Rubriek

Zonwering

Tekst: Jan Mol
Beeld: Draeckensteijn Media

4 maart 2024

Deel dit artikel

Met de juiste kennis heb je de toekomst in handen

Husol Zonwering investeert in opleidingen en machinepark

Op 22 maart jongstleden nam Husol Zonwering samen met hun personeel, klanten, relaties en familie officieel afscheid van Henk en Klaas Huisbrink. Voor de twee pensionarissen zit het werken in het gekoesterde familiebedrijf erop. Gelukkig is er geen sprake van een zogenaamde ‘brain drain’, want de kennis die de mannen hebben omtrent hun vak, hebben zij in de loop der jaren overgedragen op het personeel. Husol Zonwering blijft continu investeren in de toekomst van het bedrijf en zorgt ervoor dat zowel personeel als klanten de kans krijgen om hun eigen kennis bij te spijkeren. Een gesprek met directeur en mede-eigenaar Peter van der Kamp.

Geoptimaliseerd werken op kantoor en in het land
Bij de groei die Husol voortdurend doormaakt hoort ook de aanwas van personeel. Daarmee garandeert het bedrijf een optimale service aan het hele klantenbestand. Eén van de medewerkers die tot de nieuwe lichting behoort, maar inmiddels al een vertrouwde hulp is voor de klanten, is Bryan Brouwer. Hij begon op de binnendienst en kwam na de nodige training goed beslagen ten ijs. Peter van der Kamp: “Met het vertrek van Henk komen diens buitendiensttaken nu op de schouders van Bryan te liggen. Natuurlijk heeft Henk hem goed ingewerkt, maar om Bryan nog beter zijn werk te laten doen, laten we hem toepasselijke training volgen. We bieden ons personeel trainingen en cursussen aan om tot een optimale werksituatie te komen. Dat is niet alleen voor henzelf fijner, maar ook voor onze klanten, die daardoor nog beter en sneller geholpen kunnen worden. We zijn ervan overtuigd dat dit ten goede komt van de relaties met onze klanten en zeker van nut is wanneer je nieuwe klanten voor de eerste keer ontmoet.”

De nieuw geleverde profielen liggen al weer te wachten om verwerkt te worden.

Husol Zonwering faciliteert graag
‘Samen slimmer worden’ is het credo van Husol. Om die reden faciliteerde Husol Zonwering in Genemuiden reeds zes Somfy trainingen. Deze werden zowel door klanten als door het nieuwe personeel gevolgd. “Juist voor onze klanten is dit een hele uitkomst. Wij hebben de ruimte om klanten in groepen deze Somfy trainingen te laten volgen, we leren niet alleen van Somfy, maar ook van elkaar. Niet alleen Husol en de dealers varen wel bij deze kennisoverdracht, ook de consument profiteert hiervan. Deze geniet een nog beter advies in de winkel en een nog efficiëntere in gebruikstelling van de bestelde producten.”

De door Sunshade Experts ontwikkelde Markisolette is een moderne interpretatie van het aloude concept.

Om de maatverhoudingen kracht bij te zetten poseert Pieter de Wildt voor het screen RS Smart 150, hier in 500 cm x 500 cm getoond.

Verder automatiseren van de productiestroom
Slimmer werken betekent ook investeren in slimmere apparatuur. Husol Zonwering gaat het seizoen 2024 in met een geoptimaliseerde en nog verder geautomatiseerde productiestroom. Peter van der Kamp: “We werken toe naar een 100% papierloze productie. We werken aan een eigen softwaresysteem dat met input van ons personeel wordt gefinetuned. Met dit systeem kunnen we onze producten in het hele productieproces nog beter traceren. Wij werken met ISP Vision als front office, daarin wordt alles rondom orders en service geregeld. Onze klanten kunnen via ons online Vision portaal offertes laten maken en orders rechtstreeks invoeren. Zodra het nieuwe systeem klaar is, zullen we ISP Vision daaraan koppelen.”

Een absolute highlight in de fabriek is de nieuwe snijmachine met snijtafel van Matic. Deze machine krijgt zijn orders via het ERP-systeem, maar regelt op eigen kracht een stuk voorraadregistratie. Peter van der Kamp demonstreert hoe de machine meerdere doeken van één kleur optimaal indeelt vanaf de rol doek, met zo min mogelijk snijverlies. “Het snijafval mag de naam afval niet meer hebben, de machine print automatisch een sticker met de maten van het restant doek, pikt de sticker op en plakt hem op het stuk overgebleven doek dat weer op voorraad gaat. Zo is in het systeem bekend welke reststukken er zijn en zal de machine automatisch het advies geven om eerst zo’n restant te gebruiken, zodra er een doekmaat voorbijkomt waarbij dat kan. Ook dat is een stuk duurzaamheid, we gooien op deze manier steeds minder weg.”

‘Slimmer werken betekent ook investeren in slimmere apparatuur’

Skylux in de onderglas uitvoering. Elegante vormgeving, licht in gewicht en ijzersterke prestaties.

Pieter de Wildt, sales & servicemanager Noord-Europa.

Knikarmscherm Formoza Max zorgde voor de juiste sfeer boven de bar.

Nieuwe koers, met het oude familiegevoel
Onder leiding van Peter van der Kamp vaart Husol Zonwering al langer een nieuwe koers. Klanten ervaren deze koers als positief en hoeven er niet aan te wennen, want Husol is en blijft dat bedrijf dat vasthoudt aan de normen en waarden die bij een echt familiebedrijf horen. “Als klanten zeggen dat ze zich onderdeel van de familie voelen, dan waarderen we dat. Daar zijn we trots op. Wij geloven in partnerschappen en huldigen het principe dat je samen verder komt”, aldus Peter van der Kamp.

Gevraagd naar hoe de toekomst eruitziet volgens Husol, antwoordt Van der Kamp: “Ik denk dat wel als zonweringsector blij mogen zijn dat we aan de goede kant van de streep staan als het om duurzaamheid gaat. De rol die onze producten spelen zal alleen maar belangrijker worden. Onze screens en rolluiken dragen bij aan minder energieverbruik en een beter leefklimaat. De solartechnologie die we geïntroduceerd hebben, maakt onze producten sympathieker als het gaat om energieconsumptie. Het is nu al zo dat de overheid zich bemoeit met het energielabel kantoorgebouwen. Die bemoeienis zal alleen maar toenemen, in de race naar minder CO2-uitstoot en zorgvuldiger omgaan met energiebronnen.”

Meer artikelen

ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact

Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl

© Draeckensteijn Media 2024Design & beheer: IDEA 2

© Draeckensteijn Media 2024

Design & beheer: IDEA 2