Rubriek

Rolluiken

Tekst: Jan Mol
Beeld: Draeckensteijn Media

16 oktober 2024

Deel dit artikel

Op bezoek bij en op pad met de buitendienst van heroal Nederland BV

‘De rol van de accountmanager is veranderd’ ~ Wouter Kamphuis

In eerdere edities van Zonwering Magazine heeft Country Sales Manager Tom Lucas, belast met de dagelijkse leiding van heroal Nederland BV in Helmond, een blik vooruit gegeven op de betekenis van Partnerschap 4.0. Hij gaf aan dat heroal hecht aan service, scholing en persoonlijk klantcontact in alle disciplines. Op uitnodiging van heroal Nederland BV bezocht Zonwering Magazine het kantoor in Helmond, voor een goed gesprek met Tom Lucas en buitendienstmedewerkers Guido Hopstaken (op de foto hierboven: links naast Tom Lucas) en Wouter Kamphuis (rechts op de foto). Aansluitend brachten we met Guido een bezoek aan BOHACO in Meijel. Het bedrijf is al bijna 45 jaar klant van heroal en in veel opzichten bijzonder. Een echt familiebedrijf dat graag zakendoet met een familiebedrijf als heroal.

Intensieve samenwerking met de klant
Tom Lucas: “De rol van een goede buitendienst is in Partnerschap 4.0 onmisbaar en de inhoud van het takenpakket verandert sterk. Of het nu gaat om techniek, financiën, kwaliteit of vraagstukken omtrent wet- en regelgeving, op al deze fronten is voldoende bagage aanwezig om regie voerend te zijn. In de steeds intensiever wordende relaties met onze opdrachtgevers is de buitendienst in staat om alle disciplines met elkaar, op het juiste moment en de juiste plaats te verbinden.” Hierin speelt Tom een actieve rol in relatie tot de grotere accounts, waar ook rechtstreeks contact mee wordt onderhouden, echter altijd in samenspraak met de accountmanagers. Tom omschrijft zijn rol dan ook liever als faciliterend, coachend en sturend wanneer nodig. “Het zijn echter de accountmanagers die het eerste aanspreekpunt- en hét gezicht voor de relaties zijn.”

“De rol van accountmanager is inderdaad veranderd”, vervolgt Wouter het gesprek. “We werken vandaag veel breder dan vroeger, we leveren meer ondersteuning. Het is nu een hele intensieve samenwerking met de klant, om samen tot een maximaal resultaat te komen. Zo leveren we bijvoorbeeld technische trainingen omtrent onze producten, zowel voor rolluiken, screens en roldeuren, als voor ons programma in ramen en deuren. Bij hele technische trainingen worden we ondersteund door onze ‘Anwendungstechniker’ Jack Beckers.” Voor Guido en Wouter geldt tegenwoordig dat ze veel ‘cross over’ werken. Bij Wouter ligt de nadruk weliswaar op rolluiken, screens en roldeuren, maar hij bemoeit zich af en toe ook met maatwerk producten en ramen en deuren. Guido heeft als hoofdtaak ramen en deuren, maar wordt ook ingeschakeld voor rolluiken, screens en roldeuren. Guido licht toe: “Dat is ook goed, want hoe meer we van ons hele programma weten, des te beter kunnen we onze klanten helpen. Door onderling complementair te zijn, kunnen we elkaar ondersteunen in tijden van drukte of absentie.” Tom voegt toe: “Het is dan ook onze taak om de klanten enthousiast te maken voor het feit dat heroal één van de weinige producenten / systeemhuizen is die een volledig pakket hebben van ramen, deuren, gevels, rolluiken en screens. Lees: producten die letterlijk en figuurlijk samen opgaan in één oplossing en één beleving. Of wat rationeler uitgedrukt; één opdracht, één kleur, één logistiek proces, één aanspreekpartner.”

De tafel rond van links naar rechts: Remko Hanssen, Fred Pouwels, Jan Kuepers en Guido Hopstaken.

Jan Kuepers (links) werkt sinds 1984 bij BOHACO en Fred Pouwels sinds 1986.

Welkom in de digitale wereld van heroal Communicator
Het paradepaardje en alom gewaarde online platform ‘heroal Communicator’ vormt de digitale ruggengraat van het bedrijf. Guido geeft trainingen in het gebruik van dit mooie ondersteuningsplatform. “Niet voor niets hebben we het over onze digitale ruggengraat”, oppert Guido. “Klanten doen er tegenwoordig hun bestellingen mee en je kunt er letterlijk alles in terugvinden op technisch gebied. Ook tref je er afbeeldingen en teksten aan die klanten kunnen gebruiken ter promotie van onze producten.” Wouter vult aan: “We dragen het digitale bestelprogramma echt uit. Kant en klare elementen konden al langer digitaal besteld worden, maar lengtematerialen nu ook. Het grote voordeel van digitaal bestellen is dat bestelfouten voorkomen worden. Je kunt er 24/7 gebruik van maken, orderbevestigingen zijn direct beschikbaar en, nog mooier, leveringen worden sneller gedaan omdat de communicatie over minder schijven verloopt.”

‘Qua betrouwbaarheid staat heroal voor ons bovenaan de lijst’

Guido komt als accountmanager vooral voor ramen en deuren bij BOHACO.

U vraagt, wij draaien
Voor Wouter en Guido geldt dat ze vaak een brug vormen tussen de binnendienst van heroal Nederland BV en de klanten. “We zijn intermediair en zitten ook een beetje op de stoel van de binnendienst”, concludeert Guido. “De vragen die wij krijgen zijn zeer divers en gaan onder andere over levertijden, aanpassingen en orders.” Wouter legt uit hoe er omgegaan wordt met reclamaties: “We werken met een ticketsysteem om alles zo goed mogelijk te documenteren. Dat is niet alleen in ons belang, maar vooral ook van de klant. Deze moet alle benodigde gegevens aanleveren bij de binnendienst, liefst met foto’s. Zo kunnen we alles goed beoordelen, er gepaste actie op ondernemen en in de organisatie lering trekken uit wat er niet goed gegaan is. Met elkaar op weg naar beter dus.” Guido: “We werken intensief samen met collega Jack Beckers om complexere reclamaties op locatie op te lossen. Echter wel altijd met een monteur van de klant erbij, zij moeten er ook van leren.”

Er wordt veel ondersteuning gevraagd aan heroal als het gaat om certificering, wetten en regels. “Vaak worden die vragen door een architect aan onze klanten gesteld. Dan gaat het om zaken als brandwerendheid, isolatie, veiligheid, tochtdichtheid et cetera. Wij stellen alles in het werk om ervoor te zorgen dat onze klanten de juiste antwoorden paraat hebben voor hun opdrachtgevers”, schetst Wouter. “Onze werkwijze maakt het mogelijk om echte partnerschappen met de klant aan te gaan. We werken in goede synergie, dat komt iedereen ten goede”, aldus Guido.

Op naar BOHACO in Meijel
We vertrekken met Guido Hopstaken naar zijn klant BOHACO in Meijel. Een solide familiebedrijf dat in de breedte werkt op het gebied van ramen, deuren, serres en zonwering. “Ons bedrijf doet al bijna 45 jaar zaken met heroal”, verklaart Remko Hanssen. Samen met Ivo en Theo Hanssen vormt hij de dagelijkse directie. BOHACO is in 1979 opgericht door een oom van Remko. Later zijn de broers Theo en Huub erbij gekomen, vandaar de naam Bouw Hanssen Compagnons, afgekort BOHACO. Ivo en Remko zijn de 2e generatie aan het roer, samen met Theo. We maken tevens kennis met Joske Hanssen, verantwoordelijk voor sales en marketing. Aangeschoven aan tafel zijn bedrijfsleider Jan Kuepers en werkvoorbereider Fred Pouwels.

Fred: “Ik werk hier sinds 1986 als werkvoorbereider, planner en opleider. Daarom ken ik heroal ook goed. Guido Hopstaken en ik hebben veel contact, we regelen alles samen.” Guido voegt toe: “Als er zaken zijn die om ruggespraak vragen, dan komen Jan en Remko ook in beeld. Maar de meeste dingen kaart ik met Fred af, hij is een wandelende encyclopedie met al zijn vakkennis.” Jan Kuepers is al sinds 1984 werkzaam bij BOHACO en met de gebroeders Hanssen opgegroeid, zoals hij zelf zegt. “Als bedrijfsleider heb ik een breed takenpakket. Ik ben samen met ons team verantwoordelijk voor goede doorstroming van alle werkzaamheden binnen Bohaco. We werken hier met 40 tot 45 personen, dat zijn veel boterhammen om voor te zorgen.”

‘Online platform ‘heroal Communicator’ vormt de digitale ruggengraat van het bedrijf’

Voor Guido is het echt thuiskomen bij BOHACO. In partnerschap werken betekent schouder aan schouder werken voor een optimaal resultaat.

‘Goed bekeken een klasse beter’
Dat is de slogan en het motto van BOHACO. Remko licht toe: “Hier staan eerlijkheid, respect en vertrouwen hoog in het vaandel. Daar hebben we in de basis ons succes aan te danken. Dat geldt voor zowel onze mensen intern als voor de bedrijven waar we mee samenwerken, zoals heroal. We willen ook alleen maar zakendoen met mensen die er net zo over denken. Wil je dat volhouden, dan heb je mensen zoals Jan en Fred nodig.” BOHACO is in elke vezel een familiebedrijf met bijbehorende normen en waarden. Jan: “Onze service stopt dan ook nooit. Dat kunnen we ook waarmaken, juist omdat we een familiebedrijf zijn. We herkennen in heroal ook dat zij een echt familiebedrijf zijn. Dat alleen al schept een band.”

Remko schetst de lange samenwerking met heroal: “In het begin kochten we alle kozijnen in. Via een assemblagebedrijf kochten we kant-en-klare rolluiken in. Later stapten we voor de rolluiken over op zelf assembleren en namen we rechtstreeks bij heroal af. Sinds 1984 kopen we profielen als lengtemateriaal in om zelf kozijnen te produceren.”

Samen ontwikkelen is samen groeien
In de tijd dat Bernard Knaub nog vertegenwoordiger was bij heroal ontstond bij BOHACO het idee om van de heroal raamprofielen ook serres te gaan maken. Jan zegt hierover: “Knaub ging met het idee naar Duitsland en daarna hebben we samen met heroal onze heroal serres ontwikkeld.” Fred herinnert zich nog goed dat bij BOHACO een gootprofiel werd ontworpen met een koudebrug-onderbreking. “Volgens Knaub was dat onmogelijk, maar we deden het. Het staat nog steeds in onze boeken.” Jan merkt op dat BOHACO een praktisch bedrijf is dat graag in de praktijk dingen ontwikkelt. “Dat gaat net een stuk verder dan alleen de tekentafel.”

Ook BOHACO maakt dankbaar gebruik van het digitale bestelsysteem. “We werken zo digitaal mogelijk. Heel fijn om ook in het systeem meteen de levertijden te kunnen zien, dat scheelt een boel telefoonverkeer.” Voor Remko is duidelijk dat de betrouwbaarheid van heroal top is, zelfs in coronatijd. Hij zegt tot besluit: “Qua betrouwbaarheid staat heroal voor ons bovenaan de lijst.”

Meer artikelen

ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact

Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl

© Draeckensteijn Media 2024Design & beheer: IDEA 2

© Draeckensteijn Media 2024

Design & beheer: IDEA 2