensteijn Media 2024Design & beheer: IDEA 2

© Draeckensteijn Media 2024

Design & beheer: IDEA 2