Welkom op Zonwering Expo 2025
Na 20 jaar weer een vakbeurs op Nederlands grondgebied
Het idee om na 20 jaar weer een zonweringvakbeurs te organiseren in eigen land ontstond eind 2023. De eerste melding hierover werd door Zonwering Magazine gedaan op LinkedIn, waarna er de nodige commotie ontstond. De reacties stroomden binnen via diverse kanalen, uiteenlopend van ‘wat een super idee’ tot ‘moet je dit wel willen’. Voordat het voornemen om de beurs te organiseren op LinkedIn wereldkundig werd gemaakt, is er onderzoek verricht door Draeckensteijn Media, de uitgever van Zonwering Magazine. De uitkomst van dit onderzoek, waarin de vraag werd gesteld of er behoefte was aan weer een eigen vakbeurs, was zo bemoedigend, dat besloten werd om de volgende stap te zetten. 2024 heeft met bloed, zweet en tranen in het teken gestaan van het organiseren. We nemen u graag even mee langs alle processen die doorlopen zijn.
Het begon met een Italiaans kopje koffie in Zwolle
Tijdens een bezoek aan GIBUS in Zwolle kwam het gesprek met Martijn Westenbrink op het thema ‘beurzen’. Aangezien Martijn en ondergetekende al behoorlijk lang meedraaien in de wereld van zonwering, kwamen er herinneringen naar boven over de SunExpo, de Nederlandse zonweringbeurs die vroeger in Ahoy Rotterdam werd gehouden. Een oergezellig evenement met een heel eigen karakter. “Wat een mooie tijden waren dat”, verzuchtte Martijn. “Jammer dat na de overname van de organisatie die beurs toen failliet is gegaan.” We waren het roerend met elkaar eens dat we sindsdien niets vergelijkbaars meer hebben beleefd in de vaderlandse zonweringsector. Nippend aan zijn espresso staarde Martijn in de verte en zei: “Ik wil dat een beurs weer een feestje wordt. Maar wie gaat de SunExpo terugbrengen?” Het zaadje was daarmee geplant.

Een deel van het team van Zonwering Expo 2025. Vlnr. Daphne Arendonk (Expo Houten), Charles ten Tije (Prévu Expo), Eline van Rooijen (Expo houten), Nanja Schorel (Media Vakman BV), Jan Mol (Zonwering Magazine) en op de voorgrond Matthea Kiemeney (Media Vakman BV).
Een dag later bevond Zonwering Magazine zich in Bolsward, bij Betalux Markiezen Industrie. Ook daar ging het gesprek over vakbeurzen. Geïnspireerd door het gesprek van de vorige dag, vroeg ik aan Michel wat hij ervan zou vinden als iemand weer een beurs in Nederland zou organiseren in de geest van de oude SunExpo. Het was even stil aan de overkant van de tafel. Michel stak zijn hand uit en zei: “Als jij die organiseert, ben ik de eerste die zich inschrijft!” Zonder te beseffen wat me te wachten stond, schudden we er de hand op. Op weg naar huis probeerde ik me voor te stellen waar ik ‘ja’ op gezegd had. Het was nog lang onrustig in mijn hoofd, die avond.
Voldoende draagvlak om door te pakken
Om niet over één nacht ijs te gaan, werd er een onderzoek gedaan. Veel bellen naar fabrikanten en lezers van ons magazine, met de vraag of een vakbeurs in Nederland wenselijk is. De uitkomst was duidelijk: het kamp met ja-zeggers was vele malen groter dan de kampen met twijfelaars en nee-zeggers. Tijd dus om het plan aan de grote klok te hangen: de eerste aankondiging op LinkedIn werd gedaan. In de uren na publicatie stond de telefoon roodgloeiend en puilde de mailbox al uit. Een grote groep professionals uit de branche wilde op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen. Hartverwarmend, maar tegelijk ook enorm beangstigend. Met het organiseren van vakbeurzen hadden we immers totaal geen ervaring. Maar: wie A zegt, moet ook B zeggen.

Suzanne Beurmanjer is inmiddels meer dan bekend bij de exposanten!
‘Ik wil dat een beurs weer een feestje wordt (Martijn Westenbrink)’
Broodnodige hulp gevonden
Eenmaal geland en doordrongen van het feit dat het organiseren van een beurs specialistisch werk is, ontstond het idee om de organisatie in handen te geven van een ervaren partij. Uit mijn zakelijke netwerk kreeg ik een waardevolle tip: neem eens contact op met Media Vakman BV, een uitgeverij die onder andere het Henk & Fred installatiemagazine uitgeeft en daar al jaren de beurs Elektro & Klimaat bij organiseert. Hoe fijn was het dat het uitgerekend oud-collega Peter Besselink was, die me namens Media Vakman BV te woord stond! Als oud-hoofdredacteur van collega Zonvak Magazine kent hij onze sector goed, veel hoefde ik dan ook niet uit te leggen over het karakter van de branche. Na een aantal goede gesprekken met Peter Besselink en manager Matthea Kiemeney volgde er een laatste gesprek met de eigenaar van Media Vakman BV. In dat gesprek werd besloten om Zonwering Expo officieel over te dragen aan Media Vakman BV, zij zijn dan ook de eigenaar van de beurs geworden.

Eline van Rooijen en Nanja Schorel bespreken de horecapunten die ingericht moeten worden.
Een intensief 2024 op alle fronten
Het hele jaar 2024 stond in het teken van de praktische organisatie van Zonwering Expo 2025, waarbij Media Vakman BV bergen werk heeft verzet en zorg droeg voor alles rondom de organisatie. Acquisitie en communicatie lagen in handen van Draeckensteijn Media/Zonwering Magazine. Het werd een intensieve reis, waarbij de acquisitie voor spannende momenten zorgde. Het meest gehoorde antwoord van potentiële exposanten was: “We wachten eerst tot er meer aanmeldingen zijn.” Als iedereen zo gedacht zou hebben, dan zou er een situatie zijn ontstaan waarbij iedereen op elkaar aan het wachten is en was er nooit een beurs van de grond gekomen. Gelukkig echter waren er voldoende bedrijven die vanaf het eerste moment hun vertrouwen uitspraken en gemotiveerd hun handtekening zetten onder het contract voor deelname. Het feit dat we deze speciale beurseditie van Zonwering Magazine aan u presenteren zegt alles.

Naast de aanwezige horecapunten is ook het Expo Café open tijdens de beurs.
Een internationaal evenement
Zonwering Expo 2025 is een internationaal evenement geworden, dankzij exposanten uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Polen. We zijn er trots op dat deze mix aan nationaliteiten de handen ineenslaat op 5 en 6 februari in Expo Houten. Voor de beursbezoeker betekent dit een grote diversiteit aan producten en diensten die worden gepresenteerd. Zonwering Expo is een beurs geworden waar alles draait om verbinding, niet alleen tussen de vakhandel en fabrikanten en leveranciers, maar gewoon tussen alle zonweringprofessionals die in twee dagen tijd samen de beursvloer bevolken.

Ed Hogendoorn is de vertrouwde stem bij Prévu Expo.
‘Zonwering Expo 2025 is een internationaal evenement geworden’
Woorden van dank
Allereerst wil ik namens Zonwering Magazine en Media Vakman BV alle deelnemende exposanten enorm bedanken voor het vertrouwen en hun deelname aan Zonwering Expo. Zonder jullie was er geen beurs van de grond gekomen. Daarnaast alle lof en dank aan het team van Media Vakman BV, voor het professioneel en toegewijd organiseren van deze unieke vakbeurs. Matthea Kiemeney, Suzanne Beurmanjer en Nanja Schorel, zonder jullie was het niet gelukt. Ook het team van Prévu Expo BV, verantwoordelijk voor wat er op de beursvloer opgebouwd wordt, valt grote dank ten deel. Charles ten Tije en Ed Hogendoorn, wat was het fijn om met jullie samen te werken. ‘Last but not least’ verdienen Eline van Rooijen en Daphne Arendonk van Expo Houten alle lof voor hun ondersteuning.
Zonwering Expo 2025 is echt een ‘joint effort’ gebleken, met in de hoofdrol de exposanten die samen laten zien waar onze innovatieve sector voor staat!
Meer artikelen
ZONWERING MAGAZINE is een uitgave van:

Contact
Draeckensteijn Media
Stekkenberg 11
6561 XE Groesbeek
T: +31 6 11704420
E: info@draeckensteijnmedia.nl