Rubriek

Overkappingen

Tekst: Jan Mol
Beeld: Draeckensteijn Media

8 maart 2024

Deel dit artikel

‘Wij verkopen de consument een woondroom’

Buitink Deventer heeft GIBUS in haar programma opgenomen

Het is een heerlijke, zonnige dag wanneer we bij Buitink Deventer de showroom binnenstappen. Eigenaar en directeur Dennis Nijenhuis ontvangt ons om te vertellen over zijn bedrijf in het algemeen en de keuze voor GIBUS in het bijzonder. In de showroom treffen we bioclimatic pergola Joy aan, in een smaakvolle, bijzondere uitvoering. Bij het lamellendak hoort een verhaal waarover door Dennis goed is nagedacht.

Bewuste keuze om meer in het topsegment te doen
Buitink Deventer biedt een zeer compleet programma aan knikarmschermen, screens, rolluiken en overkappingen. Al sinds de start levert Dennis producten die vallen in het middensegment en het topsegment. Hij merkt dat Buitink Deventer steeds meer beweegt richting dat laatste segment en dat is precies de reden waarom hij GIBUS heeft opgenomen in het leverprogramma. “Wie voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten als consument, is hier welkom voor een kop koffie, maar komt er snel achter dat je voor kwaliteit moet betalen”, merkt hij op. “Wij geloven zeer sterk in het leveren van kwaliteitsproducten, met het juiste advies vooraf, een sublieme montage en alle bijbehorende service. Als je dat goed wilt doen, dan hoort daar een prijskaartje bij. Als je me vraagt of we duur zijn, dan zeg ik ‘nee’. Je krijgt namelijk waar voor je geld, met alle nodige zorg en aandacht. Daardoor kunnen we zeggen dat onze prijs-kwaliteitverhouding goed is.”

De keuze om meer in het topsegment te willen doen is een evolutie geweest binnen het bedrijf. Dennis: “Wil je iets in het topsegment betekenen, dan moet je daar op meerdere vlakken als bedrijf klaar voor zijn. Je moet de producten kunnen adviseren, verkopen, monteren en service verlenen. Dat lijkt zo vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Bedenk dat de doelgroep voor producten uit het topsegment veel kleiner is dan het middensegment. Je hoeft minder om te zetten in volume om er een boterham aan te verdienen, maar het kost je meer tijd en expertise. Klanten komen binnen met hele specifieke woonwensen, die verder gaan dan het oplossen van een probleem met zon of regen. Men verwacht dat je meedenkt op het esthetische vlak, hun woonsituatie begrijpt en producten adviseert die ook visueel een toegevoegde waarde bieden. Alles moet kloppen en de klanten zijn terecht zeer kritisch.”

Bioclimatic pergola Joy is een echte blikvanger in de showroom.

Dennis Nijenhuis van Buitink Deventer met de GIBUS prijslijst.

Een niet alledaagse, maar smaakvolle combinatie: antraciet donkergrijs en mat brons.

Afwijken van al het geijkte
Het contact tussen GIBUS en Buitink Deventer is niet van gisteren. Martijn Westenbrink van GIBUS en Dennis Nijenhuis kennen elkaar uit de tijd dat Martijn directeur was bij Weinor en Dennis voor hem werkte. Dennis: “De vertrouwensband was er dus al. Toen Martijn namens GIBUS binnenstapte en vertelde over hun producten, wist ik op voorhand dat het met de producten wel goed zat. Ik weet hoe Martijn denkt over kwaliteit en design en op dat vlak zijn we het unaniem eens. Lamellendak Joy was precies het product dat ik voor ogen had om het hogere segment optimaal te bedienen.” We vragen waar de fraaie keuze in kleuren vandaan komt. Dennis legt uit: “Ik wilde per se afwijken van het geijkte wit, antraciet en zwart. Dat zie je overal al genoeg, ik wilde laten zien dat we echt onderscheidend zijn en op het esthetische vlak ook echt iets in de pap te brokkelen hebben. Vandaar de keuze voor een framewerk in structuur donker antraciet, gecombineerd met lamellen in mat brons. In de praktijk komt dit zeer geslaagd uit de verf. Het mooiste is de reactie van klanten die voor dit systeem binnenkomen: hun mond valt open van verbazing. De doelgroep is zelf meestal heel actief bezig met het vormgeven van hun eigen woonsituatie en willen een optimale woonbeleving. Het is ook niet uitzonderlijk dat een eigen architect wordt meegenomen om de mogelijkheden te bekijken. Dan scoren we goed met de opstelling die we hier hebben.”

Ook aan de kant van accessoires toont de Joy in de showroom wat er mogelijk is: hoogwaardige, dimbare ledspots in de lamellen kunnen zorgen voor een gedempt sfeervol licht, of voor verlichting zorgen waarbij je ’s avonds een boek kunt lezen. De led-lichtlijn die langs de regengoot loopt zorgt voor een extra stukje sfeer en is in de RGB-uitvoering in een kleur naar keuze in te stellen. “Uiteraard gebeurt alles met één en dezelfde afstandsbediening”, demonstreert Dennis.

‘In de showroom treffen we bioclimatic pergola Joy aan, in een smaakvolle, bijzondere uitvoering’

Ingebouwde led-spots en een RGB-led lichtlijn zorgen voor sfeer.

Het kantelen van de lamellen, het instellen van de lichtsterkte van de led-spots en het kiezen van de kleur van de RGB-led lichtlijn gebeurt middels een afstandsbediening.

De veelzijdigheid van GIBUS
We praten uiteraard over het topsegment, maar Dennis looft GIBUS ook om de kwalitatief hoogwaardige oplossingen voor klanten die niet beschikken over een topbudget. “GIBUS is enorm veelzijdig in hun productengamma. Ik kan mensen die geld over hebben voor iets goeds ook helpen met kwalitatief hoogwaardige GIBUS-producten die wel binnen hun budget passen. Dat betekent voor mij dat ik minder vaak ‘nee’ hoef te verkopen, maar wel de zekerheid heb dat deze klanten topmateriaal geleverd krijgen. En dat met dezelfde service, want daar wordt door GIBUS geen onderscheid in gemaakt.”

Om te laten zien wat hij bedoelt pakt Dennis de GIBUS-prijslijst erbij. Al bladerend toont hij een aantal lamel- en vouwdaken. “Echt voor alles is een passende oplossing”, verklaart Dennis. “Hier kunnen we de markt breed mee bedienen en ieder product heeft een prachtig design. Dit is echte meerwaarde.” Buitink Deventer heeft weliswaar gekozen om de Joy op te nemen in de showroom, maar levert ook de overige lameldaken en vouwdaken van GIBUS. Dennis benadrukt het belang van de support die GIBUS levert. “De showroom van GIBUS in Zwolle is echt supercompleet ingericht en als vakhandel kun je daar live bekijken wat je in de eigen showroom zult krijgen. Daarnaast kunnen we er als het nodig is ook met onze eindklant terecht. Gastvrijheid staat er hoog in het vaandel. Wat helemaal top is, is de scholing die aangeboden wordt. Ons bedrijf heeft er twee cursussen mogen volgen, een verkooptraining en een montagetraining. Er wordt alle tijd voor uitgetrokken en dankzij deze hulp komt Buitink Deventer goed beslagen ten ijs, zowel in de showroom als bij de klant thuis.”

Buitink Deventer laat woondromen van consumenten uitkomen.

Het pand van Buitink Deventer.

We vragen aan Dennis tot besluit wat hij zou willen zeggen tegen collega’s die ook nadenken over leveren in het topsegment. Hij antwoordt: “Realiseer je vooraf dat jouw toekomstige klanten beleving verwachten in jouw showroom. Ze verwachten dat jij als verkoper over alle kennis beschikt en mee kan denken in hun woonwensen. Ze gaan ervan uit dat je hun woonsituatie begrijpt en met het juiste designadvies komt. En werk met producten in het topsegment waar je zelf qua kwaliteit en design vierkant achterstaat. En als laatste: niet iedere monteur kan bijvoorbeeld een lamellendak monteren op de manier zoals het hoort. Dan gaat het niet alleen om de techniek zelf, maar ook om de manier waarop de monteur met de klant communiceert, hoe hij zijn werk op locatie voorbereidt, om smetteloos werken en alles schoner op te leveren dan hoe je het aantrof. Als je dat onder controle hebt, dan kun je met een gerust hart die slag naar boven maken.”

Meer artikelen

ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact

Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl

© Draeckensteijn Media 2024Design & beheer: IDEA 2

© Draeckensteijn Media 2024

Design & beheer: IDEA 2