Rubriek

Motoren

Tekst: Jan Mol
Beeld: Beeld: Draeckensteijn Media/Nynke den Os

14 oktober 2024

Deel dit artikel

Op bezoek bij het team van Becker Benelux BV

‘Made in Germany’, uit voorraad geleverd vanuit Maastricht

In het zuiden des lands, in Maastricht om precies te zijn, bevindt zich het kantoor, de scholingsruimte en het magazijn van Becker Benelux BV. We worden er hartelijk ontvangen door Philippe Goossens, Guy Scheerlinck, Nynke den Os en Jos Thissen. Wie naar het kantoor belt, wordt vriendelijk te woord gestaan door Nynke en Jos, die van wanten weten als het om techniek gaat.

‘For you, forever’
Met de introductie van het nieuwe Becker logo kwam ook de pay-off ‘For you, forever’. Geen loze kreet, legt Guy uit. “Het draait bij ons om meer dan alleen de motor. We nemen onze verantwoordelijkheid als het gaat om kwaliteit, duurzaamheid en continuïteit. Onze support gaat ver en we leiden mensen die met onze producten werken met liefde op. Becker ziet haar producten als toegevoegde functionaliteit aan zonwering en rolluiken.” In België neemt de interesse in scholingen de laatste jaren enorm toe. Philippe: “Onze Belgische klanten komen naar Maastricht om onze trainingen te volgen. Ook de Nederlandse klanten weten de weg steeds vaker naar Maastricht te vinden. Door onze kennis over te dragen zitten de monteurs die met onze producten werken stevig in het zadel. Uiteindelijk komt dat de kwaliteitsbeleving van de eindgebruiker ten goede.”

De trainingen die bij Becker in Maastricht gegeven worden zijn echte ‘hands on’ workshops. In november organiseert Philippe voor Nederland weer nieuwe trainingen. Guy: “Je komt nooit voor niets naar een training, we innoveren dermate snel dat er altijd iets nieuws te leren valt.” De focus van de opleidingen ligt momenteel op de Centronic+ motoren, vernemen we. Trouwe lezers van dit magazine weten inmiddels dat deze motor een van de meest veelzijdige motoren is op de markt.

De Centronic+ motor is uitermate veelzijdig.

Links Philippe Goossens, rechts Guy Scheerlinck.

Over Centronic+
Guy: “Het mooie van Centronic+ is dat deze zowel in residentiële toepassingen als in utiliteitstoepassingen hoog scoort. In beide gevallen is de motor enorm betrouwbaar. Doordat de motoren onderling verbonden zijn via een zelf gegenereerd MESH-netwerk, is er aan goede ontvangst van signaal geen gebrek. Dat is thuis heel erg fijn, maar nog fijne op projecten. Onbekommerd draadloos werken met een ’top of the bill’ besturing.” Becker heeft het Centronic+ concept op slimme wijze gecreëerd, om klanten die al 20 jaar met Centronic motoren werken naadloos te kunnen laten overstappen naar Centronic+. “De overgang van Centronic naar Centronic+ is allerminst een schok voor zonweringbedrijven”, verklaart Philippe. “Beide systemen werken prima samen. Er is goed nagedacht over het ‘downwards’ compatible zijn.”

Jos Thissen.

‘De trainingen die bij Becker in Maastricht gegeven worden zijn echte ‘hands on’ workshops’

Nog steeds een echt familiebedrijf
Guy begon 28 jaar geleden zijn carrière bij Becker in een tijd zonder afstandbediening en zonder elektronische motoren. “Ik had een week training gehad en werd met motoren, schakelaars en relaiskasten de weg op gestuurd. Zo ben ik met alle ontwikkelingen meegegroeid. Als medewerkers worden we zelf ook op frequente basis bijgeschoold, zodat we onze klanten een maximale ondersteuning kunnen bieden. We helpen mee met het testen van producten en onze meningen en suggesties worden gewaardeerd. Becker snapt goed dat de markten in Nederland en België net even anders zijn dan in Duitsland. Daarom krijgen we de vrijheid om het op onze manier te doen, maar wel met alle nodige technische bagage.”

“Onze klanten kiezen niet alleen voor ons vanwege onze motoren, maar ook omdat we betrouwbaar zijn, een focus hebben op innovatie en fijne mensen hebben op kantoor. Hier wordt de telefoon altijd aangenomen en de kennis bij de medewerkers is goed”, aldus Philippe. “Becker is en blijft nog steeds een echt familiebedrijf, met alle zorg, geduld en aandacht voor onze klanten.”

Nynke den Os.

De mensen achter de telefoonstemmen
Jos Thissen is officemanager bij Becker in Maastricht. “Tot mijn taken behoren het maken van offertes, orders invoeren, telefoon aannemen, voorraadbeheer en het leveren van technische ondersteuning”, verklaart hij. Inmiddels werkt Jos alweer 22 jaar bij Becker. Van origine is hij elektrotechnicus en heeft hij engineeringswerk gedaan. “Ik ontwierp stroom schakelkasten. Dat heeft me uiteindelijk hier doen belanden”, licht hij toe. Het leukste vindt Jos de afwisseling in het werk. “Geen dag is hetzelfde en dat komt vooral ook door de leuke contacten met klanten, die met allerhande vragen komen. Ook de communicatie met ons hoofdkantoor in Duitsland loopt gemoedelijk.”

Het geven van technische ondersteuning deelt Jos met collega Nynke den Os. Zij is sinds 5 jaar werkzaam bij Becker, als medewerker logistiek, medewerker magazijn en zoals vermeld, technisch ondersteuner. “Ik kom ook uit de wereld van techniek”, legt Nynke uit. “Mijn opleiding in fijnmechanica komt uitstekend van pas hier. Ook kan ik wel stellen dat ik door mijn werk mijn hart een beetje verpand heb aan het fenomeen zonwering en rolluiken.”

‘Hier wordt de telefoon altijd aangenomen en de kennis bij de medewerkers is goed’

Het pand van Becker Benelux BV met daarin de kantoren, showroom, trainingsruimte en magazijn.

Wat je van ver haalt is niet altijd lekkerder
Philippe en Guy prijzen zich rijk met het feit dat alle Becker producten ‘100% made in Germany’ zijn. “Doordat Becker zelf ontwikkelt en produceert kennen we een aantal problemen gelukkig niet”, zegt Guy. “Als eerste is er het feit dat we alle kennis omtrent onze motoren en besturingen zelf in huis hebben, omdat we een eigen R&D afdeling hebben. We kunnen onze producten net zolang testen en verbeteren als we zelf willen. En dat doen we dus ook. Daarnaast grijpen we nooit mis als het om voorraad gaat. Bij ons geen zorgen om logistieke vraagstukken omdat iets van heel ver moet komen. Geen importproblemen, doordat scheepvaart of vliegverkeer lam ligt. Denk maar aan de coronatijd. We hebben gedurende de pandemie consistent geleverd en zullen dit ook altijd blijven doen.”

Philippe concludeert tot besluit dat wat je van ver haalt, niet altijd lekkerder is. “Leverbetrouwbaarheid en kwaliteit zijn een hoog goed bij Becker. Nogmaals, we kunnen het allemaal waarmaken omdat we een familiebedrijf zijn. Dan liggen de prioriteiten volledig anders dan wanneer je maken hebt met investeerders en aandeelhouders. Rust in de tent, dat is wat zakendoen met Becker fijn maakt. Onze trouwe klanten weten inmiddels dat we altijd doen wat we beloven.”

Meer artikelen

ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact

Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl

© Draeckensteijn Media 2024Design & beheer: IDEA 2

© Draeckensteijn Media 2024

Design & beheer: IDEA 2